10 برنامه غیرضروری ویندوز که باید حذف کنید

به گزارش مسافرت رو، بین تمام برنامه های موجود در سیستم خود، واقعا از چند درصد آن ها مرتبا استفاده می کنید؟ بیشتر کاربران تعداد زیادی برنامه غیرضروری در ویندوز سیستم خود نصب نموده اند. بسیاری از این برنامه ها علاوه بر سنگین کردن سیستم، خطرات امنیتی هم به همراه دارند. در ادامه به 10 برنامه غیرضروری ویندوز می پردازیم که بهتر است از دست آن ها خلاص شوید.

10 برنامه غیرضروری ویندوز که باید حذف کنید

راهنمای یافتن برنامه های نصب شده در ویندوز 10

در ویندوز 10 به راحتی می توانید به فهرست برنامه های نصب شده دسترسی داشته باشید. برای این کار، کلیدهای Windows + i را بفشارید تا راهی بخش Settings شوید و سپس به قسمت Apps و در نهایت Apps & features سر بزنید. در این صفحه فهرست کاملی از تمام برنامه های نصب شده در سیستم را می توانید ببینید.

اگر هم از ویندوز 7 یا 8.1 استفاده می کنید، در منوی استارت می توانید عبارت Programs and Features را جست وجو کنید و با کلیک بر روی آن راهی صفحه مشابهی می شوید. برای حذف هر کدام از این برنامه ها، بر روی آن ها کلیک کنید و سپس گزینه Uninstall را انتخاب کنید. بعضی از برنامه ها به سرعت حذف می شوند ولی برای بعضی دیگر باید چند مرحله را پشت سر بگذارید.

بعد از آموزش مختصر و مفید مربوط به حذف برنامه ها، حالا بهتر است به فهرست 10 برنامه غیرضروری ویندوز نگاهی بیندازیم.

QuickTime

همان طور که احتمالا می دانید، QuickTime ویدیو پلیر اپل است. اگرچه این برنامه در macOS همچنان استفاده می گردد، اما اپل از سال 2016 پشتیبانی از آن را برای نسخه ویندوز متوقف نموده است. کمی بعد از اعلام کنار گذشتن نسخه ویندوز این برنامه، شرکت Trend Micro از وجود چند حفره امنیتی خطرناک در آن اطلاع داد. با توجه به اینکه اپل دیگر نسخه ویندوز این برنامه را آپدیت نمی کند، نگه داشتن آن از نظر امنیتی عاقلانه نیست.

حذف کردن این برنامه هیچ مسئله ای ایجاد نمی کند زیرا آیتونز دیگر به آن وابسته نیست. اگر از جمله معدود کاربرانی هستید که در ویندوز برای تماشای فیلم و انواع ویدیو از QuickTime استفاده می کنید، به جای آن می توانید از برنامه های مشهوری مانند VLC یا KMPlayer بهره ببرید.

CCleaner

روزی روزگاری CCleaner یک برنامه خیلی خوب برای پاک کردن فایل های غیرضروری بود اما بعد از تصاحب آن به وسیله شرکت Avast، فرایند نزولی آن هم شروع شد. به اسم مثال می توانیم به به روزرسانی اجباری بدون اجازه، جمع آوری داده ها و تبدیل شدن به محیطی برای پخش بدافزارها اشاره کنیم.

طبق آخرین آنالیز های انجام شده، CCleaner بسیاری از این مسائل را رفع نموده ولی در نهایت یک برنامه غیرضروری ویندوز محسوب می گردد. خوشبختانه خود ویندوز 10 از ابزار خوبی برای پاک کردن فایل های غیر ضروری بهره می برد و دیگر لازم نیست از برنامه ای مانند CCleaner برای این کار بهره ببرید.

برنامه های بی کیفیت مختص پاک سازی سیستم

بسیاری از کاربران تجربه نصب خواسته یا ناخواسته برنامه های مختص پاک سازی سیستم را دارند. بسیاری از این برنامه ها در طیف بی فایده تا مضر قرار می گیرند و به همین دلیل اگر برنامه هایی مانند MyCleanPC و PC Optimizer Pro را نصب نموده اید، بهتر است هرچه زودتر آن ها را پاک کنید.

uTorrent

برنامه uTorrent زمانی برترین نرم افزار برای دانلود تورنت بود. با این حال طی این سال ها به برنامه ای غیرقابل اعتماد تبدیل شده است. به غیر از نمایش تبلیغات مختلف، این برنامه ابزارهای دیگری را برای دانلود پیشنهاد می دهد که چنین کاری آزاردهنده است. در سال 2015 هم این برنامه بدون اطلاع رسانی از سیستم کاربران برای استخراج رمزارز استفاده کرد که با اعتراضات گسترده ای روبه رو شد. برای دانلود تورنت بهتر است از qBittorrent بهره ببرید که کاملا رایگان است و امکانات زیادی را ارائه می دهد.

Adobe Flash Player و Shockwave Player

شرکت ادوبی بالاخره از ژانویه 2021 پشتیبانی از فلش را متوقف کرد. اگرچه تمام مرورگرهای نو دیگر از فلش استفاده نمی نمایند، اما همچنان این برنامه در تعداد زیادی از سیستم ها دیده می گردد. با حذف کردن فلش، حفره های امنیتی موجود در آن برای شما دردسر ایجاد نمی نمایند.

بعلاوه باید به Shockwave Player هم اشاره کنیم که ادوبی در سال 2019 پشتیبانی از آن را متوقف کرد. این برنامه احتمالا در بعضی سیستم های قدیمی دیده می گردد ولی در هر صورت باید آن را حذف کنید زیرا دیگر هیچ کاربردی ندارد.

جاوا

جاوا یک زبان برنامه نویسی است که البته همچنان در حوزه های مختلف استفاده می گردد. مثلا اگر بخواهید برای اندروید برنامه نویسی کنید، باید برنامه جاوا را در ویندوز سیستم خود نصب کنید. اما جاوا برای عموم کاربران دیگر کاربری ندارد. به همین دلیل اگر برنامه نویس اندروید نیستید یا کاری با زبان برنامه نویسی جاوا ندارید، بهتر است این برنامه غیرضروری ویندوز را حذف کنید.

مایکروسافت Silverlight

Silverlight مانند فلش یکی از فریم ورک های تحت وب است که برای نمایش بعضی فایل ها و محتواها استفاده می شد. سال ها قبل این پلاگین ها برای بسیاری از سایت ها ضروری بودند. در حال حاضر کمتر از 0.03 درصد از سایت ها از Silverlight استفاده می نمایند. کروم و فایرفاکس از سال ها قبل پشتیبانی از Silverlight را متوقف نموده اند و این فریم ورک هیچ وقت با مرورگر مایکروسافت اج سازگار نبوده است.

برنامه های اضافی شرکت های سازنده

بعضی از لپ تاپ ها از همان ابتدا همراه با تعدادی از برنامه های ارائه شده از طرف شرکت های سازنده عرضه می شوند. به اسم مثال می توانیم به برنامه های غیرضروری مربوط به عکس، گیمینگ و دیگر چیزهای این چنینی اشاره کنیم. با این حال، برنامه های مربوط به به روزرسانی درایورها و BIOS را نگه دارید. در این زمینه، می توانید به سایت Should I Remove It سر بزنید و ببینید آیا برنامه ارائه شده از طرف شرکت سازنده مفید است یا نه. اما در هر صورت بیشتر این برنامه ها غیرضروری هستند غیر از اینکه خلاف این موضوع ثابت گردد.

برنامه های اضافی ویندوز 10

به غیر از برنامه های اضافی که از طرف شرکت های سازنده ارائه می شوند، خود مایکروسافت هم برای ویندوز 10 تعداد قابل توجهی از این برنامه ها را ارائه می دهد. خوشبختانه به راحتی می توانید بسیاری از این برنامه ها را حذف کنید. بعضی از این برنامه ها مانند Xbox و Weather فقط برای گروهی از کاربران مفید هستند و بخشی دیگر مانند Candy Crush Saga کاملا غیرضروری محسوب می شوند.

WinRAR

در اینترنت بسیاری از فایل ها به طور فشرده ارائه می شوند و WinRAR هم مشهورترین ابزار مختص این کار به شمار میرود. اگرچه بدون پرداخت پول و به طور نامحدود می توانید از نسخه آزمایشی این برنامه بهره ببرید، اما توصیه می کنیم به جای آن از 7-Zip بهره ببرید که کاملا رایگان است و امکانات خوبی را ارائه می دهد.

سخن آخر

برنامه های معرفی شده در این فهرست غیرضروری هستند زیرا عملا کار مفیدی را انجام نمی دهند یا جایگزین های بهتری برای آن ها وجود دارد. اگر به هر دلیلی بعد از حذف کردن به این برنامه ها احتیاج پیدا کردید، خیلی راحت می توانید دوباره آن ها را نصب کنید. بعلاوه اگر می خواهید فضای بیشتری از ویندوز خالی گردد، بهتر است فایل ها و پوشه های غیرضروری هم حذف کنید.

منبع: Make Use Of

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1859

به "10 برنامه غیرضروری ویندوز که باید حذف کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 برنامه غیرضروری ویندوز که باید حذف کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید