سیر تا پیاز پیکاپ فوتون تونلند نسل جدید ایران خودرو

به گزارش مسافرت رو، بررسی مشخصات ارائه شده درسایت فوتون موتور و ایران خودرو نشان می دهد که پیکاپ جدید کمپانی فوتون، تونلند 9 نام دارد. طبق گزارش ها این محصول به عنوان یک خودروی کار و تجاری فول آپشن به بازار های صادراتی راه پیدا کرده است. با این حال در شرایطی فوتون تونلند 9 تولید می شود که همچنان عرضه فوتون تونلند S (نسخه موجود در بازار ایران) در بسیاری از بازار های هدف فوتون ادامه دارد. زیرا پایه فنی تونلند اولیه و تونلند S بر مبنای تویوتا هایلوکس بوده و برای همین محبوبیت زیادی را برای خود فراهم کرده است.

سیر تا پیاز پیکاپ فوتون تونلند نسل جدید ایران خودرو

خبرنگاران| ایران خودرو قصد دارد نسل جدید وانت پیکاپ فوتون تونلند را به بازار عرضه کند. خودروساز جاده مخصوص نخستین بار عرضه پیکاپ فوتون تونلند بنزینی را سال 1393 در شرکت ایران خودرو دیزل شروع کرد. حالا این محصول پس از 7 سال با تغییری در امکانات فنی و رفاهی قرار است به رقابت با جک T 8 و آمیکو آسنا بپردازد.

به گزارش خبرنگاران؛ شرکت چینی فوتون موتور اولین نمونه از وانت پیکاپ فوتون تونلند را سال 2012 تولید کرد. محصولی که ابتدا هدف بازارش آسیای جنوب شرقی بود و به همین دلیل هم اولین خط تولیدش را در کشور های فیلیپین و تایلند، راه اندازی کرد. البته طولی نکشید که با استقبال شرق آسیایی ها، پیکاپ تونلند سر از بازار های آمریکای جنوبی و حتی خاورمیانه درآورد.

درست دو سال بعد از عرضه نسل اول وانت پیکاپ فوتون تونلند ایران خودرو خبر داد که این وانت چینی را از طریق ایران خودرو دیزل عرضه خواهد کرد.

حالا هم پس از 7 سال، ایران خودرو دیزل به شکل رسمی نسل جدید خودروی فوتون تونلند را در صفحه اینستاگرام خود معرفی و فیلم تبلیغاتی این پیکاپ جدید را نیز منتشر کرد.

شرکت ایران خودرو دیزل طی سال های گذشته نسل اول فوتون تونلند را در نسخه های 2.8 لیتری توربو دیزل، دو لیتری توربو بنزینی و 2.4 لیتری تنفس طبیعی را وارد بازار کرده و سال 98 نسخه ارتقا یافته این خودرو را با امکانات به روز به فروش رسانده است.

فوتون برند چینی زیرمجموعه گروه صنعتی گریت وال است و محصولاتش انواع خودرو شاسی بلند و وانت و ون را شامل می شود. هم اکنون در سبد این شرکت خودروسازی، دوازده محصول به چشم می خورد که پنج مدل آن وانت هستند.

تصویری از وانت پیکان فوتون تونلند 9 در ایران خودرو

بررسی مشخصات ارائه شده درسایت فوتون موتور و ایران خودرو نشان می دهد که پیکاپ جدید کمپانی فوتون، تونلند 9 نام دارد. طبق گزارش ها این محصول به عنوان یک خودروی کار و تجاری فول آپشن به بازار های صادراتی راه پیدا کرده است.

با این حال در شرایطی فوتون تونلند 9 تولید می شود که همچنان عرضه فوتون تونلند S (نسخه موجود در بازار ایران) در بسیاری از بازار های هدف فوتون ادامه دارد. زیرا پایه فنی تونلند اولیه و تونلند S بر مبنای تویوتا هایلوکس بوده و برای همین محبوبیت زیادی را برای خود فراهم کرده است.

کارشناسان خودرو در مقایسه نسل جدید فوتون تونلند با نسخه های پیشین می گویند که در نمای بیرونی، تونلند جدید با ظاهری کاملا جدید و متفاوت از نسل قبلی روانه بازار خواهد شد.

همچنین سبک طراحی این خودرو الهام گرفته از فورد رنجر و تویوتا هایلوکس به نظر می رسد؛ درحالی که مشابه وانت های فورد، نام شرکت سازنده روی جلوپنجره نصب شده است. درمجموع، ضمن نادیده دریافت برخی ناهنجاری ها در نمای پشت، به زحمت می توان ایراد خاصی به طراحی بدنه تونلند جدید وارد کرد؛ هرچند ظاهری شبیه به دیگر وانت های مدرن چینی، مثل جک T 8 کرمان موتور دارد.

براساس گزارش ها، تونلند جدید هم با دو نوع پیشرانه بنزینی و دیزلی تولید خواهد شد؛ اما موتور گازوئیل سوز شرایط متفاوتی خواهد داشت. حالا پیشرانه توربودیزل دولیتری به جای نمونه تنفس طبیعی 2.8 لیتری عرضه می شود و ضمن رعایت استاندارد آلایندگی یورو 6، 163 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر گشتاور تولید می نماید. احتمالا سرعت گیری صفر تا صد کیلومتربرساعت این محصول دوازده تا چهارده ثانیه خواهد بود.

در نهایت در مورد قیمت تونلند 9 هم باید گفت که این محصول در برخی بازار ها با نام یوتو (Yutu) عرضه می شود و با وجود قابلیت های جدید نسبت به فوتون تونلند S (نسل اول) قیمت کمتری را نسخه های مختلف دارد. تونلند موجود در بازار ایران، قیمتی فراتر از 23 هزار دلار را در بازار جهانی دارد و نسخه های فیس لیفت و ارتقا یافته آن، تا 28 هزار دلار توسط فوتون به فروش می رسند. اما تولند 9 در کاملترین نسخه قیمتی کمتر از 21 هزار دلار را دارد.

براساس اعلام شرکت چینی فوتون موتور، تونلند 9 یا همان یوتو، قابلیت عرضه با دو پیشرانه را دارد. پیشرانه اول از نوع بنزینی و توربو شارژر است که با حجم دو لیتر توان 238 اسب بخار را با گشتاور 360 نیوتن متر تولید می نماید. پیشرانه دوم از نوع دیزلی توربو است که آن هم با حجم دو لیتر، توان 163 اسب بخار را با گشتاور 390 نیوتن متر تولید می نماید. این توان از طریق جعبه دنده 6 سرعته دستی و 6 سرعته یا اتوماتیک AT به چرخ های جلو و عقب منتقل می شود. فوتون این اجازه را به مشتریان داده تا تونلند 9 دیزلی و بنزینی را در نسخه های تک دیفرانسیل و یا دو دیفرانسیل سفارش گذاری کنند.

در نمونه دو دیفرانسیل تونلند جدید مانند گذشته این امکان فراهم است تا انتقال قدرت به صورت الکتریکی تنظیم شود. همچنین قفل هوشمند LSD در دیفرانسیل عقب این پیکاپ چینی تعبیه شده و باعث می شود تا هرزگردی در این محور به حداقل ممکن برسد.

همچنین تهویه دستی، حسگر پارک عقب، ترمز ABS و EBD، دوربین پارک، نمایشگر چندرسانه ای لمسی به همراه رابط بلوتوث و درگاه های USB و AUX بخشی از تجهیزات استاندارد فوتون تونلند جدید در تمامی تیپ ها هستند.

البته در نسخه فول آپشن تونلند جدید، می توان شاهد امکانات همچون دو کیسه هوا (کیسه هوای پرده ای و جانبی جلو سفارشی)، سیستم کنترل پایداری، کنترل حرکت در سراشیبی، سامانه شروع حرکت در سربالایی، تریم داخلی چرم مصنوعی، آینه تاشو برقی، گرمکن صندلی های جلو، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی، چراغ روشنایی روز، استارت دکمه ای، سنسور نور و باران، رادار خطی، رادار نقطه کور، سیستم پیشگیری از تصادف، کروز کنترل، دوربین 360 درجه، بلوتوث بود.

منبع: فرادید
انتشار: 7 تیر 1400 بروزرسانی: 7 تیر 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1743

به "سیر تا پیاز پیکاپ فوتون تونلند نسل جدید ایران خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیر تا پیاز پیکاپ فوتون تونلند نسل جدید ایران خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید