سرمایه گذاری 450 هزار میلیاردی شرکت های دولتی برای تحقق رشد 8 درصدی

به گزارش مسافرت رو، خبرگزاری خبرنگاران- معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: سیاست دولت بر این است که شرکت های دولتی در راستای افزایش رشد مالی به هشت درصد در سال آینده و ایجاد اشتغال به سمت سرمایه گذاری بیشتر سوق داده شوند، به همین منظور سال آینده 450 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای آنها پیش بینی شده است.

سرمایه گذاری 450 هزار میلیاردی شرکت های دولتی برای تحقق رشد 8 درصدی

به گزارش خبرنگاران، سید حمید پورمحمدی با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با تشریح شرایط بودجه شرکت های دولتی، اضافه نمود: 10 شرکت از مجموع شرکت های دولتی نزدیک به 93 درصد از کل سود و مالیات پرداختی این شرکت ها را به خود اختصاص داده اند و سهم بقیه شرکت ها فقط هفت درصد است.

وی ادامه داد: بودجه شرکت های دولتی در سال 1399 حدود 958 هزار میلیارد تومان برآورد شده بود، اما عملکرد آنها یک هزار و 237 هزار میلیارد تومان بوده است، در سال 1400 نیز بودجه شرکت های دولتی افزون بر یک هزار و 571 هزار میلیارد تومان است و 29 مورد از شرکت های زیان ده کم شده است.

پورمحمدی بیان داشت: در مقایسه با بودجه امسال، در سال آینده مقدار مالیات شرکت های دولتی 61 درصد رشد خواهد داشت، بعلاوه مقدار سود دهی و حجم سرمایه گذاری آنها به ترتیب 57 و 47 درصد افزایش پیدا می نماید. به علاوه، بازپرداخت تسهیلات این شرکت ها با 80 درصد رشد روبرو می گردد.

معاون سازمان برنامه و بودجه اضافه نمود: از ما خواسته شده که بودجه مجامع شرکت ها را به مجلس ارائه کنیم، اما باید به این نکته توجه کرد که مجامع عمومی شرکت ها به طور معمول بودجه را واقعی پیش بینی نمی نمایند.

وی گفت: سال گذشته هزینه ها را بسیار بالاتر از واقعیت برآورد نموده بوند، بعلاوه مقدار پرداخت حقوق را در سطح بالایی در نظر گرفته بودند و مجموع این اقدامات باعث شده بود که بودجه را حدود 2 برابر اضافه تر ببندند.

پورمحمدی اضافه نمود: برای سال آینده حقوق کارمندان و کارکنان این شرکت ها همانند حقوق سایر کارمندان در نظر گرفته شده و بیشتر از میانه 10 درصد افزایش نخواهد یافت، بعلاوه رشد حقوق آنان نیز به صورت پلکانی خواهد بود.

وی گفت: برای سال آینده به مقدار 128 هزار میلیارد تومان سود برای شرکت های دولتی در نظر گرفته شده است، از مجموع 390 شرکت 155 مورد مربوط به آب و فاضلاب روستایی و سایر منطقه ها است، 24 مورد از آنها زیان ده خواهد بود و 180 شرکت نیز سوددهی خواهند داشت.

معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: برای سال آینده بودجه وزارت نفت از بودجه شرکت ملی نفت منفک شده است، وزارت نفت باید به کارهای سیاستی بپردازد و شرکت ملی نفت نیز به کار اجرا؛ این کار هم در راستای ایجاد شفافیت بوده و هم برای افزایش کارایی و بهبود عملکرد.

به گزارش ایرنا، در جلسه امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در خصوص عملکرد بودجه سال 1399، عملکرد 6 ماهه امسال و پیشنهادی سال 1401 شرکت های دولتی، بانکها و موسسه های انتفاعی وابسته به دولت و گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای طرح 46 هزار هکتاری آبیاری دشت سیستان را آنالیز کردند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 29 بهمن 1400 بروزرسانی: 29 بهمن 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 2029

به "سرمایه گذاری 450 هزار میلیاردی شرکت های دولتی برای تحقق رشد 8 درصدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه گذاری 450 هزار میلیاردی شرکت های دولتی برای تحقق رشد 8 درصدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید