محققان کاتالیست تک اتمی برای فراوری سوخت پاک ساختند

به گزارش مسافرت رو، پژوهشگران کاتالیست تک اتمی ساختند که می تواند متانول را به هیدروژن تبدیل کند، با این کار امکان فراوری ارزان و سریع سوخت هیدروژن برای خودرو های مجهز به پیل سوختی فراهم می گردد.

محققان کاتالیست تک اتمی برای فراوری سوخت پاک ساختند

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، با افزایش تغییرات اقلیمی، موضوع جایگزینی منابع جدید و کم خطر فراوری انرژی اهمیت بیشتری پیدا می نماید به طوری که شرکت های فراورینماینده خودرو نیز به دنبال جایگزینی فناوری های نوظهور و پاک به جای موتور های مصرف نماینده سوخت فسیلی هستند.

خودرو های مجهز به پیل های سوختی که از سوخت پاک هیدروژن استفاده می نمایند در حال همه گیر شدن بوده و تجاری سازی آن ها در بخش خصوصی به آرامی در حال اجرا است. اگر هیدروژن نه به عنوان یک گاز پرفشار گرانقیمت، بلکه به عنوان یک مایع ارزان قیمت با استفاده از زیرساخت های وسیع سوخت مایع امروز منتقل گردد، این فناوری می تواند سرعت بیشتری گرفته و محیط زیست از توسعه و تجاری سازی آن سود ببرد.

تحقیقاتی در ارتباط با این موضوع اجرا شده که در آن کاتالیزور تک اتمی از متانول، هیدروژن فراوری می نماید. از آنجایی که متانول به وفور یافت شده و بسیار رایج است، این تحقیق می تواند سناریو سوخت هیدروژنی را یک گام دیگر به واقعیت نزدیک تر کند.

جی سو گابرو سامورجی از آزمایشگاه ملی لارنس برکلی روشی برای استفاده از اسید اسکوربیک و پیش ماده پلاتین ارائه کردند که در آن اتم های پلاتین روی سطح پشتیانی متخلخل قرار می گیرند.

پراکندگی اتم ها موجب می گردد که بیشترین استفاده از فلز گرانبها انجام گردد و این پراکندگی با استفاده از میکروسکوپ و طیف سنجی تایید شده است.

نتایج این پروژه نشان می دهد که اتم ها در دمای بالا بیش از 120 ساعت پایدار هستند. این گروه تحقیقاتی گزارش نموده اند که این کاتالیست تک اتمی می تواند با ترکیبات الکلی مختلف کار کند. این کاتالیست ها در مقایسه با کاتالیست های 2.5 و 7 نانومتری از جنس نانوذرات پلاتین، به ترتیب 40 و 800 برابر فعالیت بیشتری دارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 815

به "محققان کاتالیست تک اتمی برای فراوری سوخت پاک ساختند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان کاتالیست تک اتمی برای فراوری سوخت پاک ساختند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید