تغییر شعار نایک در برابر نژادپرستی: این کار را نکنید

به گزارش مسافرت رو، نایک شعار تجاری خود را برای حمایت از زندگی سیاه پوستان آمریکا تغییر داد. آدیداس به عنوان بزرگترین رقیب نایک در اقدامی نادر با این برند همراهی کرد.

تغییر شعار نایک در برابر نژادپرستی: این کار را نکنید

برند تجاری- ورزشی نایک پس از کشته شدن یک سیاه پوست 46 ساله آمریکایی با شعار برای یک بار، این کار را نکنید (For once Dont Do It) در برابر نژادپرستی موضع گرفت.

به گزارش خبرنگاران به نقل از نیویورک پست، نایک برای اولین بار شعار تبلیغاتی فقط انجام بده را تغییر داد و در یک پست اینستاگرامی به هواداران خود گفت: برای یک بار، این کار را نکنید.

نایک به عنوان یکی از بزرگترین برندهای ورزشی آمریکا، برای تغییر این شعار خود دلیل خوبی داشت. این برند پس از مرگ جورج فلوید مرد سیاه پوست آفریقایی- آمریکایی و اعتراض های گسترده در آمریکا در یک پست اینستاگرامی هواداران خود را برای انجام ندادن بعضی از کارها تشویق کرد. جورج فلوید به دلیل رفتار پلیس آمریکا در هفته گذشته میلادی در شهر مینیاپلیس جان باخت و باعث خشم عمومی در این کشور شد.

برند ورزشی نایک در یک پست اینستاگرامی شعاری مخالف شعار اصلی و همیشگی خود منتشر کرد- این برند در پست خود مفاهیم ضد نژادپرستی را بیان نمود/ عکس: پیج اینستاگرامی نایک

نایک با درج حروف سفید روی یک پس زمینه مشکی در پست ایسنتاگرامی خود می نویسد:

برای یک بار، این کارها را نکنید. وانمود نکنید که (این مرگ ها) مسئله ای در آمریکا نیست. به نژادپرستی پشت نکنید. نپذیرید که جان بی گناهان گرفته می گردد. دیگر بهانه نسازید. فکر نکنید چنین اتفاقاتی روی شما اثر ندارد. ننشینید و ساکت نمانید.

در بخش پایانی این پست اجتماعی اینستاگرامی می خوانیم:

فکر نکنید که نمی توانید بخشی از این تغییر باشید. بگذارید همه ما بخشی از این تغییر باشیم.

خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت: این پیغام نایک در حالی در اینستاگرام و توییتر منتشر شد که معترضان به مرگ فلوید در خیابان های این کشور تظاهرات می نمایند.

در اتفاقی نادر برند ورزشی آدیداس به عنوان رقیب اصلی نایک این پیغام را ری توییت (بازنشر) کرد و نوشت:

با هم در این راه پیش می رویم. با هم می توانیم تغییر دهیم.

نایک هموار با شعار just do it (فقط انجام بده) مردم را به ورزش تشویق می کرد

در روز دوشنبه گذشته انتشار فیلم های ضبط شده توسط چند تلفن همراه از مرگ جورج فلوید در فضای مجازی پیچید و جهانی شد. در این تصاویر یک پلیس سفیدپوست آمریکا حدود 9 دقیقه زانوی خود را روی گردن فلوید گذاشت. این پلیس و 3 افسر همراهش به اعتراض مردم برای شرایط این سیاه پوست اعتنایی نکردند. در این در حالیست که فلوید چندین بار به افسر سفیدپوست گفت که نمی تواند نفس بکشد.

نایک در شعار جدید که دقیقا متضاد شعار اصلی و جهانی برند تجاری اش است خود را وارد مسایل مربوط به عدالت اجتماعی در آمریکا کرد.

نایک در سال 2018 نیز با انتشار یک آگهی و ایجاد کمپین موجی را در حمایت از کالین کپرنیک و بعضی از بازیکنان فوتبال آمریکایی که در حین پخش سرود ملی آمریکا ابتدای نشسته یا زانو زدند، ایجاد کرد.

کوپرنیک در سال 2016 برای اولین بار در حین پخش سرود ملی آمریکا در اعتراض به شرایط زندگی سیاه پوستان این کشور روی نیمکت نشست. در سال 2018 و پس از تبلیغ و کمپین نایک تعداد دیگری از بازیکنان فوتبال آمریکایی در حین خواندن سرود ملی این کشور به جای ایستادن در اعتراض به شرایط زندگی سیاه پوستان و تبعیض نژادی زانو زدند.

اعتراض کپرنیک و هواداران فوتبال آمریکایی به خشونت پلیس آمریکا علیه آمریکایی- آفریقایی تبار بود.

--

--

منبع: عصر ایران
انتشار: 14 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1114

به "تغییر شعار نایک در برابر نژادپرستی: این کار را نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر شعار نایک در برابر نژادپرستی: این کار را نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید