10 بنای تاریخی کردستان مرمت شد

به گزارش مسافرت رو، معاون میراث فرهنگی استان کردستان گفت: 10 مکان تاریخی استان، امسال با هزینه 19میلیارد و 500 میلیون ریال مرمت شده است.

10 بنای تاریخی کردستان مرمت شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان، محمد رشیدی در این خصوص گفت: عمارت تاریخی وکیل، عمارت تاریخی خسروآباد، موزه فرش بیجار، پل تاریخی دله مرز، خانه تاریخی هورامان، منزل رحیم زاده، منزل فیض الله بیگی، پل تاریخی شیخ، منزل عطایی، منزل بابان و... اماکنی هستند که مرمت شدند.

او با بیان اینکه برخی اماکن که در لیست مرمتی سال گذشته قرار داشتند نیز امسال مورد مرمت قرار گرفتند، افزود: عمارت تاریخی مشیردیوان سنندج ازجمله این بناهاست که قسمت هایی از آن براثر گذشت زمان و عوامل طبیعی و انسانی آسیب دیده و نیازمند مرمت بود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان با اشاره به شاخص بودن عمارت مشیردیوان که به شماره 2834 در سال 1379 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، ادامه داد: از موارد اجرا شده در این عملیات مرمتی می توان به مرمت کامل ساختمان مطبخ، اجرای سنگ فرش حیاط مطبخ، حیاط انبار آب، حیاط باغ و قسمت هایی از حیاط اصلی، مرمت حوض ها، اجرای گچ کاری کامل ایوان اصلی عمارت، مرمت و رنگ آمیزی در و پنجره های چوبی، مرمت نقوش آهک بری حمام، اجرای کانال دفع رطوبت، اجرای پوشش کاهگل نماهای بیرونی اشاره کرد.

عمارت مشیر دیوان در محله قدیمی سرتپوله سنندج، در خیابان شهدا واقع شده است، از بناهای مشهور دوره قاجاری است و مجموعه ای از فضاهای متعدد است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 2 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 880

به "10 بنای تاریخی کردستان مرمت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 بنای تاریخی کردستان مرمت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید