رایزنی واعظی و مصطفی اُف برای توسعه روابط ایران و آذربایجان

به گزارش مسافرت رو، تهران (پانا) - رئیس دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران و معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در ملاقات دوشنبه شب خود بر ضرورت توسعه و تعمیق مناسبات دو کشور در همه زمینه ها بویژه روابط مالی و تجاری تاکید نموده و تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن توافقات گذشته را خواهان شدند.

رایزنی واعظی و مصطفی اُف برای توسعه روابط ایران و آذربایجان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، در ملاقات محمود واعظی و شاهین مصطفی اف که پس از برگزاری چهاردهمین نشست مالی ایران و جمهوری آذربایجان در تهران، انجام شد، رئیس دفتر رئیس جمهوری با ابراز خرسندی از فرایند خوب برگزاری کمیسیون مشترک مالی دو کشور گفت: روابط تهران - باکو از سال 92 تا به امروز در همه زمینه ها رو به توسعه بوده و 13 ملاقات روسای جمهوری دو کشور نشان از اراده ایران و جمهوری آذربایجان برای گسترش مناسبات است.

واعظی با اعلام آمادگی برای میزبانی از سفر رئیس جمهوری آذربایجان به تهران، گفت: تبادل بیش از 100 هیات دیپلماتیک در سطح وزیران دو کشور و همچنین امضای بیش از 40 سند همکاری، اقدامات بزرگی است که در روابط دو کشور شاهد آن بوده ایم و روابط مالی و تجاری ایران و جمهوری آذربایجان برغم شیوع ویروس کرونا و محدودیت های ایجاد شده همچنان ادامه داشته و با برطرف موانع رو به افزایش است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به مذاکرات سران سه کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه بعد از مناقشه قره باغ با استقبال از شرایط جدید ایجاد شده در منطقه، گفت: شرایط جدید می تواند زمینه های همکاری های چند جانبه بین کشورهای منطقه را ایجاد نمایند.

واعظی همچنین از نهایی شدن موافقت نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور اطلاع داد و اضافه کرد: کوشش ما این است که این موافقنامه تا یک ماه دیگر امضا گردد که توسعه بیش از پیش همکاری های تجاری دو کشور را به همراه خواهد داشت.

رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنین با اشاره به ضرورت بازسازی مناطق مرزی آزاد شده جمهوری آذربایجان که از جنگ آسیب دیده اند، توضیح داد: شرکت های ایرانی می توانند در این بازسازی حضور گسترده ای داشته باشند و ساز و کاری طراحی خواهد شد که شرکت های ایرانی در این بازسازی نقش خوبی ایفا نمایند.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان نیز ضمن قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مناقشه قره باغ و حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور دوست و همسایه نام برد و بر توسعه و تعمیق روابط دو کشور در همه زمینه ها بویزه همکاری های مالی و تجاری تاکید نمود.

شاهین مصطفی اف برگزاری چهاردهمین کمیسیون مشترک مالی دو کشور را بسیار مطلوب توصیف کرد و گفت: با یک هیات 14 نفره در این نشست در قالب هفت کمیته تخصصی زمینه های مختلف همکاری با ایران را آنالیز و درمورد اجرای پروژه های مشترک تصمیمات خوبی اتخاذ کردیم.

این مقام جمهوری آذربایجانی با اشاره به امضای توافقنامه صلح با ارمنستان در نشست مشترک دو کشور با روسیه، گفت: مفاد این توافقنامه به پیشنهادی که از سوی ایران برای پایان مناقشه قره باغ ارائه شد بسیار نزدیک است و می تواند منافع طرفین را تامین کند.

شاهین مصطفی اف، با رد شایعات مطرح شده مبنی بر نادیده گرفته شدن منافع ایران با احداث خط آهن جمهوری آذربایجان - نخجوان، تاکید نمود: با احیای این خط آهن منافع 6 کشور ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، روسیه، ترکیه و گرجستان تامین خواهد شد و این کشورها می توانند به وسیله این خط آهن به یکدیگر متصل شده و همکاری های تجاری خود را گسترش دهند.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان همچنین تاکید نمود: با نهایی شدن و امضای سند تعرفه تجارت ترجیحی دو کشور، شاهد توسعه همکاری های مالی وتجاری ایران و جمهوری آذربایجان خواهیم بود و تسریع در اجرای سریعتر پروژه های مشترک از جمله سد خدا آفرین و توسعه همکاری های صنعتی میان دو کشور بویژه حضور و مشارکت شرکت های ایرانی در بازسازی مناطق آزاد شده آسیب دیده از جنگ را با جدیت دنبال می کنیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 2 اسفند 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1513

به "رایزنی واعظی و مصطفی اُف برای توسعه روابط ایران و آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایزنی واعظی و مصطفی اُف برای توسعه روابط ایران و آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید