5 نکته فنی پیش از دربی 98 در دیداری که صفر ـ صفر نمی گردد، پاشنه آشیل پرسپولیس کجاست؟

به گزارش مسافرت رو، کارشناس فوتبال کشورمان در آستانه دربی روز پنجشنبه هفته جاری به تحلیل شرایط فنی تیم های استقلال و پرسپولیس در خطوط مختلف پرداخت.

5 نکته فنی پیش از دربی 98 در دیداری که صفر ـ صفر نمی گردد، پاشنه آشیل پرسپولیس کجاست؟

جلال چراغپور در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرنگاران، درباره شرایط فنی دو تیم استقلال و پرسپولیس در آستانه دربی 98 گفت: در این تحلیل، ابتدا فرایند بازی های دو تیم را مقایسه می کنیم. در سری مسابقاتی که دو تیم تا به اینجای لیگ انجام داده اند، استقلال در شرایط یکنواخت تری واقع شده است. بزرگترین گواه این موضوع این است که استقلال بدون باخت پیش می رود، پس فرایند یکنواخت تری را طی می نماید.

وی ادامه داد: پرسپولیس در چند بازی اخیر در یک ملاقات شکست خورده (مقابل صنعت نفت) و این نشان می دهد فرایند یکنواخت در این تیم دچار مشکل شده است. پس اگر بخواهیم در خصوص جهت و فرایند بازی صحبت کنیم می توانیم کمی امتیاز بیشتری به استقلال بدهیم. یعنی در این فرایند قدرت همیشگی و یکنواختی را داشتند.

کارشناس فنی کشورمان توضیح داد: مسئله دوم ظاهر ماجراست. در ظاهر این بار که دو تیم مقابل یکدیگر قرار می گیرند، استقلال از نظر امتیاز جلوتر است و این موضوع نسبت به تیمی که پایین تر است، فراوری انگیزه روحی و روانی می نماید. این هم فقط مخصوص لیگ و فوتبال ما نیست، در هر جای جهان دو تیمی که به عنوان حریف یکدیگر مطرح هستند، وقتی روبه روی هم قرار می گیرند امتیاز هر تیمی بالاتر باشد امتیاز روحی اش هم بالاتر خواهد رفت.

چراغپور به نکته سوم از جدال استقلال و پرسپولیس اشاره نمود و گفت: نکته سوم به مهره های درون میدان برمی گردد. باید قبول کنیم پرسپولیس پس از رفتن خلیل زاده، کنعانی زادگان و نوراللهی، نتوانست حفره ایجاد شده در این منطقه از تیمش را ترمیم کند. خصوصاً در بازی با صنعت نفت گل هایی که این تیم دریافت کرد دقیقاً از همین حفره مثلث عقب بود و بیشتر اتفاقات در این منطقه می افتد. این یک اشکال است که اگر یحیی گل محمدی نتواند فکر استراتژیکی کند، در آن نقطه آسیب پذیر خواهد بود.

وی یادآور شد: در سوی مقابل اتفاقی که برای استقلال افتاده دقیقاً در همین نقطه است. مرادمند و سیاوش یزدانی از همین نقطه (قلب خط دفاع) کم شدند و استقلال برای ترمیم آن چند فکر نموده است. یکی از این تدابیر که می تواند این مشکل را بدتر کند این است که چشمی را از خط میانه به دفاع وسط بردند. با این کار، هم میانه زمین را آسیب پذیر کردند و هم اینکه وقتی بازیکن از خط میانه به دفاع برمی گردد مقداری با این پست غریبه می گردد؛ چون در پست دفاع وسط خطا کردن یعنی پنالتی و ضربه کاشته. بنابراین از این نظر هر دو تیم در این منطقه از زمین آسیب پذیر هستند و دستکاری شده اند. پس از لحاظ استراتژی دو تیم در نقطه مقابل هم دچار اشکال هستند. حالا باید ببینم کدام تیم این مشکل را برای دربی بهتر حل می نماید.

کارشناس فوتبال کشورمان با بیان راه چاره این مشکل در استقلال و پرسپولیس بیان کرد: شاید سؤال گردد چطور می توان این مشکل را حل کرد. تنها راه این است که سیستم های دیگری وجود دارد که این مشکل را پوشش می دهد؛ به عنوان مثال با سیستم سه دفاع مرکزی بازی نمایند، مثل تیم های ایتالیایی .

چراغپور در بخش بعدی تحلیل خود به خط تهاجمی دو تیم اشاره نمود و به خبرنگاران گفت: مورد بعد بازیکنانی هستند که می خواهند مخالف یکدیگر از حفره مورد اشاره استفاده نمایند. یامگا بازیکن ارزشمند و با حرکات ریزی است و از حفره ای که به آن اشاره نمودم ضربه خواهد زد. این پیش بینی من است. از آن طرف مهدی عبدی رشد نموده و شرایط خوبی دارد. عبدی هم از همان حفره استقلال می تواند استفاده کند. در نتیجه اگر بخواهیم جمع بندی کنیم، بازی گل خواهد داشت و صفر ـ صفر نمی گردد؛ چون در هر دو نقطه ای که گل فراوری می گردد، مهاجمان خوب و مدافعان دست خورده هستند.

وی در پنجمین بخش از مقایسه سرخابی ها توضیح داد: سایر قسمت های دو تیم تفاوت چندانی با هم ندارند. در میانه زمین کاملاً قدرت بازیکنان و شکل بازی ها مثل هم است. تا به امروز شرایط دفاع، هافبک و حمله را گفتیم و حالا نوبت دروازه بان است. مدتی است که دروازه بان پرسپولیس تمرکز لازم را ندارد و روی توپ هایی که مهار آن احتیاج به خلاقیت دارد، کم فکری می گردد. با این شرایط ممکن است یکی از پاشنه آشیل های پرسپولیس خط دروازه این تیم باشد.

با نگاه به نکات مطرح شده، به نظر می رسد استقلال شرایط و نکات مثبت بیشتری نسبت به پرسپولیس دارد، آیا این موضوع درست است؟ کارشناس فوتبال کشورمان در واکنش به طرح این سؤال گفت: اگر جمع جبری و به صورت اعداد و ژورنالیستی برخورد کنید، این نتیجه حاصل می گردد، اما من به صورت کیفیتی آنالیز کردم و این نتیجه درست نیست. به طور مثال ممکن است یکی از نکاتی که گفتیم مثل برداشتن روزبه چشمی از خط میانه و اضافه کردن آن به خط دفاع، تمام نتیجه بازی را تحت تأثیر قرار دهد. در نتیجه نباید به صورت جمع جبری برخورد کرد.

؛

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 تیر 1401 بروزرسانی: 3 تیر 1401 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 2141

به "5 نکته فنی پیش از دربی 98 در دیداری که صفر ـ صفر نمی گردد، پاشنه آشیل پرسپولیس کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 نکته فنی پیش از دربی 98 در دیداری که صفر ـ صفر نمی گردد، پاشنه آشیل پرسپولیس کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید