برگزاری نمایشگاه حماسه ایران در لندن

به گزارش مسافرت رو، نمایشگاه حماسه ایران در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن برگزار گردید. این نمایشگاه بیش از 300 اثر متعلق به دوره های مختلف تاریخی کشور را در معرض نمایش قرار داده است.

برگزاری نمایشگاه حماسه ایران در لندن

موزه ویکتوریا و آلبرت لندن، اکنون میزبان نمایشگاهی تحت عنوان حماسه ایران با نمایش 300 اثر متنوع و متعلق به دوره های تاریخی مختلف است. این نمایشگاه آثاری چون مجسمه های باستانی، عکس های معاصر و سایر میراث فرهنگی را در معرض دید علاقه مندان قرار می دهد و پنج هزار سال فرهنگ، هنر، و طراحی ایران را به نمایش گذاشته است. برگزاری چنین نمایشگاهی در این ابعاد، در 90 سال گذشته بی سابقه بوده است.

سید مهدی حسینی متین، کاردار سفارت ایران در لندن با بیان اینکه پیشنهاد اولیه برگزاری این نمایشگاه حدود دو سال پیش از سوی سفارت ایران مطرح شد و مورد استقبال مسئولان موزه نهاده شد، اذعان داشت:

هر چند قرار بود در جریان برگزاری نمایشگاه ما بتوانیم یاری های بیشتری از تهران، موزه ملی و سایر موزه های مهم کشور ارائه و اقلامی را منتقل کنیم، اما با مسائل و محدودیت هایی روبرو شد؛ ولی تا جایی که می توانسیتم به دست اندرکاران یاری کردیم.

حسینی متین این نمایشگاه منحصربه فرد را بزرگ ترین نمایشگاه چند دهه اخیر ایران در خارج از کشور توصیف کرد و گفت:

بنده در جریان برگزاری یکی دیگر از نمایشگاه ها در بریتانیا دخیل بودم که در سال 2007 به نام امپراتوری فراموش شده برگزار گردید؛ ولی این نمایشگاه نسبت به تمام آن نمایشگاه ها منحصربه فرد هست؛ چون آثار و قطعاتی که در آن به نمایش گذاشته شده برای اولین بار است که در معرض دید عموم قرار می گیرد و تازگی دارد و برای عموم علاقه مندان می تواند بسیار مجذوب نماینده و آموزنده باشد.

کاردار سفارت ایران در لندن به عدم بیمه آثار به علت تحریم های بین المللی به عنوان مهم ترین مانع برگزاری این نمایشگاه اشاره نمود و اضافه نمود:

به علت نبود بیمه، ما و دست اندرکارانمان نتوانستیم از آثار و خدمات در داخل کشور بهره برداری کنیم. مانع دوم، محدودیت های ناشی از شیوع بیماری کرونا و رفت و آمده های بین کشورها و لندن - تهران بود؛ ولی در هر صورت ما تماس های اولیه را برقرار کردیم و یاری کردیم که بین موزه ویکتوریا و آلبرت لندن و موزه ملی ایران هماهنگی ها صورت گیرد تا بتوانند بخشی از آثار و مجسمه های تاریخی را منتقل نمایند.

سید مهدی حسینی متین با اشاره به افتتاح نمایشگاه در روز چهارشنبه هفته گذشته با حضور رئیس و مسئول بخش خاورمیانه موزه ویکتوریا و آلبرت، نمایشگاه حماسه ایران را به عنوان نمایشگاهی منحصربه فرد توصیف کرد که پنج هزار سال تاریخ فرهنگ و هنر ایران را در 10 بخش برای عموم و علاقه مندان به نمایش گذاشته است. وی با تاکید بر اثرگذاری این نمایشگاه برای شناخت بیشتر فرهنگ و تمدن ایران، گفت:

اگر می توانستیم مساعدت هایی را از داخل کشور برخوردار شویم و موانع در کار نبود قدرت تاثیر گذاری این نمایشگاه بسیار بیشتر بود و حوزه های بیشتری را می توانست مورد پوشش قرار دهد. ولی در حال حاضر هم موزه از منابع مختلف خارج از انگلیس از جمله موزه نیویورک و قطعاتی از پاریس و موزه های دیگر بریتانیا و دانشگاه های مختلف استفاده نموده و کلا مجموعه باارزشی جمع آوری شده است.

کاردار سفارت ایران در لندن با اشاره به شناخت و معرفی زوایای پنهان و کمتر شناخته شده فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران به تماشاچیان به عنوان اولین هدف برای برگزاری نمایشگاه حماسه ایران، بر زوایای پنهان و ناشناخته آثار باستانی، فرهنگ و تاریخ ایران نزد پژوهشگران تاکید نمود. وی شناخت و تفاهم بین ملت ها را از دیگر اهداف این نمایشگاه دانست و اعلام کرد:

بالاخره وقتی شناخت بین کشورها و فرهنگ آن ها بیشتر گردد زمینه های سوء تفاهم و سوء برداشت برداشته می گردد و زمینه نزدیکی بین ملت ها فراهم خواهد شد و از این جهت ما فکر می کنیم می تواند باعث نزدیکی کشورها به هم گردد و باعث برطرف سوء تفاهم های تاریخی و برداشت های نادرستی که در دوره معاصر شاهدش هستیم و بسیاری از دشمنان ایران اسلامی در کوشش هستند که چهره مخدوشی را از فرهنگ و تاریخ و مذهب کشورمان در بقیه کشورها ارائه دهند می گردد.

حسینی متین ضمن ابراز امیدواری برای برگزاری این نمایشگاه در سایر کشورهای دنیا، بر ضرورت اقدامات وزارت امور خارجه و مسئولان در حوزه فرهنگ و گردشگری و سایر نهادهای دست اندرکار برای معرفی آثار، تاریخ و فرهنگ ایران در سایر کشورها تاکید نمود و گفت:

آنچه که به ما مربوط می گردد ارائه چنین آثاری در خاک انگلستان و معرفی تاریخ و فرهنگ کشورمان به علاقه مندان در اینجا است. لذا در نظر داریم و در کوشش هستیم نمایشگاه های بیشتری در حوزه های متفاوتی از فرهنگ و هنر و تاریخ ایران در لندن برگزار کنیم.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 14 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 2099

به "برگزاری نمایشگاه حماسه ایران در لندن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری نمایشگاه حماسه ایران در لندن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید