جورج لوکاس؛ خالق جنگ های ستاره ای

به گزارش مسافرت رو، وب سایت فیلم نت نیوز: لوکاس در کودکی و نوجوانی وقتی هنوز فیلم ساز شدن در مخیله اش نمی گنجید علاقه زیادی به مسابقات اتومبیل رانی و موتورسواری داشت و آرزو می کرد یک روز راننده ماشین مسابقه شود. او بعدها این علاقه را در فیلم هایی مثل دیوارنویسی امریکایی (1973) نشان داد.

جورج لوکاس؛ خالق جنگ های ستاره ای

در سال های دبیرستان تمام وقتش را در مسابقات مخفیانه اتومبیل رانی می گذراند تا این که وقتی در 18سالگی نزدیک بود جانش را در یک تصادف سهمگین از دست بدهد، این علاقه را کنار گذاشت. در دوران کالج، مجذوب فیلم هایی از فیلم سازان اروپایی مثل گدار، تروفو و فلینی شد و به مدرسه هنرهای سینمایی دانشگاه USC رفت. در آنجا با استیون اسپیلبرگ دوست شد.

جورج لوکاس همراه با استیون اسپیلبرگ در جوانی

لوکاس بعد از فارغ التحصیلی خواست به نیروی هوایی ارتش برود، اما به دلیل تعداد زیاد جریمه های سرعت غیرمجاز در سوابقش، درخواستش رد شد. حتی وقتی قرار شد به ویتنام اعزام شود، در آزمایش های پزشکی متوجه شدند که دیابت دارد و از خدمت معاف شد. کمی بعد یکی از فیلم های دوران دانشجویی اش برنده یک بورسیه از کمپانی برادران وارنر شد تا بتواند به عنوان کارآموز در صحنه تولید فیلم رنگین کمان فینیان (1968) به کارگردانی فرانسیس فورد کوپولای 29ساله حاضر شود.

همین آشنایی باعث دوستی کوپولا و لوکاس شد و یک سال بعد با هم کمپانی امریکن زوتروپ را تأسیس کردند با این تصور و ایده که محیط آزادی برای فیلم سازان فراهم کنند تا خارج از کنترل ظالمانه سیستم استودیویی هالیوودی فعالیت کنند. لوکاس بعد از ساخت دو فیلم در امریکن زوتروپ از این کمپانی جدا شد و لوکاس فیلم را تأسیس کرد. زوتروپ اما هنوز هم به فعالیتش ادامه می دهد و تحت تملک رومن و سوفیا فرزندان فرانسیس فورد کوپولاست و در این نزدیک به نیم قرن عملکرد بسیار درخشانی داشته است.

جورج لوکاس همراه با فرانسین فورد کاپولا

لوکاس سپس تلاش کرد حقوق اقتباس از سریالی فضایی به نام فلش گوردون را بخرد، اما از عهده قیمت آن برنیامد و تصمیم گرفت خودش یک داستان فضایی دیگر بنویسد که درنهایت بدل به جنگ های ستاره ای شد. با وجود پیروزیتش در فیلم دیوارنویسی امریکایی هیچ استودیویی به جز فاکس قرن بیستم حاضر به سرمایه گذاری روی جنگ های ستاره ای نشد، غافل از این که این فیلم رکورد فروش تاریخ سینما را به نام خودش سند می زند و فاکس قرن بیستم را از خاک بلند می کند. رکوردی که پنج سال طول کشید تا اسپیلبرگ دوست قدیمی لوکاس با ای تی بشکند.

بعد از این پیروزیت، جورج لوکاس به مدت 16 سال از کارگردانی کناره گرفت و به نویسندگی و تهیه کنندگی برای فرانشیز جنگ های ستاره ای در سینما، تلویزیون و رسانه های دیگر پرداخت. در طول این سال ها ثروت هنگفتی از این طریق به دست آورد اما همسرش در جریان طلاق در سال 1987 بیشتر ثروت او را تصاحب کرد و این شکست در زندگی شخصی تا حدی او را نسبت به ادامه کار بر روی جنگ های ستاره ای سرد کرد تا شش سال بعد که بالاخره اعلام کرد به این پروژه بازخواهد گشت.

جورج لوکاس همراه با استیون اسپیلبرگ

با تمام عجایبی که داستان زندگی جورج لوکاس دارد، او همچنان یکی از پیروز ترین فیلم سازان در این صنعت به لحاظ اقتصادی است که توانسته نامزدی 4 جایزه اسکار را هم در کارنامه اش ثبت کند. از همین روست که او را یکی از پیشگامان عصر هالیوود نو می دانند؛ با این که فقط کارگردانی شش فیلم بلند را در کارنامه دارد، اما درعوض، در فیلمنامه 146 اثر نقش داشته و تهیه کنندگی 67 اثر را برعهده داشته است.

چهار فیلم برتر او را مرور می کنیم:

مهاجمان صندوق گم شده (Raiders of the Lost Ark) (1981)

چهل وسومین فیلم برتر تاریخ سینما تا امروز یک فیلم اکشن و ماجراجویانه است که استیون اسپیلبرگ آن را براساس داستانی از جورج لوکاس ساخته است. این فیلم نخستین فیلم از مجموعه فیلم های ایندیانا جونز است که از بازی هریسون فورد در نقش اصلی سود می جوید. ایندیانا جونز باستان شناسی است که به او مأموریت داده می شود تا صندوق عهد را از چنگ نازی ها خارج کند. فیلم با فروش 390میلیون دلاری پرفروش ترین فیلم سال شد و هنوز هم در فهرست پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما نسب به زمان اکران واقع شده است. مهاجمان صندوق گم شده در هشت رشته از جمله بهترین فیلم و کارگردانی نامزد اسکار شد و چهار جایزه فنی به علاوه یک اسکار ویژه برای تدوین جلوه های صوتی را به دست آورد. وقتی اسپیلبرگ به لوکاس پیشنهاد داد تا از هریسون فورد در این فیلم استفاده شود، لوکاس مخالفت کرد و گفت دوست ندارد هریسون فورد تبدیل به رابرت دنیروی او شود که قرار است در همه فیلم هایش بازی کند (کنایه به رابطه اسکورسیزی با دنیرو). تلاش اسپیلبرگ و لوکاس برای یافتن استعدادی تازه بی پایان ماند و در فاصله چند هفته مانده به آغاز پروژه لوکاس به بازی فورد در نقش ایندیانا جونز رضایت داد.

دیوارنویسی امریکایی (American Graffiti) (1973)

این کمدی جوانانه لوکاس دومین فیلم بلندی است که کارگردانی آن را برعهده داشت و از بازی بازیگران جوانی مثل ریچارد درایفس، ران هاوارد و هریسون فورد سود می جوید. این فیلم را می توان مطالعه ای در باب فرهنگ مسابقات اتومبیل رانی مخفیانه و موسیقی راک اندرول در نسل پرازدحامی که بعد از جنگ دنیای دوم به دنیا آمدند، دانست؛ نسلی که شامل خود لوکاس هم می شد. لوکاس 29ساله با این فیلم به جشنواره لوکارنو رفت و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. فیلم که با بودجه 777هزار دلاری ساخته شده بود، 140میلیون دلار فروخت تا یکی از پرسودترین فیلم های تاریخ سینما لقب بگیرد.

THX 1138

ا (1971)

نخستین فیلم جورج لوکاس یک درام علمی تخیلی و هیجان انگیز است که داستانش در قرن بیست وپنجم می گذرد، زمانی که انسان ها به جای اسم با یک کد شناخته می شوند. در این فضا مردی با کد THX 1138 به همراه زنی با کد LUH 3417، علیه این جامعه تحت کنترل شورش می کنند. این فیلم درحقیقت نسخه گسترش یافته فیلمی است که لوکاس در دوران دانشجویی ساخت و برنده بورسیه برادران وارنر شد تا با فورد کوپولا آشنا شود. با تأسیس امریکن زوتروپ فورد کاپولا تهیه کنندگی این فیلم و همچنین دیوارنویسی امریکایی را برعهده گرفت. THX 1138 اگرچه در زمان تولیدش با نقدهایی متناقض روبه رو شد، اما با گذشت زمان و شهرت دریافت لوکاس بدل به یک فیلم کالت محبوب شد.

جنگ های ستاره ای: قسمت چهارم ـ امیدی تازه (Star Wars: Episode IV - A New Hope) (1977)

بیست ودومین فیلم برتر تاریخ سینما تا به امروز که نخستین فیلم از مجموعه جنگ های ستاره ای است و در ایران با نام جنگ ستارگان مشهور شده، بعدها این نام طویل را پیدا کرد تا جایگاه در میان بقیه فیلم های مجموعه مشخص باشد. این فیلم همچنین نخستین فیلم از سه گانه اصلی جنگ های ستاره ای محسوب می شود که در آن مارک هامیل، کری فیشر، هریسون فورد، بیلی دی ویلیامز، هری فیلدر و درو هنلی بازی می کنند. این فیلم با بودجه 11میلیون دلاری فروشی بالغ بر 775میلیون دلار را ثبت کرد تا در زمان خودش پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما شود. جنگ های ستاره ای در 10 رشته نامزد اسکار شد که شش اکار فنی و یک اسکار ویژه برای جلوه های صوتی به دست آورد. لوکاس هم که در دو رشته کارگردانی و فیلمنامه نامزد شده بود باز هم ناکام ماند تا این هردو اسکار را به وودی آلن برای آنی هال واگذار کند.

منبع: برترین ها
انتشار: 14 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 286

به "جورج لوکاس؛ خالق جنگ های ستاره ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جورج لوکاس؛ خالق جنگ های ستاره ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید