باسیلیکا سیسترن استانبول کجاست؟

به گزارش مسافرت رو، آب انبار باسیکلیکا کجاست؟

استانبول، شهری که دوران امپراطوری بیزانس را پشت سر گذاشته، یادگاری باشکوه از آن دوران دارد. معماری کم نظیر و مجسمه های دیدنی آب انبار باسیلیکا را تبدیل به آب انباری خاص در میان دیگر انواع آن در جهان نموده است. یوستینیانوس (527-565)، یکی از امپراطورهای دوران بیزانس، دستور ساخت این شاهکار را داده است.

باسیلیکا سیسترن استانبول کجاست؟

از سفر با تور استانبول لذت ببرید.

چطور به آب انبار باسیلیکا برویم؟

آب انبار باسیلیکا در شهر استانبول و در جنوب غربی ایاصوفیه است. برای رسیدن به باسیلیکا و بازدید از آن راه های مختلفی وجود دارد. مطلب رفت و آمد ارزان در استانبول چطور است؟ به شما یاری خواهد نمود تا به آب انبار باسیلیکا برسید. هر روز می توانید از ساعت 9:00 صبح تا 18:30 از این موزه دیدن کنید.

چرا آب انبار باسیلیکا خاص است؟

ستون های مرمر بسیار زیبایی از داخل آب سر بیرون آورده اند، از طرفی این ستون ها تصویرشان در آب دیده می گردد: انگار تا بی نهایت در زمین فرو رفته اند. به همین خاطر مردم لقب یِره باتان (به زبان ترکی) را به آب انبار باسیلیکا داده اند. این کلمه به زبان فارسی یعنی در زمین فرورفته.

این آب انبار با مساحت 9800 مترمربعی اش ظرفیت ذخیره حدود 100 هزار تن آب را دارد. حدس می زنید در آب انبار باسیلیکا چند ستون وجود داشته باشد؟ 50، 100، 200؟ نه بیشتر از این حرفهاست! این باسیلیکا دقیقا 336 ستون مرمر دارد. وقتی از پلکانی که 52 پله دارد پایین رفته و وارد آب انبار شوید، تماشای این ستون ها شما را مجذوب خود خواهد نمود.

پس از اینکه در سال 1453 استانبول به دست عثمانی ها فتح شد، این آب انبار هنوز وظیفه تامین آب را بر عهده داشت و تا مدت ها باغ مربوط به کاخ توپکاپی با آب باسیلیکا آبیاری می شد.

آب انبار باسیلیکا چطور کشف شد؟

رفته رفته به دلیل اعتقاد عثمانی ها به احکام اسلامی و شرایطی که آب در اسلام داشت، این آب انبار فراموش شد و تاسیسات دوران عثمانی جایگزین آن شد. تا این که بین سال های 1544 تا 1550، شخصی به نام گیلیوس، مسافری هلندی، پا به استانبول گذاشت. گیلیوس این آب انبار را پیدا کرد و به وسیله او کل غرب از وجود این اثر تاریخی باخبر شد.

راز مجسمه مِدوسا در آب انبار باسیلیکا چیست؟

در آب انبار باسیلیکا، مجسمه ای نسبتا بزرگ و وارونه وجود دارد؛ مجسمه ای که روی سر آن به جای مو مارهای زنده رشد نموده! این مجسمه در اساطیر یونانی نماد مدوسا بود. مدوسا به معنی فرمانرواست. در افسانه ها آمده که مدوسا قدرت عجیبی داشته، به طوری که هر کس به چشمانش خیره می شده، او را تبدیل به سنگ می نموده است. مدوسا در ابتدا دوشیزه ای زیبا بود اما آتنا، نگهبان شهر آتن و الهه خِرَد در یونان باستان، به دلیل خطای مدوسا او را طلسم کرد. به خاطر وجود طلسم به جای موهای سر مدوسا مار رویید. مجسمه سر مدوسا را می توانید در زیر دو ستون به عنوان سرستون در گوشه شمال غربی آب انبار باسیلیکا ببینید.

منبع: دالاهو
انتشار: 22 آذر 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 634

به "باسیلیکا سیسترن استانبول کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باسیلیکا سیسترن استانبول کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید