6 عارضه استفاده بیش از حد سرکه سیب

به گزارش مسافرت رو، اگرچه می می توانید سرکه سیب را در رژیم غذایی خود جای دهید، اما کارشناسان مصرف متعادل و گاه به گاه آن را توصیه می نمایند، زیرا در حال حاضر شواهد کافی درباره ایمنی و اثربخشی این ماده طبیعی وجود ندارند.

6 عارضه استفاده بیش از حد سرکه سیب

اگرچه به عنوان یک محصول سالم شناخته می گردد، استفاده بیش از حد از سرکه سیب می تواند محرکی برای عوارض جانبی چشمگیر باشد.

سرکه سیب به عنوان یک محصول مفید شناخته می گردد، اما بعضی افراد از عوارض جانبی استفاده بیش از حد از آن اطلاعی ندارند. اگرچه مردم خواص سلامتی بسیاری را به این محصول نسبت می دهند، اما مصرف بیش از حد آن می تواند به واکنش های ناخواسته ای منجر گردد که حتی یک خطر سلامت محسوب شوند.

اگرچه می می توانید سرکه سیب را در رژیم غذایی خود جای دهید، اما کارشناسان مصرف متعادل و گاه به گاه آن را توصیه می نمایند، زیرا در حال حاضر شواهد کافی درباره ایمنی و اثربخشی این ماده طبیعی وجود ندارند.

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب یک محصول ارگانیک است که از ترکیب سیب با مخمر حاصل می گردد. طی این فرایند، مخمر قند های موجود در سیب را به الکل تبدیل می نماید. سپس، الکل با یاری باکتری ها به اسید استیک تبدیل می گردد. این اسید به عنوان یک اسید ضعیف طبقه بندی می گردد و مسئول بسیاری از آثار مفید سرکه سیب است. اما سرکه سیب حاوی آب و ریزمغذی های دیگر نیز است.

بنابر پژوهشی که در نشریه Critical Reviews in Food Science and Nutrition منتشر شد، اسید استیک موجود در سرکه سیب به متابولیسم لیپید و کاهش خطر چاقی و دیابت نوع 2 یاری می نماید. پس چرا نباید در مصرف این محصول طبیعی زیاده روی کرد؟

عوارض جانبی استفاده بیش از حد از سرکه سیب

اگرچه به عنوان یک محصول سالم شناخته می گردد، استفاده بیش از حد از سرکه سیب می تواند محرکی برای عوارض جانبی چشمگیر باشد. از این رو، شما باید همیشه آن را با احتیاط مصرف کنید و به میزان زیاد آن را مصرف نکنید. در صورت امکان، بهتر است سرکه سیب با آب رقیق گردد.

در ادامه با بعضی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد سرکه سیب بیشتر آشنا می شویم.

سرکه سیب می تواند تخلیه معده را به تاخیر بیندازد

استفاده بیش از حد از سرکه سیب می تواند علائم گاستروپارزی (فلج معده) را تشدید کند. این شرایطی شایع در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 است. گاستروپارزی شامل نقص در عملکرد اعصاب معده می گردد که تخلیه این اندام را سخت می سازد.

آنچه روی می دهد این است که سرعت خروج غذا از معده و ورود آن به بخش پایینی دستگاه گوارش کند می گردد. در نتیجه، این شرایط جهش در سطوح قند خون را کاهش می دهد، اما موجب کاهش سرعت جذب مواد مغذی در جریان خون نیز می گردد.

از علائم آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- حالت تهوع

- سوزش سردل

- اتساع شکم

سرکه سیب می تواند موجب ناراحتی گوارشی گردد

سرکه سیب برای بعضی افراد می تواند تحریک نماینده معده و دلیل ناراحتی آن باشد. اگرچه مطالعات اسید استیک را با افزایش احساس سیری مرتبط می دانند، بعضی فرضیه ها نشان می دهند که این اثر از سوء هاضمه ای که به واسطه آن رخ می دهد، سرچشمه می گیرد.

بنابر مطالعه ای کنترل شده که در نشریه the International Journal of Obesity منتشر شد، گروهی از شرکت نمایندگان یک نوشیدنی حاوی 25 گرم سرکه سیب را مصرف کردند. در انتها، آن ها اشتهای کمتر خود را گزارش نموده، اما همچنین به احساس ناخوشایند حالت تهوع نیز اشاره داشتند.

سرکه سیب با سطوح پایین پتاسیم و تحلیل استخوان مرتبط است

در حال حاضر، مطالعات کنترل شده کافی درباره ارتباط سرکه سیب و سطوح پتاسیم خون انجام نشده اند. همچنین، پژوهش های کافی درباره پیوند احتمالی بین آن با افزایش تحلیل استخوان وجود ندارند. با این وجود، مطالعه ای موردی چنین آثاری را نشان داده است.

این مطالعه موردی که در نشریه Nephron منتشر شد، نشان داد زنانی که برای مدت زمانی طولانی مقادیر زیاد سرکه سیب را مصرف می کردند مجبور به بستری شدن در بیمارستان با سطوح پتاسیم کم و تغییر در شیمی خون خود بودند.

این زنان حدود 250 میلی لیتر سرکه سیب رقیق شده در آب را برای بیش از 6 سال مصرف می کردند. پوکی استخوان و از دست رفتن مواد معدنی استخوان های آن ها نیز تشخیص داده شد. همچنین، پزشکان به این نکته اشاره داشتند که اسید اضافه می تواند تشکیل استخوان جدید را کاهش دهد.

سرکه سیب می تواند موجب فرسایش مینای دندان گردد

مصرف بیش از حد غذا ها و نوشیدنی های اسیدی می تواند موجب تخریب مینای دندان گردد. در شرایطی که مطالعات بیشتر درباره آثار نوشابه های گازدار و آبمیوه ها در این زمینه صورت گرفته اند، اما شواهدی درباره آسیب ناشی از اسید استیک به مینای دندان نیز وجود دارند.

پژوهشی که در نشریه Clinical Laboratory منتشر شد، نشان داد که سرکه می تواند موجب از دست رفتن بین 1 تا 20 درصد از مواد معدنی دندان پس از چهار ساعت گردد. اما این مطالعه در محیط آزمایشگاه و نه دهان، جایی که به نظر می رسد بزاق می تواند به کاهش اسیدیته یاری کند، صورت گرفته بود.

در هر صورت، توصیه کلی این است که از مواجهه مستقیم دندان ها با سرکه سیب رقیق نشده پرهیز گردد.

سرکه سیب ممکن است موجب سوختگی گلو گردد

استفاده بیش از حد از سرکه سیب می تواند موجب بروز سوختگی در مری گردد. یک آنالیز که در نشریه Acta Paediatrica منتشر شد و در آن آثار مصرف مایعات مضر به صورت تصادفی توسط بچه ها آنالیز شده بود، این نتیجه گیری را ارائه کرد.

پژوهشگران دریافتند که اسید استیک از سرکه رایج ترین اسیدی بود که موجب سوختگی در گلو شده است. از این رو، آن ها آن را ماده سوزش آور قوی نامیدند که باید از دسترس بچه ها دور باشد.

سرکه سیب می تواند موجب سوختگی پوست گردد

بعضی افراد ادعا می نمایند که استفاده از سرکه سیب روی پوست فواید خاصی دارد. با این وجود، به نظر می رسد استفاده بیش از حد و رقیق نشده از این ماده نتیجه ای عکس به همراه دارد.

در یک گزارش موردی که در نشریه The Journal of Clinical and Aesthetic Dermatology منتشر شد، یک دختر 14 ساله پس از دنبال کردن دستورالعملی حاوی سرکه سیب به پوست بینی خود آسیب رسانده بود. در موردی دیگر، پسری 6 ساله پس از این که مادرش برای مبارزه با عفونت از سرکه سیب روی پای وی استفاده نموده بود دچار سوختگی پوست شده بود.

به نظر می رسد این خطرات پس از رقیق کردن سرکه سیب با آب کاهش می یابند. با این وجود، پیش از استفاده از سرکه سیب در بخش بزرگی از پوست توصیه می گردد ابتدا آن را روی بخش کوچکی آزمایش نموده تا از عدم بروز واکنش های ناخواسته اطمینان حاصل گردد.

سخن انتهای

عامل کلیدی برای پرهیز از آثار ناخواسته ای که در بالا به آن ها اشاره شد، پرهیز از استفاده بیش از حد از سرکه سیب است. در مقادیر متوسط و رقیق شده، کارشناسان سرکه سیب را به عنوان محصولی بی خطر و مفید برای بیشتر افراد در نظر می گیرند.

با این وجود، پیش از استفاده منظم از سرکه سیب بهترین گزینه مشورت با یک پزشک است. به خاطر داشته باشید که این محصول گاهی اوقات می تواند با دارو ها تداخل ایجاد کند. از این رو، زمانی که دارو های تجویزی را مصرف می کنید باید از مصرف سرکه سیب پرهیز کنید یا پیش از مصرف با پزشک خود صحبت کنید.

منبع: فرادید
انتشار: 15 آبان 1399 بروزرسانی: 15 آبان 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1303

به "6 عارضه استفاده بیش از حد سرکه سیب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 عارضه استفاده بیش از حد سرکه سیب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید