چرا شیلر در آخرین کنسرتش از ایرانی ها استفاده نکرد؟

به گزارش مسافرت رو، کریستوفر ون دیلن ـ سرپرست گروه موسیقی الکترونیک آلمانی ـ در گفت وگویی با خبرنگاران درباره علت استفاده نکردن از نوازندگان ایرانی که پیشتر با همکاری آنها آلبوم صبحدم را در اردیبهشت ماه سال جاری منتشر نموده بود، توضیحاتی ارایه کرد.

چرا شیلر در آخرین کنسرتش از ایرانی ها استفاده نکرد؟

گروه موسیقی آلمانی شیلر به تازگی در روزهای 16 و 17 آبان ماه در سالن وزارت کشور تهران به روی صحنه رفته است و دوشنبه (20 آبان) نیز آخرین اجرای خود را در سال 98 در ایران ارائه خواهد داد.

این گروه پیش از این نیز در سال 96 در ایران اجرا نموده است. گروه موسیقی شیلر در اردیبهشت سال جاری آلبومی را به نام صبحدم با هنرمندان ایرانی منتشر کرد و قرار شد که در کنسرت اخیر خود قطعاتی را از این آلبوم اجرا کند.

با این حال کریستوفر ون دیلن، سرپرست گروه شیلر در نشست خبری این کنسرت درباره اجرای قطعاتی از آلبوم صبحدم در این کنسرت گفت که قرار است بدون حضور نوازندگان ایرانی این کار را انجام دهند؛ چراکه تهیه آلبوم ساده تر است و از طرفی به دلیل اینکه سازهای ایرانی صدای آرام تری دارند تطابق آنها با سازهای الکترونیک در کنسرت کار سختی خواهد بود.

در ادامه مصاحبه اخیر خبرنگار موسیقی خبرنگاران با این هنرمند را در راستای ارائه شرحات بیشتر درباره چگونگی نواختن قطعات موسیقی آلبوم صبحدم می خوانید:

ون دیلن می گوید: تلفیق سازهای الکترونیک و ایرانی برای ساخت آلبوم استودیویی کار راحت تری است ولی زمانی که قصد ارائه همان قطعات را در اجرای زنده دارید متوجه خواهید شد که باید تنظیم متفاوتی را ارئه دهید. البته من علاقه خاصی به اجرای پلی بک که بخواهیم قطعات اصلی را با کامپیوتر برای تماشاچیان پخش کنیم و در آن حین خودمان نیز چیزی را بنوازیم، ندارم. از طرفی برای اینکه بتوانیم از سازهای ایرانی در اجرا استفاده کنیم تست های مختلفی را انجام دادیم؛ مثلا از میکروفون های استودیویی استفاده کردیم و آنها را در سازها تعبیه کردیم تا ببینیم کیفیت صدای آنها پس از پخش شدن از بلندگوها چگونه خواهد بود؟ ولی به نتیجه موفقی نرسیدیم.

او سپس چنین ادامه می دهد: البته این امر پروسه دشواری است و شرح دادن درباره آن کار راحتی نیست و واقعیت این است که تصمیم گیری برای اجرای قطعات آلبوم صبحدم بدون استفاده از نوازندگان ایرانی کار سختی بود ولی از همه اینها که بگذریم تجربیات شنیداری که در این زمینه به دست آوردیم خیلی اهمیت دارند و باید بر اساس آنها عمل کنیم. شاید بار دیگر این شانس را داشته باشیم که بتوانیم بدون مشکل یک راه تکنیکی برای ترکیب سازها روی صحنه با هم پیدا کنیم. سعی می کنیم با سازهای الکترونیک حس و حال سازهای ایرانی را در قطعاتی که اجرا می کنیم، پیاده کنیم؛ البته از قطعات دیگر موسیقی خود نیز در کنسرت ها اجرا خواهیم کرد.

این هنرمند اظهار می نماید که به طور کلی برای اجرای قطعات موسیقی که چه با ساز ایرانی و چه بدون ساز ایرانی ساخته شده اند، تنظیم متفاوتی اعمال نموده اند.

از او سوال می کنیم که با این حال بعضی از کنسرت های خود را در تور اروپا با حضور یلدا عباسی (نوازنده دوتار) برگزار نموده بودند. ون دیلن شرح می دهد: بله، ما در آنجا تنظیمات متفاوتی برای آکوستیک سالن پیاده نموده بودیم؛ به همین دلیل برایمان مقدور بود که ترکیب صدای سازها را به صورتی که خودمان می خواستیم از اسپیکرها بیرون بکشیم و به مخاطبان ارائه دهیم ولی از طرفی کوشش کردیم که همه آن تنظیمات را در اینجا نیز پیاده کنیم ولی متأسفانه این کار از لحاظ تکنیکی برای ما مقدور نبود.

او همچنین در سخنانی در نشست خبری کنسرت به این موضوع اشاره نمود که در زمان اجراهای پیشین در ایران، مخاطبان با بالا رفتن سطح انرژی آثار استقبال بیشتری داشته اند. از او می خواهیم که در این زمینه نیز شرح دهد.

ون دیلن بیان می نماید: به نظر من سلیقه مردم ایران در پذیرش موسیقی بسیار باز است و ذهن بازی نیز برای گوش دادن به انواع موسیقی دارند که این واقعا عالی است. دو سال پیش زمانی که قطعات آرام بود انرژی ها پایین می آمد به همین دلیل سال جاری سعی کردم سطح انرژی کارها را بالا ببرم.

گفت وگو و ترجمه: خبرنگاران ـ نگار ذکایی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 673

به "چرا شیلر در آخرین کنسرتش از ایرانی ها استفاده نکرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا شیلر در آخرین کنسرتش از ایرانی ها استفاده نکرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید