طرز خشک کردن زرد آلو در آفتاب، فر، توستر و سایه

به گزارش مسافرت رو، خشک کردن زردآلو یکی از کارهای هوشمندانه ای است که می توانید در آشپزخانه خود انجام دهید تا زمانی که فصل این میوه تمام شد بتوانید هر زمان از سال زردآلو داشته باشید و از خواص زردآلو همیشه بهره ببرید. قبلا در کتاب کاله طرز خشک کردن آلبالو که آن هم یکی دیگر از میوه های خوشمزه تابستانی است را مرور کرده بودیم و اینجا می خواهیم طرز خشک کردن زرد آلو را به 4 روش مختلف بررسی کنیم.

طرز خشک کردن زرد آلو در آفتاب، فر، توستر و سایه

مواد لازم برای خشک کردن زرد آلو

  • زردآلو به اندازه لازم
  • آبلیمو به اندازه لازم

روش های خشک کردن زرد آلو در خانه

1. طرز خشک کردن زرد آلو در آفتاب و سایه

ابتدا باید یک سینی مناسب یا سبد مناسب آماده کنید. دقت داشته باشید که برای خشک کردن میوه بهتر است از سبدهای دانه درشت خود بهره ببرید.

هنگامی که سبد یا سینی مناسب شما آماده شد، بهترین زردآلو را انتخاب کنید. سپس آن ها را از وسط نصف کرده، هسته زردآلو را بیرون بیاورید و زردآلوهای نصف شده را به صورتی که داخل میوه بیرون باشد روی سبد خود بچینید. بعد اجازه دهید حدود سه روز تا یک هفته خشک شوند.

گزینه دیگر این است که ابتدا کل میوه رسیده را در محلول نمک فرو کنید. برای این کار باید دو قاشق غذاخوری نمک کوشر را در یک گالن آب اضافه کنید و سپس هم بزنید. سپس میوه رسیده را داخل آن فرو کنید. میوه ها را کمی از داخل برگردانید و در سینی قرار دهید.

به جای محلول نمک می توانید از مخلوط آب لیمو و آب هم برای فرو بردن زردآلوها بهره ببرید. انجام این کار به جلوگیری از قهوه ای شدن زردآلو کمک می کند.

نکته مهم: همچنین یک پارچه پنیر یا پارچه توری مناسب هم آماده داشته باشید تا میوه ها را با آن بپوشانید تا از نشستن حشرات رویش جلوگیری شود.

مزایا: این یک روش کاملا طبیعی برای خشک کردن میوه ساده و به راحتی قابل انجام است.

معایب: چند روز طول می کشد تا میوه خشک شود و چون آب و هوا غیرقابل کنترل است، به هر حال هنگام خشک شدن احتمال نشستن گردو خاک روی میوه بالاست.

2. طرز خشک کردن زرد آلو در فر

با شستن میوه و خشک کردن آن با یک حوله تمیز یا رول آشپزخانه کار را شروع کنید. سپس میوه ها را در قالب یک لایه روی سینی فر قرار دهید. مطمئن شوید که طرف برش خورده را بالا نگه دارید تا آب آن تمام نشود.

فرآیند خشک کردن را با تنظیم کردن فر روی حرارت کم، ترجیحا 122 درجه فارنهایت (50 درجه سانتی گراد) شروع کنید. میوه ها را با دقت نگاه کنید وقتی که پوست ها شروع به چروک شدن کردند، دمای فر را تا 149 درجه فارنهایت (65 درجه سانتی گراد) افزایش دهید. حدود 8 ساعت میوه را در آن نگه دارید تا فرآیند خشک شدن کامل شود. در فر را کمی باز نگه دارید تا رطوبت به طور موثر از آن عبور کند.

بعد از پخت، سینی ها را از فر خارج کرده و حدود 12 ساعت در دمای محیط بگذارید تا زردآلوها کامل خنک شوند. سپس، می توانید زردآلوهای خشک را در شیشه های دربسته یا جعبه های مقوایی بسته بندی کنید.

مزایا: این فرآیند زمان خشک شدن سریع تری دارد.

معایب: برای جلوگیری از حوادث ناگوار در هنگام خشک کردن نیاز به نظارت دقیق دارد.

3. طرز خشک کردن زرد آلو در توستر

برای استفاده از توستر برای خشک کردن، ابتدا باید میوه ها را به ورقه های نازک برش دهید. مطمئن شوید که خیلی نازک نباشند. سپس، اطمینان حاصل کنید که صفحه مایکروویو کاملا شسته و خشک شده است. برش های زردآلو را در بشقاب قرار دهید و مطمئن شوید که بین برش ها فاصله کافی باشد.

تنظیم یخ زدایی را انتخاب کنید و تایمر را برای 30 دقیقه تنظیم کنید. بعد از 30 دقیقه دوباره چک کنید و میوه را برگردانید. بررسی کنید که آیا خشک شدن آن تمام شده است یا نه. اگر اینطور نیست و میوه هنوز مرطوب است، میوه را برگردانید و تایمر را برای 5 تا 10 دقیقه دیگر تنظیم کنید. زردآلو میوه ای آبدار است و ممکن است نیاز باشد برای خشک شدن حدود 45 دقیقه در مایکروویو بماند.

مزایا: این سریع ترین روش خشک کردن میوه است.

معایب: مایکروویو فقط می تواند اندازه کمی میوه را در یک زمان پردازش کند.

4. طرز خشک کردن زرد آلو در خشک کن میوه

درست مثل تمام روش های بالا ابتدا زردآلو ها را بشویید و بعد خشک و نصف کنید. بعد زردآلوها را در حالی که گوشت آن ها رو به بالا باشد روی قفسه های دستگاه خشک کن قرار دهید. سعی کنید میوه ها را خیلی نزدیک به هم نچینید. اطمینان حاصل کنید که بین هر قطعه فضای کافی برای جریان هوای مناسب وجود دارد.

دفترچه راهنمای دستگاه را برای دما و زمان مورد نیاز برای خشک کردن زردآلو بررسی کنید. به طور معمول، در این دستگاه ها میوه زردآلو در دمای 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتی گراد) و به مدت 12 ساعت خشک می شوند.

مزایا: این فرآیند زمان خشک شدن سریع تری نسبت به خشک کردن در آفتاب دارد.

معایب: اگر به درستی نظارت نشود، خطر خشک شدن بیش از حد زردآلو وجود دارد. زمان خشک شدن فرق دارد.

در این روش هم بهتر است قبل از قرار دادن زردآلو در دستگاه، اندازهی آب لیمو روی زردآلو اسپری کنید چون آب لیمو از قهوه ای شدن زردآلو جلوگیری می کند.

نکات تکمیلی برای تهیه زردآلوی خشک

خشک کردن زرد آلو همان طور که دیدید سخت نیست. فقط کمی حوصله می خواهد و البته دانستن نکات و فوت وفن های لازم آن. در ادامه نکات را بررسی می کنیم.

علت سیاه شدن برگه زردآلو

اگر میوه انتخابی شما سالم نبوده باشد و لک داشته باشد احتمال سیاه شدن برگه آن بیشتر است. بهتر است برای جلوگیری از سیاه شدن برگه زردآلو قبل از خشک شدن اندازهی آبلیمو رویش اسپری کنید. این کار مانع سیاه شدن برگه زرد آلو می شود.

دیگر روش های خشک کردن زردآلو

علاوه بر روش هایی که در بالا گفتیم زردآلو را به روش های دیگر هم خشک می کنند یکی از آن ها خشک کردن زردآلو با هسته است. در خشک کردن زردآلو با هسته ابتدا میوه را بشویید بعد در آبکش بگذارید تا آبش کامل خارج شود بعد آن را به شکل کامل روی سبدی که پارچه تمیز رویش انداخته اید، بگذارید و اجازه دهید حداقل 3-4 روز در سایه بماند فقط باید هر روز چندین بار آن را زیر و رو کنید تا خوب خشک شود.

یکی دیگر از روش های خشک کردن زرد آلو این است که آن را در محلول گوگرد بریزید بسته به این که میوه را از وسط نصف کرده اید یا ورقه کرده اید زمان قرار دادن میوه در گوگرد فرق دارد مثلا میوه ورقه شده 5 دقیقه اما میوه نصف شده را 15 دقیقه در گوگرد بگذارید و بعد میوه را خوب با آب سرد بشویید و بعد روی سبد بگذارید تا خشک شود. ما این روش را به خاطر شیمیایی بودنش توصیه نمی کنیم.

روش های نگهداری و ذخیره زردآلوی خشک

هنگامی که زردآلوها خشک شدند، باید در دمای اتاق خنک شوند. سپس می توانید آن ها را در کیسه های پلی اتیلن ضد رطوبت بسته بندی کنید یا در شیشه های درب دار نگهداری کنید. فقط حواستان باشد که بهتر است زردآلوی خشک در یخچال نگهداری کنید. قرار دادن آن ها در دمای بالا باعث سفت و تیره رنگ شدن میوه می شود و همچنین ممکن است، باعث شود ارزش غذایی خود را از دست بدهد.

اگر زردآلو خشک در یخچال به خوبی نگهداری شود، حدود 6 ماه باقی می ماند. نگه داشتن آن در دمای اتاق طول عمر آن ها را به یک ماه کاهش می دهد.

زردآلو نه تنها خوشمزه است بلکه سالم هم است. چه تازه مصرف کنید چه خشک، زردآلو همان ارزش غذایی را برای شما تولید می کند. مزایای خشک کردن زردآلو این است که انجام آن آسان است و نگهداری آن آسان تر است. زردآلو خشک فواید سلامتی شگفت انگیزی دارد که باید از آن ها بهره ببرید.

یادتان باشد با زردآلو می توانید مربا هم درست کنید. طرز تهیه شربت زردآلو خانگی را قبلا در کتاب کاله توضیح داده ایم علاوه بر این این میوه یکی از میوه های مجذوب کننده برای تهیه مرباست. طرز تهیه مربای زردآلو خانگی به صورت تصویری هم در کتاب کاله موجود است.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 19 شهریور 1402 بروزرسانی: 19 شهریور 1402 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 2355

به "طرز خشک کردن زرد آلو در آفتاب، فر، توستر و سایه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز خشک کردن زرد آلو در آفتاب، فر، توستر و سایه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید