باغی پیر در یخچال تهران! ، خانه ییلاقی رئیس بانک شاهی کجاست؟

به گزارش مسافرت رو، این بنا جزو نفایس ارزشمند منطقه شمیران است و در قلهک و خیابان یخچال واقه است. قصه باغ بانک شاهی روایت گره خورده ای با چاپ نخستین اسکناس های ایران دارد. یعنی از وقتی نخستین بانک ایران تاسیس شده و نخستین اسکناس به چاپ رسید این باغ هم هویتی معنادار پیدا کرد چراکه اینجا خانه ییلاقی رئیس بانک شاهی هم بود؛ بنابراین می توانیم بگوییم که باغ بانک شاهی به واسطه ساکنانش تماشاگر گپ وگفت هایی پیرامون موضوعاتی همانند ضرب اسکناس و سکه بوده است.

باغی پیر در یخچال تهران! ، خانه ییلاقی رئیس بانک شاهی کجاست؟

نجات یافته از هجوم بسازبفروش ها

در دوران قاجار از این منطقه به عنوان بخشی از اطراف تهران و ییلاقات شمیران استفاده می شد و با توجه به نوع مصالح به کار رفته و تزیینات موجود در خانه باغ کیانیان گویا طی سال های 1270 تا 1280 هجری شمسی ساخته شده است که به این ترتیب قدمتی حدود 100سال دارد، اما کوشش ها برای تخریب این باغ و ساخت وساز در آن عاملی بوده تا اطلاعات کمی از آن در دسترس باشد.

سبک معماری این بنا نشان می دهد در گذشته کاربری مسکونی داشته و درختان کهنسال فراوانش به خوش آب وهوا شدن منطقه بسیار یاری می کردند. این باغ که سی ام تیر ماه سال 1384 در لیست آثار ملی کشور ثبت شد، تا سال ها در اختیار فردی به نام کیانیان بود و اکنون مالک خصوصی دارد.

به گفته شهبازی، تاریخ پژوه، باغ بانک شاهی از اراضی باغ قوام الملک شیرازی پدر زن امیراسدالله علم است. در شمال این باغ، سفارت انگلیس قرار گرفته است و بخشی از باغ تبدیل به موزه آب شده است. شهبازی نوشته: بانک شاهی با سرمایه یک میلیون پوندی کمپانی ساسون و چند شریک یهودی انگلیسی ازجمله کمپانی هنری شرودر تاسیس شد و نخستین اسکناس های ایران را در عصر ناصری منتشر کرد. حدود 50 سال بعد این بانک به بانک انگلیسی ایران و خاورمیانه و پس از آن به بانک انگلیسی خاورمیانه تغییر نام داد.

شکوه ازدست رفته یک عمارت

دیوار های کوتاه و آجری باغ هنوز به همان شکل و سیاق سابق است و درختان خشکیده بلندبالا از چند و، چون روزگار رفته حکایت می نماید. این چنار های سر به آسمان کشیده دوران قاجار را به خاطر دارند و شاهد رفت وآمد پنهان و آشکار بسیاری از رجال آن عصر و سال های مشروطه و پس از مشروطه بوده اند. وارد حیاط زیبا و بزرگ این عمارت که می شویم 4 پله قدیمی حیاط را به ورودی خانه وصل می نماید.

در قسمت شمالی خانه عمارتی بزرگ با ستون های گچبری و هشت دری هایش دیده می گردد. صدای پرندگان بین شاخسار خشکیده و ویرانه های خانه حس عجیبی ایجاد می نماید. پل قدیمی و چوبی که در میانه حیاط خانه است حکایت از عبور جوی آب در گذشته از میانه خانه داشته که به کلی خشک شده است.

قسمت زیرین ایوان حیاط با سنگ چین های نامرتب جلوه متفاوتی به حیاط بخشیده است و گلدان بزرگ سنگی بالای ورودی ایوان با زبان بی زبانی گویای این است که روزگاری جفتی داشته و در طول گذر زمان تنها در میانه این حیاط به جای مانده است.

این باغ در خیابان دکتر شریعتی خیابان یخچال واقع شده و همیشه موردتوجه اهالی محله و عابرانی که از جوارش می گذرند بوده است. شیروانی های زنگ زده و شاخسار خشکیده درختان سر به فلک کشیده اش هرکدام قصه ای در دل خود نهفته دارند.

منبع:همشهری آنلاین

منبع: فرارو
انتشار: 31 مرداد 1402 بروزرسانی: 31 مرداد 1402 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 2349

به "باغی پیر در یخچال تهران! ، خانه ییلاقی رئیس بانک شاهی کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغی پیر در یخچال تهران! ، خانه ییلاقی رئیس بانک شاهی کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید