چگونه تعطیلات خود را بدون استرس سپری کنیم؟

به گزارش مسافرت رو، چگونه تعطیلات خود را بدون استرس سپری کنیم؟ برای اینکه نیرو های کار در زمان تعطیلات از وقت خود نهایت لذت و بهره را ببرند، کارفرمایان باید در طول این دوران، آن ها را آسوده بگذارند. فرقی نمی کند که موقعیت تان در محل کار چگونه است و چه می کنید؛ راهبرد های پیشنهادی که در ادامه می آید، به آسایش تان در تعطیلات و دورشدن از فرسودگی شغلی یاری خواهد نمود.

چگونه تعطیلات خود را بدون استرس سپری کنیم؟

خبرنگاران| از فرسودگی شغلی، چیزی شنیده اید؟ در 25 ماه مه سال 2019، سازمان بهداشت جهانی، اقدام به معرفی رسمی سندرم فرسودگی شغلی به عنوان تخلیهٔ انرژی در اثر کارِ زیاد کرد. استرس شغلی مداوم می تواند باعث تخلیه انرژی گردد. این تخلیهٔ انرژی خود را به شکل خستگی و منفی نگری نشان خواهد داد. در چنین شرایطی، سفرکردن یکی از گزینه هایی است که به ذهن همه می رسد. اما مشکل اینجاست که دورشدن از محیط کار لزوما باعث کاهش استرس نمی گردد. پس چطور می توان تعطیلات را بدون استرس و فرسودگی شغلی سپری کرد؟

انجمن روان شناسی آمریکا (APA) در سال 2018، نظرسنجی و پژوهشی انجام داد که طی آن معین شد حدود 21 درصد از آمریکایی ها در زمان تعطیلات و مرخصی هم دچار استرس کاری هستند و 28 درصد در این دوران، حتی بیشتر از اوقات کاری عادی مشغول به فعالیت و کار بوده اند. چنین چیزی، پیغامد های قابل توجه زیادی خواهد داشت.

کارکردن در اوقات فراغت و تعطیلات روی روابط افراد اثرات نامطلوب می گذارد و باعث می گردد که خلق وخوی شان تغییر کند و زندگی در لحظه و زمان حال را از دست بدهند. این نکات از یافته های پژوهش های علمی هستند. نبود مرزی معین میان زمان کار و استراحت برای سلامتی بسیار زیان بار است.

برای اینکه نیرو های کار در زمان تعطیلات از وقت خود نهایت لذت و بهره را ببرند، کارفرمایان باید در طول این دوران، آن ها را آسوده بگذارند. فرقی نمی نماید که موقعیت تان در محل کار چگونه است و چه می کنید؛ راهبرد های پیشنهادی که در ادامه می آید، به آسایش تان در تعطیلات و دورشدن از فرسودگی شغلی یاری خواهد نمود.

پیش از اینکه به سفر بروید یا به طور کلی وارد تعطیلات شوید، باید تمام مسائل احتمالی در نبودتان را پیش بینی کنید. سناریو هایی برای آینده در نظر داشته باشید و آن ها را در اختیار محل کارتان قرار بدهید تا در نبودتان، از ایده ها و راه کارهایتان استفاده گردد و اخلالی در کارتان پیش نیاید.

اصول و چهارچوب کار را پیش از رفتن با همکاران تان دوره کنید و با پیش بینی مسائل محتمل و ارائهٔ راه چاره برای آن ها، تعطیلات خود را بدون نگرانی سپری کنید.

برای خودتان حریم و حد معین کنید تا همه بدانند که میزان دسترسی شان به شما در زمان مرخصی چقدر خواهد بود. مثلا اجازه ندهید که رئیس و همکاران هر زمان که خواستند با شما تماس بگیرند و مزاحم تان شوند.

مغز ما نسبت به فناوری، رفتار های بسیار عجیبی دارد. مثلا مدام دوست داریم که دستگاه های دیجیتالی مان را آنالیز کنیم و ببینیم پیغامی جدید داریم یا خیر. پژوهش های گوناگون نشان می دهد که هر فرد عادی، به طور متوسط حدود 2617 مرتبه، تلفن همراه هوشمندش را لمس می نماید و در برنامه های آن چرخی می زند.

10 درصد طرف دارانِ مشتاق دنیای دیجیتال هم در طی 24 ساعت شبانه روز حدود 5427 مرتبه، تلفن همراه خود را آنالیز و پیغام هایش را چک می نمایند. چنین رفتار هایی نشان می دهد که رفتن به سفر و تعطیلات هم مانع از سَرزدن مداوم به گوشی همراه نمی گردد.

در واقع، آنچه در طول تعطیلات و مرخصی ها، افراد را آزار می دهد و باعث می گردد همچنان تحت فشار و استرس قرار بگیرند، پیغام هایی نیست که مرتبا از سوی محل کار برایشان ارسال می گردد؛ بلکه، این فکر که شاید هر لحظه پیغامی از سوی کار برایشان ارسال گردد، آرامش آن ها را سلب می نماید و باعث می گردد که مدام گوشی خود را چک نمایند. این فکر بسیار مخرب تر از برهم خوردن آرامش در تعطیلات با پیغام های واقعی است.

با آنالیز مدام پیغام هایی که در گوشی تلفن همراه خود دارید، نگرانی دست از سرتان برنمی دارد و مانع از دورشدن از فضای کار و تمدد اعصاب می گردد. در واقع، با سرزدن به گوشی، از محیط کارتان فاصله نمی گیرید و این استرس آور است. برای اینکه به خوبی استراحت کنید، باید از محیط کار دور شوید و به آن فکر هم نکنید. اما اگر قرار باشد، ذهن تان در محل کار جا بماند و مدام از سوی همکاران و اداره، پیغام دریافت کنید، دیگر انرژی و زمانی برای استراحت کردن باقی نخواهد ماند.

هرکس روش ویژهٔ خود را برای دورشدن از فضای کار و استراحت در نظر می گیرد. مثلا بعضی افراد ترجیح می دهند که تلفن همراه شان را در تعطیلات به کلی کنار بگذارند. بعضی روزی یک بار به سراغ ایمیل ها می فرایند و افرادی هم هستند که نیم ساعت را از روز به آنالیز پیغام ها اختصاص می دهند و بعد ارتباط شان را با تلفن و کار و… قطع می نمایند.

مدیریت پیغام ها کاملا سلیقه ای است. مثلا بعضی افراد ترجیح می دهند که به هیچ تماسی پاسخ ندهند یا فقط در ساعت هایی محدود به اینترنت دسترسی داشته باشند. در هر حال، باید کاری کنید که در طول تعطیلات دچار تشویش های کاری نباشید.

طبیعت، قدرتی شگفت انگیز در آرامش بخشی و کاهش تنش ها دارد. به ویژه اگر در طول روز و در محیط کار ناگزیر هستید مدام پشت میز و در ساختمان باشید، رفتن به دل طبیعت، استرس هایتان را تا حد زیادی از بین خواهد برد. مقاله ای که در سال 2014 در مجلهٔ پیشگامان روان شناسی (Frontiers in Psychology) منتشر شد، نشان داد میان احساس رضایت از زندگی، شادابی و مثبت اندیشی و رفتن به طبیعت، رابطه ای محکم وجود دارد.

پس رفتن به دل طبیعت، زمینه های بروز احساسات مطلوب و مثبت را در افراد فراهم می نماید. این احساسات خوب در افرادی که به طبیعت می فرایند، بیشتر از کسانی است که با طبیعت بیگانه اند و بیشتر در فضا های داخلی و ساختمان ها به سر می برند. انجمن قلب آمریکا هم گذراندن اوقاتی در طبیعت را برای کاهش استرس، کاهش اضطراب و بهبود کلی روح و روان توصیه می نماید.

پس وقتی در تعطیلات به سر می برید به طبیعت بروید؛ بوی آب دریا یا چمن ها و آسمان آبی را احساس کنید؛ در طبیعت غرق شوید و خود را از تلفن های هوشمند و ارتباطات با دنیای مدرن و خشن دور کنید. باید برای تمدد اعصاب، نهایت استفاده را از آرامش طبیعت ببرید.

پژوهش ها نشان می دهد که بهترین شیوهٔ استراحت، شیوه ای است که به فرد یاری می نماید از انواع استرس رهایی بیابد و با انرژی به کار و زندگی معمول خود بازگردد. چنین چیزی کاملا بدیهی است؛ اما نکته ای در اینجا وجود دارد که باید به آن دقت کنید. بهترین شیوهٔ استراحت، قانونی کلی ندارد و هرکس به شیوه ای، انرژی های از دست رفته اش را بازمی یابد.

مثلا بعضی افراد دوست دارند با یوگا یا پیاده روی طولانی به آرامش برسند. اما بعضی دیگر ترجیح می دهند از ورزش ها و تمرین های شدیدتر با میزان تحرک بالاتر بهره ببرند. انتخاب با شماست. پس باید بدانید که چه روشی به بازگشت انرژی تان یاری می نماید. سپس در روز های تعطیل از همان روش ها استفاده کنید و شاداب شوید. به طور کلی، فعالیت هایی که ذهن را از محیط کار دور می نمایند با آرامش همراه هستند.

فرقی نمی نماید که از یک موزه بازدید می کنید یا در یک کلاس آشپزی، ملوانی و… شرکت می کنید. در هر حال، درگیرکردن ذهن با چیزی به جز آنچه سر کار اتفاق می افتد، به کاهش استرس ها یاری می نماید.

اگر فقط چند روز برای سپری کردن تعطیلات در اختیار داشته باشید، احتمالا دوست دارید که با یک برنامه ریزی دقیق از تمام ثانیه های آن لذت ببرید. اما واقعیت این است که برنامه ریزی دقیق در این مورد، آن قدر ها هم خوب نیست. گاهی اوقات به ویژه در سفر و تعطیلات، باید خود را به دست دقیقه ها بسپارید و کمی بی برنامه و رها، اوقات تان را سپری کنید.

در سال 2018، مقاله ای در مجله ٔ دیدگاه جاری در روان شناسی (Current Opinion in Psychology) هم منتشر شد که بر لذت بی برنامگی در تعطیلات تأکید می کرد. در این مقاله عنوان می شد که برنامه ریزی ممکن است زندگی در زمان حال را مخدوش کند و لذت آن را از بین ببرد.

برنامه ریزی دقیق برای گذراندن اوقات سفر و تعطیلات می تواند موجب خستگی و ناامیدی گردد. مثلا اگر از قبل تحقیق کنید که بهترین رستوران شهر چیست، اما با رفتن به آن، نظر دیگری داشته باشید، به شدت ناامید می شوید و ذوق تان کور می گردد. قبول دارید؟

بهتر است در تعطیلات و سفر منعطف باشید. خود را به جریان سیال زندگی بسپارید و از دوراندیشی، کمی دور شوید. اگر آزاد و رها باشید، امکان کسب تجربه های تازه و ماجراجویی های بیشتری خواهید داشت و در راستا به چیز های شگفت انگیزی برخواهید خورد که گاهی در برنامه های دقیق و حساب شده جایی ندارند.

بیشتر افراد برای گذراندن تعطیلات خود برنامه هایی دارند؛ اما کمتر کسانی به فکر بازگشت به سر کار هم هستند. اگر ندانید که چطور باید از فشار اتمام تعطیلات رهایی پیدا کنید و به درستی، کار خود را از سر بگیرید، استرس زیادی به شما وارد خواهد شد و شاید تمام انرژی ای که در طول تعطیلات به دست آورده اید، از دست بدهید.

پس بهتر است پس از تعطیلات و پیش از آغاز کار، زمانی را به سروسامان دادن به شرایط کاری تان اختصاص بدهید. مثلا پس از بازگشت از سفر، به ایمیل ها و پیغام هایتان رسیدگی کنید یا برای اموری که قرار است از سر گرفته گردد، کاملا برنامه ریزی کنید تا با دلهره به سر کار بازنگردید.

منبع: time

ترجمه: چطور

منبع: فرادید
انتشار: 27 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 فروردین 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1628

به "چگونه تعطیلات خود را بدون استرس سپری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه تعطیلات خود را بدون استرس سپری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید