دنیا خودرو؛ شروع فصلی تازه برای لوکس ترین خودروساز ژاپنی

به گزارش مسافرت رو، این هفته در دنیا خودرو: معرفی سری تازه ای از محصولات الکتریکی لکسوس، کانسپت اینفینیتی که مبنای ساخت اولین مدل الکتریکی کارخانه خواهد بود و محصول تازه یک خودروساز کوچک انگلیسی که می گوید راه حلی برای یکی از مهم ترین مسائل ماشین های الکتریکی است.

دنیا خودرو؛ شروع فصلی تازه برای لوکس ترین خودروساز ژاپنی

تحول در لکسوس

لکسوس با اجرای برنامه ای بلندپروازانه می خواهد به سرعت مدل های تازه الکتریکی به بازار عرضه کند. این کارخانه کانسپت هایی از این مدل های تازه را در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی کرد. لکسوس با آمدن این مدل های تازه از سال 2035 به یک خودروساز الکتریکی تبدیل خواهد شد.

اولین مدل الکتریکی در این برنامه تازه یک ماشین اسپرت است که در سال 2026 به بازار خواهد آمد. این مدل براساس کانسپت LF-ZC ساخته می گردد که به تازگی در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی شد. LF-ZC بر روی پلتفرمی ساخته می گردد که از اساس برای ماشین های الکتریکی ساخته شده و برای همین فرمی متفاوت با مدل های بنزینی لکسوس دارد.

کانسپت LF-ZC مبنای ساخت ماشینی است که در سال 2026 به بازار خواهد آمد

لکسوس LF-LC اولین مدل از مجموعه ای از ماشین های الکتریکی تازه لکسوس است

جلوپنجره و چراغ های LF-ZC برداشتی تازه از فرم و شکل کنونی ماشین های لکسوس است. ماشین برای کاهش مقاومت در برابر هوا، با ارتفاع کم طراحی شده است. فاصله بین چرخ جلو و عقب تا حد ممکن افزایش یافته تا درها بزرگ تر باشد و سرنشینان جای بیشتری داشته باشند.

فرمان LF-ZC مستطیل است و بین دو نمایشگر لمسی کوچک واقع شده است. راننده با این دو نمایشگر بخش های مختلف ماشین از جمله سیستم صوتی، دنده و تهویه مطبوع را کنترل می نماید. اطلاعات ماشین در نمایشگر دیگری که روی شیشه جلو است به راننده نمایش داده می گردد. دو نمایشگر بزرگ هم روبروی سرنشین کنار راننده است و پشت صندلی های جلو هم نمایشگری برای سرنشینان عقب گذاشته شده است.

فرمان لکسوس LF-ZC مستطیل است

لکسوس می گوید با پلتفرم تازهش می تواند ماشین هایی بسازد که با هر بار شارژ بیش از 1000 کیلومتر حرکت نمایند. این پلتفرم به وسیله تویوتا، مالک لکسوس ساخته شده و قرار است با آن چند مدل تویوتا و لکسوس ساخته گردد.

کانسپت دوم لکسوس به نام LF-ZL ایده ای از ماشینی را نمایش می دهد که قرار است لوکس ترین محصول الکتریکی لکسوس باشد. LF-ZL شاسی بلندی است که از بزرگ ترین مدل کنونی لکسوس هم بزرگ تر است. در طراحی ماشین بر راحتی سرنشینان بیشتر از اسپرت بودن تمرکز شده است. درهای عقب ماشین رو به بیرون و عقب باز می گردد و پس از باز شدن پله ای ایجاد می گردد که سوار و پیاده شدن را راحت تر می نماید.

کانسپت FL-ZL ایده هایی از لوکس ترین مدل الکتریکی لکسوس را نمایش می دهد

لکسوس از سال 2035 به بعد فقط ماشین های الکتریکی فراوری خواهد نمود

روکش درهای کانسپت FL-ZL با چوب بامبو ساخته شده است

لکسوس با این کانسپت هوش مصنوعی تازهی را معرفی نموده که می تواند حرکات راننده را رصد نموده و با راننده تبادل نظر کند. مثلا هوش مصنوعی می تواند وقتی راننده یا سرنشینان به یک ساختمان اشاره کردند درباره آن ساختمان به راننده اطلاعات بدهد یا مسیر رسیدن به آن را پیدا کند. این هوش مصنوعی به وسیله شرکتی به نام Woven طراحی شده که از زیرمجموعه های تویوتا است.

لکسوس می گوید در برنامه تازهش می خواهد تا سال 2030 فروش مدل های الکتریکی را به یک میلیون دستگاه در سال برساند. این برنامه با توجه به فروش کنونی ماشین های الکتریکی کارخانه بلندپروازانه است. فروش ماشین های الکتریکی لکسوس در سال 2022 کمی بیشتر از دو هزار و 500 دستگاه بود و مجموع فروش ماشین های الکتریکی تویوتا و لکسوس در این سال به 25 هزار دستگاه نرسید. برای مقایسه، فروش تسلا یکی از بزرگ ترین فراورینماینده های ماشین های الکتریکی در دنیا در سال 2022 یک میلیون و 300 هزار دستگاه بود.

اینفینیتی الکتریکی

کانسپت اینفینیتی ویژن Qe مبنای ساخت اولین مدل الکتریکی کارخانه خواهد بود

اینفینیتی، زیرمجموعه لوکس شرکت نیسان ایده ای از اولین مدل الکتریکی خود را در نمایشگاه توکیو رونمایی کرد. اینفینیتی براساس این کانسپت که نامش ویژن Qe است، در سال 2027 مدل تازهی خواهد ساخت که قرار است در آمریکا فراوری گردد.

ویژن Qe یک سدان اسپرت با ظاهری کاملا متفاوت از مدل های کنونی اینفینیتی است. آلفونسو آلبیسا، مدیر طراحی نیسان و اینفینیتی می گوید در طراحی ماشین از پرنده ای الهام گرفته شده که در حالی که در آسمان ساکن به نظر می رسد با سرعتی زیاد در حال پرواز است.

ماشینی که براساس کانسپت Qe ساخته می گردد در سال 2027 به بازار خواهد آمد

بدنه ماشین در نگاه اول ساده به نظر می رسد، اما اینفنیتی با تمرکز بر جزییات و ظرافت در ساخت بخش هایی مانند چراغ ها و چرخ ها بر لوکس بودن ماشین تاکید نموده است. چراغ های ماشین مجموعه ای از خطوط به هم پیوسته است که در امتداد جلوی ماشین کشیده شده است. خطی نورانی هم روی سپر کشیده شده که به نظر می رسد امضای ماشین های آینده اینفینیتی باشد و در مدل های دیگر هم تکرار گردد.

فروش اینفینیتی در سال های گذشته رو به کاهش بوده و این شرکت امیدوار است بتواند با اضافه کردن مدل های الکتریکی روند کاهش فروش را متوقف کند. با این حال با زمان بندی کنونی کارخانه، Qe دیرتر از رقیبانش به بازار خواهد آمد و این باعث می گردد رقابت برای این مدل دشوارتر گردد. دومین مدل الکتریکی اینفینیتی یک شاسی بلند است که قرار است در سال 2028 به بازار عرضه گردد.

الکتریکی و سبک

کیترهم می گوید هدفش ساخت ماشینی ساده و سبک بوده که رانندگی با آن لذتبخش باشد

کیترهم (Caterham)، خودروساز کوچک انگلیسی می گوید راه چارهی برای یکی مهم ترین مسائل ماشین های اسپرت الکتریکی پیدا نموده است. این کارخانه این راه چاره را در کانسپتی نمایش داده و قرار است براساس آن مدلی تازه در سال 2026 به بازار عرضه کند.

ماشین های اسپرت الکتریکی نسبت به ماشین های بنزینی شتاب و گشتاور بهتری دارند، اما وزن بالای باتری باعث می گردد از ماشین های بنزینی سنگین تر شوند و در نتیجه کیفیت سواری آنها به خوبی ماشین های اسپرت بنزینی نباشد.

کانسپت کیترهم با همکاری استودیوی طراحی ایتال دیزاین ساخته شده است

اتاق و بدنه کیترهم ساده طراحی شده است

کیترهم می گوید هدفش ساخت ماشینی است که ساده و سبک بوده و رانندگی با آن لذتبخش باشد. آنتونی جارانلی، مدیر طراحی کیترهم برای رسیدن به این هدف هر امکان یا وسیله ای اضافه ای را از ماشین حذف نموده است. مثلا کاپوت ماشین باز نمی گردد و مهندسان کیترهم می گویند با این کار بیست کیلوگرم در وزن صرفه جویی نموده اند. از فن آوری های تازه مثل رانندگی خودران یا سیستم عامل و نمایشگر بزرگ خبری نیست و در ساخت بدنه از فیبرکربن و آلومینیوم استفاده شده است. این کار باعث شده وزن ماشین به کمتر از 1200 کیلوگرم کاهش یابد.

کیترهم کانسپتش را با یاری استودیوی طراحی ایتال دیزاین ساخته است. ماشین با هر بار شارژ تا 400 کیلومتر حرکت می نماید و حداکثر سرعتش 230 کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعتش 4.5 ثانیه است. قیمت ماشین حدود 80 هزار پوند (کمتر از 100 هزار دلار) خواهد بود که آن را در برابر رقیبانش به انتخابی مقرون به صرفه تر تبدیل می نماید.

کیترهم در پنجاه سال گذشته مدل های مختلفی از لوتوس 7 را فراوری نموده است

کیترهم در دهه شصت میلادی، نمایندگی فروش کارخانه لوتوس. وقتی لوتوس در دهه هفتاد تصمیم به توقف فراوری مدل 7 گرفت، کیترهم امتیاز ساخت آن را خرید و به یک خودروساز تبدیل شد. در پنجاه سال گذشته کیترهم مدل های مختلفی از لوتوس 7 را فراوری نموده است.

منبع: انتخاب
انتشار: 15 آبان 1402 بروزرسانی: 15 آبان 1402 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 2364

به "دنیا خودرو؛ شروع فصلی تازه برای لوکس ترین خودروساز ژاپنی" امتیاز دهید

133 کاربر به "دنیا خودرو؛ شروع فصلی تازه برای لوکس ترین خودروساز ژاپنی" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیا خودرو؛ شروع فصلی تازه برای لوکس ترین خودروساز ژاپنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید