9 نکته پُربازده ویژ? امتحانات نهاییِ دانش آموزان کنکوری

به گزارش مسافرت رو، خبرگزاری خبرنگاران- پژوهشگر و مشاور آموزشی گفت: برای استفادۀ پُربازده و بهره مندیِ بِهینه از ایّام امتحانات نهایی، لازم است داوطلبان کنکور سراسری، مشاوران، دبیران و مدیران مدارس و آموزشگاه های سراسر کشور، چند نکتۀ کلیدی و کاربردی را توجه کنند.

9 نکته پُربازده ویژ? امتحانات نهاییِ دانش آموزان کنکوری

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، آقای پدرام زاویه دربارۀ نکات کلیدی و کاربردیِ ویژۀ امتحانات نهاییِ دانش آموزان کنکوری، گفت:

1- حتماً و قطعاً، کارِ تشریحیِ خوب و مرغوب، زمینه ساز کارِ تستیِ عالی و اساسی است.

به عبارتی، کارِ تشریحی مفید و مناسب، بستر و زمینه را برای کارِ تستیِ ممتاز و مؤثّر، مهیّا می کند و کارِ تستی و کارِ تشریحی، به هیچ عنوان مستقلّ از هم نیستند.

بنابراین، امتحانات نهایی را مانع و مُخِلّ و مزاحم، محسوب نکنید.

2- یک ماه بخور نون و تَره، یک عمر بخور نون و کَره!:

تمرکز و توجّه برای تسلّط روی دروس پایۀ دوازدهم را خیلی خیلی جدّی بگیرید و برای کسب نمرۀ 40 در امتحانات نهایی کار و کوشش کنید نه نمرۀ 20!

این یک ماه را با تمام توانتان کار کنید و یک عمر، از محصولِ مطلوبش بهره مند شوید.

چون:

الف) کنکور 1400، کتاب محور خواهد بود، یعنی مبتنی بر متن و محتوای کتاب درسی است و محور و مبنای طرّاحی سؤالات کنکور، کتاب درسی می باشد.

پس، متن و تمرین و تصویر و شکل و مثال و سؤالِ کتاب درسی را بِجَوید و قورت بدهید...

ب) امکانِ پاسخ گویی به لااَقلّ، 30 ٪ از سؤالات کنکور را داشته باشید و کنکور امسال را مُفت و مجّانی از دست ندهید!

پ) ممکن است نمرهٔ کتبیِ خوبتان در امتحانات نهایی، در نمرهٔ کلّ نهاییِ کنکورتان، تأثیر مثبت داشته باشد و رتبه و وضعیّت و موقعیّتتان را بهبود ببخشد.

ت) با قدرت و لذّت، دیپلمتان رو بگیرید نه با منّت و ذلّت!

3- ظرفیّت سنجی، مسأله ای اساسی و حیاتی است که باید بسیار به آن توجّه شود. یعنی در آغاز، باید ببینید چه مقدار توان دارید و بر اساس توانتان، معین کنید چه مقدار زمان دارید. سپس متناسب با کلّ زمان موجودتان، محتوای مطالعاتی و کاری را انتخاب کنید و در برنامه قرار دهید.

پس در ابتدا، با توجّه به برنامۀ امتحانات، مشخّص و معیّن کنید که برای هر درس، چه مقدار زمان در اختیار دارید.

4- کارِ هیبریدی: برای امتحانات نهایی، باید هیبریدی، یعنی ترکیبی و تلفیقی، کار کنید. ترکیب و تلفیقِ کارِ تشریحی و کارِ تستی!

در هر درس، سه چهارم یا به عبارتی 75% از زمانِ موجود برای آن درس را به کارِ تشریحی و یک چهارم یا به عبارتی 25% از زمانِ موجود را به کارِ تستی اختصاص بدهید.

5- الف) تست زنیِ تشریحی: نیمی از زمانِ کارِ تستی را به تست زنیِ تشریحی بپردازید. یعنی تست را به عنوان سؤال تشریحی و بدون توجّه به گزینه ها، بررسی و حلّ کنید.

ب) تست زنیِ سرعتی: نیمۀ دیگرِ زمانِ کارِ تستی را به تست زنیِ سرعتی بپردازید. یعنی تست سرعتی و زمان دار بزنید.

تست سرعتی و زمان دار، تستی است که در مدّت زمان استاندارد (مدّت زمان پاسخ گویی در کنکور سراسری)، پاسخ داده شود.

ب-1) تست زنیِ سرعتیِ جزئی و بخش به بخش: قسمتی از تست زنیِ سرعتی (80% از زمانِ تست زنیِ سرعتی یا به عبارتی 10% از کلّ زمانِ موجود)، بعد از پایان هر بخش و بحث و فصل، انجام شود. یعنی بعد از اِتمام هر جزء، تعدادی تستِ سرعتی از آن، کار شود.

ب-2) تست زنیِ سرعتیِ جامع و صفر تا صد: بخشی از تست زنیِ سرعتی (20% از زمانِ تست زنیِ سرعتی یا به عبارتی 2.5% از کلّ زمانِ موجود)، بعد از اِتمامِ تمام بخش ها و بحث ها و فصل ها، اجرا شود! یعنی تعدادی تستِ سرعتی، از صفرتاصدِ کتاب، به شکل جامع و ترکیبی، کار شود.

مطمئن ترین و مناسب ترین و معتبرترین و مفیدترین مرجع و منبع برای کارِ تستی و حلّ سؤال، مجموعه سؤالاتِ کنکور سراسریِ سال های گذشته است.

6- در دروس حفظی و خواندنی، دو سوّم از زمانِ کارِ تشریحی (50٪ از کلّ زمانِ موجود) را به خواندن و مطالعه و یک سوّم از زمانِ کارِ تشریحی (25 ٪ از کلّ زمان موجود) را به حلّ سؤال و رفع اشکال، اختصاص بدهید. در واقع، بخش بزرگ تر به خواندن و مطالعه، تعلّق می گیرد.

7- در دروس تحلیلی و تمرینی، یک سوّم از زمانِ کارِ تشریحی (25 ٪ از کلّ زمانِ موجود) را به خواندن و مطالعه و دو سوّم از زمانِ کارِ تشریحی (50٪ از کلّ زمانِ موجود) را به حلّ سؤال و رفع اشکال، اختصاص بدهید. در واقع، بخش بزرگ تر به حلّ سؤال و رفع اشکال، تعلّق می گیرد.

8- با یاری و همراهی و راهنماییِ مشاور و معلّمان گرامی و گران قَدرتان، بخشی از زمانِ کارِ تشریحی را به حلّ دقیق سؤالات امتحانات نهایی سال های گذشته و بررسی عمیق مثال ها، سؤال ها و تمرین هایی که پُتانسیل بالایی برای طرح شدن در امتحانات نهایی را دارند، اختصاص دهید.

9- شوربختانه، در کشورمان بیشتر از 80 میلیون کارشناس و مشاور و متخصّص در تمامی اُمور زمینی و فَرا زمینی داریم که در همۀ حوزه ها و حیطه ها، صاحب نظر و همواره در حال عرضه و ارائۀ نظرات و نگاه های تخصّصی شان هستند. پس لطفاً به نظرات هر کسی اعتنا و اعتماد نکنید و فقط و فقط از کارشناسِ کارآمد و کاربلد و کار کُشته، راهنمایی و مشورت بگیرید.

مثال: فرض کنید برای امتحان یک درس، 40 ساعت زمان دارید.

75% از کلّ زمانِ موجود، یعنی 30 ساعت را به کارِ تشریحی، اختصاص می دهید.

25% از کلّ زمانِ موجود، یعنی 10 ساعت را به کارِ تستی، اختصاص می دهید.

نصف زمانِ کارِ تستی یعنی 5 ساعت را به تست زنیِ تشریحی و نصف دیگرِ زمانِ کارِ تستی یعنی 5 ساعت را به تست زنیِ سرعتی، می پردازید.

10% از کلّ زمانِ موجود یعنی 4 ساعت را برای مجموعۀ تست زنی هایِ سرعتیِ جزئی و بخش به بخش و 1 ساعت برای تست زنیِ سرعتیِ جامع و صفر تا صَد، در نظر می گیرید.

اگر درسِ حفظی و خواندنی باشد، 50% از کلّ زمانِ موجود یعنی 20 ساعت را به خواندن و مطالعه و 25% از کلّ زمانِ موجود یعنی 10 ساعت را به حلّ سؤال و رفع اشکال، اختصاص می دهید.

اگر درسِ تحلیلی و تمرینی باشد، 25% از کلّ زمانِ موجود یعنی 10 ساعت را به خواندن و مطالعه و 50% از کلّ زمانِ موجود یعنی 20 ساعت را به حلّ سؤال و رفع اشکال، اختصاص می دهید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 28 خرداد 1400 بروزرسانی: 28 خرداد 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1726

به "9 نکته پُربازده ویژ? امتحانات نهاییِ دانش آموزان کنکوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 نکته پُربازده ویژ? امتحانات نهاییِ دانش آموزان کنکوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید