استان بوشهر بیشترین پتانسیل جهت توسعه گردشگری دریایی را دارد

به گزارش مسافرت رو، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، استان بوشهر بیشترین پتانسیل جهت توسعه گردشگری دریایی را دارد.

استان بوشهر بیشترین پتانسیل جهت توسعه گردشگری دریایی را دارد

فرصت سوزی در مرزهای آبی خلیج فارس

رضوان حیدری، یک فعال حوزه توریستی در اولین رویداد چاره جو با عنوان توریستی دریایی بیان نمود: اصولا در دنیای امروز توریستی به یک مبحث دنیای و صنعتی تبدیل شده که این صنعت گسترده بخش بزرگی از درآمد سالانه کشورها را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اهمیت توریستی دریایی و کارآفرینی در این بستر و همچنین بهره برداری بیشتر از این فرصت ها بیان نمود: صنعت توریسم یکی از گسترده ترین حرفه ها در دنیا است که میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا را به کار مشغول نموده و با توجه به سر و کار داشتن با جغرافیا و مکان های مختلف به عنوان مرکزیت خود تمام دنیا و کشورها را شامل می گردد. حتی کشورهای جنگ زده، قحطی زده و بمب اتمی خورده هم می توانند هدفی برای جذب توریست باشند.

رئیس گروه اسبق توریستی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان بوشهر اظهار کرد: این صنعت ارزآوری و درآمدزایی بسیار بزرگ و مناسبی را در پی دارد و می تواند برای میلیون ها نفر اشتغال زایی کند. در بعضی موارد خود مسافر هم می تواند در کشور مقصد برای خود درآمدزایی کند و این چرخه شامل مسافران، آژانس های مسافرتی، تبلیغ کنندگان و بازاریابان مشتریان سفر، هتل ها و کارکنان آنها، فرودگاه ها و افرادی که به طور مستقیم مانند کارمندان فرودگاه های مختلف یا غیرمستقیم مانند تامین کنندگان سوخت هواپیماها و نیز افرادی که در کشورهای مقصد و توریستپذیر امرار معاششان به این صنعت وابسته شده و هزاران رشته و زیرمجموعه دیگر می گردد.

حیدری اظهار داشت: توریستی انواع مختلفی دارد که یکی از مهم ترین آنها توریستی دریایی بوده که اتفاقا ویژه استان بوشهر و سایر استان های واقع در نوار ساحلی است.

این فعال توریستی تاکید نمود: تعریف توریستی دریایی کاری سهل و ممتنع است. عده ای آن را با مسافرت دریایی یکی دانسته اند و عده ای نیز آن را با توریستی ساحلی یکسان قلمداد نموده اند. بعضی از نظریه پردازان، توریستی ساحلی و دریایی را یکی می دانند و می گویند: توریستی دریایی خود به دو شاخه توریستی ساحلی و توریستی دریایی تقسیم می گردد و در این میان توریستی ساحلی بیشترین توریست را به خود جذب می نماید.

به گفته وی سفر به سواحل و تفریحاتی مانند جت اسکی، شنا و ماهیگیری در زمره توریستی دریایی شاخه ساحلی آورده شده و درباره شاخه دریایی توریستی دریایی گفته اند: توریستی دریایی یعنی آن گونه از توریستی که از ساحل دور شده و به وسط دریا و اقیانوس منوط می گردد و از دهه 1980 در حال گسترش است.

رضوان حیدری در ادامه بیان نمود: ایران با دارا بودن پنج هزار و 800 کیلومتر طول نوار ساحلی که هفت استان کشور را در برمی گیرد، یک کشور دریایی محسوب می گردد.

رئیس اسبق گروه توریستی میراث فرهنگی بوشهر بیان نمود: برای استفاده از صنعت توریستی دریایی، فراهم کردن زیرساخت ها و امکانات مانند ساخت شناورها و قایق های تفریحی، ساخت اسکله های تفریحی، پارک های دریایی و زیردریایی های تفریحی در اولویت قرار گرفته است. در این نوع صنعت توریستی عموما تفریحات در آبهای عمیق در فاصله زیاد با ساحل انجام می گردد.

این فعال توریستی اضافه نمود: جت اسکی، قایق سواری، فلای بورد، ماهیگیری در آب های کم عمق، شنا، تماشای غروب آفتاب و آفتاب دریافت در ساحل ماسه ای، دریانوردی با کشتی های کروز، غواصی و ماهیگیری در آب های عمیق نیز بخشی از توریستی دریایی است که در بعضی از سواحل شمالی و جنوبی ایران نیز ارائه می گردد.

وی شرح داد: هم اکنون جزیره زیبای کیش یکی از مهم ترین مقاصد توریستی دریایی در ایران به شمار می رود که امکانات توریستی ساحلی مانند فلای بورد، جت اسکی، بنانا سواری، غواصی و سایر ورزش های آبی را شامل می گردد.

حیدری در ادامه بیان نمود: استان بوشهر بدلیل همجواری و دارا بودن بیشترین مرز آبی با خلیج فارس بیشترین پتانسیل جهت توسعه توریستی دریایی را دارد ولی در حال حاضر اقدامات خاصی صورت نپذیرفته است و سرمایه گذاران و کارآفرینان زیادی در این زمینه ورود ننموده اند که این خود جای چاره جویی دارد.

رئیس گروه اسبق توریستی میراث فرهنگی بوشهر بیان نمود: چند سال پیش کمیته ای جهت تسهیل گری و حمایت از سرمایه گذاران زمینه توریستی دریایی در اداره کل بندر و دریانوردی استان بوشهر تشکیل شد و اقدامات خوبی هم صورت پذیرفته، ولی همچنان شاهد پیشرفت چشمگیری در راستای توسعه توریستی دریایی در استان و شهر بوشهر نیستیم.

در ادامه علاقمندان و متخصصان حوزه توریستی دریایی به بحث و گفتگو پرداختند و معین شد که در زمینه توریستی مسئله و مشکل عمده این است که هر کارآفرین و یا سرمایه گذاری بخواهد قدمی بردارد بایستی از حداقل چهار یا پنج سازمان و اداره کل مختلف که گاها با هم دارای تضاد منافع هم هستند اقدام به اخذ مجوز کنند و این اولین و اصلی ترین مانع توسعه توریستی دریایی در استان و شهر بوشهر است.

به نظر می رسد توریستی دریایی مثل سایر حوزه ها به وسیله خود سازمان های دولتی قابل توسعه نیست و حتما بایستی بخش خصوصی به آن وارد و موانع پیش روی سرمایه گذاران برطرف گردد. در این راستا بایستی تشکیل کمیته های ویژه این مهم با بازنگری و اصلاح کمیته های قبلی متشکل از صاحب نظران و ذینفعان مختلف تشکیل گردد و گرنه با وجود بازیگران و سازمان های مربوطه مختلف و ذی نفع، هیچ اقدام موثری در زمینه توریستی دریایی رخ نخواهد داد و روز به روز فرصت های سودآوری و اشتغال بیشتری را از دست می دهیم و توسعه این خوشه مهم رخ نخواهد داد.

منبع: همگردی
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1608

به "استان بوشهر بیشترین پتانسیل جهت توسعه گردشگری دریایی را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استان بوشهر بیشترین پتانسیل جهت توسعه گردشگری دریایی را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید