بازگشت موجود غول پیکر باستانی با دستکاری ژنتیک!

به گزارش مسافرت رو، آن ها در کمپانی کولوسال بایوساینس قصد دارند با فناوری نوین ویرایش ژن، فیل هایی خلق نمایند که توانایی زندگی در سرما و ظاهری شبیه به ماموت های پشمالو داشته باشند.

بازگشت موجود غول پیکر باستانی با دستکاری ژنتیک!

در میلیارد ها سالی که از عمر زمین می گذرد، میلیارد ها گونه جانوری در آن به وجود آمده و بیش از 99 درصد این گونه ها از میان رفته اند، حالا دانشمندان امیدوارند که بعضی از این جانوران را به زمین برگردانند.

کمپانی بیوتکنولوژی کولوسال بایوساینس میخواهد، ماموت غول پیکر پشمالو را که هزاران سال از انقراضش می گذرد به زمین برگرداند. جرج چرچ دانشمند برجسته حوزه ژنتیک در همکاری با بن لام کارآفرین نامی حوزه فناوری در پی انجام کاری هستند که غیرممکن به نظر می رسد.

آن ها در کمپانی کولوسال بایوساینس قصد دارند با فناوری نوین ویرایش ژن، فیل هایی خلق نمایند که توانایی زندگی در سرما و ظاهری شبیه به ماموت های پشمالو داشته باشند.

چطور ماموت ها را به زندگی برگردانیم؟

آخرین ماموت های پشمالو حدود 3 هزار و 700 سال پیش از میان رفتند و نسل این موجود باشکوه برای همواره منقرض شد. البته خویشاوندان نزدیک آن ها، فیل ها هنوز در جنگل های بارانی آسیا و دشت های آفریقا به حیات خود ادامه می دهند.

چرچ می گوید: خویشاوندی نزدیک فیل های امروز و ماموت ها در نگاه اول کاملا معین است. حتی می توان گفت که فیل های آسیایی و آفریقایی تفاوت بیشتری با هم دارند تا با ماموت های منقرض شده.

در حقیقت آن طور که لام می گوید فیل های آسیایی با ماموت های پشمالو تا حدود 99.6 درصد اشتراک ژنتیکی دارند و کوشش دانشمندان برای بازگرداندن ماموت های پشمالو روی کار بر این چهار دهم درصد اختلاف متمرکز شده است. به بیان دیگر آن ها امیدوارند با مهندسی ژنتیک فیل های آسیایی، آن ها را از نظر ظاهری و تحمل سرما شبیه ماموت های پشمالو سازند.

ماموت های پشمالو جانورانی بزرگ الجثه بودند که با 4 متر قد و بین 6 تا 8 تن وزن در منطقه ها سردسیر قاره های آمریکا، آسیا و اروپا از 300 هزار سال پیش زندگی می کردند. تقریبا بیشتر جمعیت این جانوران با سرانجام عصر یخبندان و ظهور شکارچی قدرتمندی به نام انسان حدود 10 هزار سال پیش از میان رفت. البته تا حدود 3 هزار و 700 سال پیش گروهی از آن ها هنوز در جزیره ورانگل سیبری وجود داشتند.

این علف خواران بزرگ نقش مهمی در چرخه طبیعی محیط های سرد شمالی داشتند و با از میان رفتنشان چهره این منطقه ها نیز به مرور تغییر نموده است. حالا دانشمندان کولوسال بایوساینس امیدوارند با احیای این گونه به وسیله ویرایش ژن فیل های آسیایی تنوع زیستی را به منطقه ها سردسیر شمالی زمین برگردانند.

هم اکنون یک گروه 40 نفر از دانشمندان در 3 آزمایشگاه روی این پروژه کار می نمایند و امیدوارند که تا سال 2027 یعنی حدود 5 سال دیگر بتوانند به نتیجه برسند.

منبع: فرادید
انتشار: 12 دی 1401 بروزرسانی: 12 دی 1401 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 2252

به "بازگشت موجود غول پیکر باستانی با دستکاری ژنتیک!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت موجود غول پیکر باستانی با دستکاری ژنتیک!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید