خبرنگاران احیای بافت سنتی روستاهای گلستان برای بهبود زندگی

به گزارش مسافرت رو، گرگان - خبرنگاران - معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان با یادآوری بی بدیل بودن بافت تعدادی از روستاهای استان از منظر معماری، فرهنگی و تاریخی گفت که طرح احیای بافت باارزش این روستاها برای بهبود کیفیت زندگی و پاسداری از میراث گذشته آغاز شده است.

خبرنگاران احیای بافت سنتی روستاهای گلستان برای بهبود زندگی

محمدرضا ولی الهی در این پیوند به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: تا به امروز 7 روستای گلستان به لحاظ دارا بودن شاخص های معماری، فرهنگی و تاریخی تأییدیه کشوری موضوع را از طریق بنیاد مسکن دریافت کرده و این فرایند در سایر روستاهای واجد شرایط استان ادامه می یابد.

وی افزود: روستاهای مشمول اجرای بافت با ارزش روستا در گلستان تا به امروز شامل زیارت و شاهکوه سفلی در گرگان، فارسیان در آزادشهر، ساسنگ و قلعه قافه در مینودشت، کنداب در کردکوی و چلی سفلی در علی آباد بوده و در مجموع برای مطالعه و اجرا عملیاتی آنها تا امروز 79 میلیارد و 736 میلیون ریال اعتبار ملی هزینه شده است.

وی افزود: در 2 روستای زیارت گرگان و فارسیان آزادشهر عملیات اجرایی مرتبط انتها یافته و در 5 روستای دیگر مطالعات و اجرای بهسازی بافت باارزش همچنان در دست اقدام است.

به گفته وی اجرای طرح مزبور که از محل اعتبارات ملی و با هدف حفظ میراث گذشتگان و نگهداری از ارزش های تاریخی و کالبدی روستاها به منظور شناساندن این میراث ارزشمند به دوستداران میراث فرهنگی و تاریخی و آیندگان و بهبود زندگی انجام می شود، به سایر روستاها هم تسری خواهد یافت.

معاون بنیاد مسکن گلستان گفت: در احیای بافت سنتی روستاهای استان علاوه بر استفاده از مشاورین ذیصلاح، نسبت به سنگفرش معابر، بهسازی و ترمیم نمای خانه های روستایی با مصالح سنتی، جداره سازی دیوار حیاط و ساختمان و نصب نرده چوبی و ایجاد فرم و فضای ورودی خانه ها متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم و اقلیم منطقه اقدام می شود.

گفتنی است تهیه و تصویب طرح بهسازی بافت با ارزش برای یک روستا براساس شاخص های کالبدی (قدمت)، زیست - محیطی (جذب جهانگرد)، اقتصادی (تولید محصول خاص) و فرهنگی اجتماعی (آداب و رسوم، زادگاه یا محل زندگی و آرامگاه شخصیت های نام آور و نیز محل وقوع اتفاقات فرهنگی و اجتماعی مهم) با هدف اصلی حفظ و احیای دوباره زندگی و کالبد روستا است که زیر مجموعه های این هدف اصلی را می توان به حفاظت و مرمت بافت و کالبد روستا، ساماندهی هسته کهن روستا، حفظ و احیای ارزش فرهنگی، تاریخی، کالبدی - فضایی و معماری روستا و نیز معرفی روستا از سطح روستا به سطوح جهانی و ایجاد زمینه توسعه جهانگردی اشاره کرد.

طرح بهسازی بافت با ارزش روستا در کمیته فنی متشکل از کنندگان مشاور، دفتر مرکزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شورای اسلامی روستا (بنا بر ضرورت موضوع) در تهران مورد بررسی و تصویب نهایی قرار می گیرد و سپس مدارک و نقشه های مصوب به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ابلاغ می شود تا طرح آن براساس اعتبار تخصیصی عملیاتی شود.

طبق گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان 967 روستای بالای 20 خانوار در این استان وجود دارد.

استان گلستان طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95 یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد که بیش از 47 درصد آن در مناطق روستایی زندگی می کنند.

اقتصاد گلستان مبتنی بر کشاورزی و روستامحور است هرچند دارای مزیت های دیگر اقتصادی نظیر جهانگردی و صنایع تبدیلی هم هست اما سهم آن به دلیل فقدان زیرساخت های لازم در درآمد سرانه مردم منطقه اندک است.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 992

به "خبرنگاران احیای بافت سنتی روستاهای گلستان برای بهبود زندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران احیای بافت سنتی روستاهای گلستان برای بهبود زندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید