برطرف انحصار منجر به حذف زبان انگلیسی در مدارس می گردد

به گزارش مسافرت رو، عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان با تصور اینکه طرح برطرف انحصار زبان انگلیسی در مدارس راهی برای کیفیت بخشی است، آن را امضاء نموده اند حال آنکه برطرف انحصار منجر به حذف آموزش زبان خواهد شد.

برطرف انحصار منجر به حذف زبان انگلیسی در مدارس می گردد

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور ارزان انگلیس همراه باشید.

به گزارش ایرنا، طرح برطرف انحصار از آموزش زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور با امضاء 58 نماینده به این موضوع اشاره نموده است که آموزش زبان به موسسات خارج از مدرسه واگذار و استخدام معلمان زبان از این پس ممنوع خواهد شد و هزینه آموزش زبان در موسسات نیز بر عهده دانش آموز قرار خواهد گرفت.

در صورت تصویب این طرح، آموزش زبان از مدارس هدایت و هنرستان ها حذف می گردد. دانشجویان دبیرستان هم باید یک زبان خارجی را برای یادگیری انتخاب نمایند و در موسسه های خارج مدرسه آن را فرا گرفته و هزینه آن را نیز خود بپردازند، که نقش مدرسه در این میان صرفاً نظارتی خواهد بود.

با قانونی شدن این طرح، استخدام معلم انگلیسی از این به بعد ممنوع می گردد و معلمان انگلیسی فعلی یا باید برای ساعت های موظفی به موسسه های زبان رفته و یا مدیر و ناظم شوند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره این طرح گفت: عنوان این طرح برطرف انحصار از زبان انگلیسی بود که در صحبت هایی که با همکاران در مجلس داشتیم آنها به تصور اینکه طرح مذکور راهی برای امکان آموزش زبان های خارجی در مدارس باز خواهد نمود، آن را امضاء نموده اند، اما متن طرح بعد از امضاء تغییر کرد که عملا امکان آموزش زبان انگلیسی در مدارس را از بین می برد و به گونه ای برطرف انحصار منجر به حذف آموزش زبان خواهد شد.

محمود صادقی اضافه نمود: بعضی از نمایندگان بعد از اینکه متوجه تغییر متن در این طرح شدند به دنبال پس دریافت امضاء خود در مجلس شدند. آنها بر این عقیده بودند که طرح در ابتدا به این صورت نبوده و یا تصور ما از این طرح به گونه دیگری بوده است.

وی ادامه داد: نمایندگان ابتدا به تصور اینکه قرار است آموزش محدود به زبان انگلیسی نبوده و بر اساس این طرح آموزش زبان های دیگر همچون آلمانی، روسی و چینی بر اساس نیازها توسط دانش آموز انتخاب و به آموزش مدارس اضافه گردد این طرح را امضاء کردند اما بعد از انتشار، متن طرح شامل حذف زبان انگلیسی از مدارس بود.

صادقی با بیان این موضوع که این مورد مد نظر بسیاری از نمایندگان نبوده است، بیان داشت: مسئله آموزش زبان در مدارس به لحاظ تخصصی بودن جای آنالیز داشته و قرار است در همایشی در دانشگاه تربیت مدرس، اساتید این رشته به نقد و آنالیز طرح یادشده و وضعیت آموزش زبان بپردازند.

به گفته وی شیوه آموزش زبان در مدارس به گونه ای است که بعد از گذراندن دوران تحصیل عملا دانش آموزان دانش کافی از زبان به دست نمی آورند. این نقیصه در آموزش زبان است اما راه چاره آن حذف این درس از مدارس با این ادعا که می خواهیم انحصار را برداریم و نهایتا منجر به حذف زبان گردد، نیست.

عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس اضافه نمود: با تصویب این طرح بار اقتصادی یادگیری زبان انگلیسی به عهده خانواده ها است نکته ای که طراحان نسبت به آن توجه کافی نداشته اند.

صادقی با بیان اینکه این طرح به لحاظ کارشناسی بسیار ضعیف و سطحی است، گفت: بعید می دانم در آینده ای نزدیک نوبت طرح این موضوع در مجلس برسد و اگر نوبت آن گردد هم ابتدا باید در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مورد نقد، ارزیابی و کارشناسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: هیچ یک از نمایندگان صلاحیت کارشناسی در مورد طرح برطرف انحصار زبان انگلیسی از مدارس را ندارند و باید کارشناسان طرح روی موضوع کار نموده و نظرات موافق و مخالف ارائه گردد، هر چند که نقدها به شیوه آموزش زبان در مدارس و حتی دانشگاه ها وجود دارد اما این دلیل نمی گردد که به جای حل مسئله صورت آن را پاک کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با پاک کردن صورت مسئله پای آکادمی های خارج از مدرسه به این موضوع باز می گردد، گفت: برای طرح های جایگزین باید کار کارشناسی انجام گردد البته حُسن طرح این بود که طوفان فکری در این زمینه ایجاد نموده و باعث شده کارشناسان وارد عمل شوند.

صادقی با بیان اینکه این گونه مسائل در حیطه قانون گذاری مجلس قرار نمی گیرد، یادآورشد: آیا ما در آموزش فیزیک پیروز هستیم؟ و یا در آموزش مفاهیم علمی درست عمل نموده ایم، آیا باید نمایندگان مجلس به این موضوعات تخصصی در حوزه های مختلف ورود نموده و بگویند چون مدارس آزمایشگاه لازم برای دروس فیزیک و شیمی را ندارند باید راه برای ورود بخش خصوصی باز گردد؟

وی تاکید نمود: ورود مجلس به این موضوعات از مواردی نیست که با قانون گذاری حل گردد بلکه بحث آموزشی بوده و با قانون گذاری حل نمی گردد و هرگونه بحث درباره طرح برطرف انحصار زبان انگلیسی در مدارس در حیطه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآورشد: اگر می خواهیم تحولی در این زمینه ایجاد کنیم باید تمامی جوانب آن اعم از تخصصی، مبانی آموزشی، فلسفه آموزش و صندلی آموزش و پرورش در نظر گرفته گردد.

صادقی به دیگر تبعات منفی طرح برطرف انحصار زبان انگلیسی در مدارس اشاره نمود و گفت: در سال های اخیر گسترش امکانات اینترنت و شبکه های مجازی وضعیت را تغییر داده و بسیاری از جوانان جدا از سیستم های مرسوم آموزش ها و خودآموزی از زبان نیستند اما در هر صورت هر گونه تغییر در روش آموزش زبان نیازمند آنالیز متخصصان این درس است.

وی نداشتن تمکن اقتصادی خانواده ها را از دیگر عوامل رد این طرح بیان کرد و تاکید نمود: همه خانواده ها تمکن اقتصادی برای این طرح را نداشته و باید راه حل مناسبی برای کیفیت بخشی آموزشی ارائه گردد.

علیرضا رحیمی دیگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیشتر گفته بود: حذف زبان انگلیسی از مدارس در مجلس مطرح نیست و بیشتر شائبه آفرینی شده و چنانچه با بی تدبیری عده ای حذف زبان انگلیسی دنبال گردد، طرح تقویت زبان انگلیسی در مدارس و دانشگاه ها را در مجلس ارائه خواهیم داد.

وی اضافه نموده بود که زبان انگلیسی گام اول در تعامل با دنیا و شاخص مهم در ارزیابی های عمومی است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 534

به "برطرف انحصار منجر به حذف زبان انگلیسی در مدارس می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف انحصار منجر به حذف زبان انگلیسی در مدارس می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید