نیازهای فناورانه ایران در توافق با چین

به گزارش مسافرت رو، یک کارشناس فناوری اطلاعات در تشریح نیازهای فناورانه ایران در توافق با چین گفت: گلوگاه های فعلی کشور در فضای مجازی از جمله پیغام رسان بومی و گوشی داخلی با این همکاری قابل حل خواهد بود.

نیازهای فناورانه ایران در توافق با چین

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

محمدامین احمدلو با اشاره به سند توافق همکاری میان ایران و چین که می تواند منجر به حل بسیاری از احتیاجهای ارتباطی کشور باشد، گفت: در صورتی که ایران در این سند همکاری، تنها مصرف نماینده نباشد و بتواند از ظرفیت های دانشی و انتقال تکنولوژی چین استفاده کند، این توافق به نفع کشور است.

آینده ارتباطی جهان روی 5G است

وی یکی از احتیاجهای جدی کشور را توسعه 5G بیان کرد و با بیان اینکه آینده ارتباطی جهان روی این فناوری در حال شکل گیری است، گفت: این به این معنا است که کشورمان یک سرمایه گذاری جدی و گسترده در این حوزه احتیاج دارد و باید برای آن برنامه ریزی مناسب صورت گیرد. برآوردها نشان می دهد که برای توسعه فراگیر 5G در داخل کشور به سرمایه گذاری چند ده میلیاردی احتیاج داریم و اپراتورهای ارتباطی نیز مصرف نماینده اصلی این تجهیزات هستند. با این وجود می توان با توجه به توافق همکاری با کشور چین، به این احتیاجها پاسخ داد. در این حوزه باید تعیین گردد که چه سهمی را می توانیم خودمان با اتکا به شرکت های دانش بنیان داشته باشیم و فراورینمایندگان ما در این صنعت چطور می توانند نقش آفرینی نمایند.

تحقق پروژه فیبرنوری خانگی با همکاری چین

این کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات به پروژه دسترسی شبکه اینترنت ثابت مبتنی بر فیبرنوری (FTTX) به عنوان یکی دیگر از حوزه های جدی کشور برای تعامل با چین نام برد که مدت ها است بلاتکلیف باقی مانده و گفت: کشور مدت ها است که علاقه مند به ورود به FTTX بوده و احتیاجمند یک سرمایه گذاری گسترده است تا ارتباطات فعلی که عمدتاً مبتنی بر سیم مسی است را به فیبرنوری انتقال دهد. در این زمینه با پیوست های فناوری و الزامات مورد احتیاج، می توان سهم جدی در این حوزه داشت.

احمدلو با تاکید بر اینکه باید برنامه ریزی تعیینی صورت گیرد که صرفاً تبدیل به یک مصرف نماینده تجهیزات خارجی نباشیم، اضافه نمود: باید توجه داشت که تعامل ما در حوزه فاوا با طرف چینی با یک کشور دست چندم در این حوزه نیست. بلکه شرکت های چینی در حوزه تأمین نمایندگان تجهیزات وندور اول جهان به حساب می آیند و شرکت های پیشروی جهان در این حوزه چینی هستند.

وی ادامه داد: در این توافق باید به توانمندی های داخلی خودمان نیز تمرکز داشته باشیم و رشد داخلی را از منظر شرکت ها و فراورینمایندگان جدی بگیریم.

خروج 2.5 میلیارد دلاری با واردات گوشی

این کارشناس به موضوع فراوری گوشی موبایل به عنوان یکی دیگر از احتیاجمندی های مهم کشور اشاره نمود که در سند توافق ایران و چین نیز به آن اشاره شده و گفت: ما شاهد خروج ارز جدی در حوزه واردات گوشی موبایل هستیم. مطابق گزارش رسمی سال گذشته مبلغی در حدود 2.5 میلیارد دلار به واسطه واردات گوشی موبایل، ارز از کشور ما خارج شده است.

وی گفت: ما باید به صورت جدی روی این حوزه سرمایه گذاری کنیم و ببینیم چه راهکارهایی را می توانیم به کار ببندیم تا در عین اینکه کیفیت محصولات حفظ گردد و محصولات متنوع در اختیار مردم قرار گیرد، بتوانیم خروج ارز را تا حد قابل قبول و منطقی کاهش دهیم.

احمدلو با اشاره به اینکه ضروری است با طرف چینی تعاملات صورت گیرد تا از توانمندی های این کشور در حوزه فراوری گوشی استفاده گردد، اظهار داشت: هم اکنون حدود 25 درصد سهم بازار گوشی کشور را چینی ها در اختیار دارند و با توجه به اینکه شرکت های چینی ممکن است علاقه مند باشند که سهمشان را در این بازار افزایش دهند، می گردد بخشی از فراوریاتشان در داخل کشور ما انجام گردد. در همین حال حتی می توان نیم نگاهی به بازارهای منطقه ای داشت و ایران را به هاب فراوری گوشی برندهای مطرح چینی در منطقه تبدیل کرد.

سهم بازار ایران از ترانزیت داده یک ششم اهداف برنامه است

این کارشناس با بیان اینکه موضوع دیگری که می گردد با چینی ها وارد تعامل شد بحث سرمایه گذاری در حوزه ترانزیت داده بین الملل است، گفت: طبق برنامه ششم توسعه باید تا انتهای سال 1400 کشور به سهم 30 ترابیت بر ثانیه از بازار تبادل داده و ترانزیت داده بین الملل برسد. اما در شرایط فعلی سهم کشور ما از این بازار کمتر از 5 ترابیت بر ثانیه است. از این رو این یک بازار جدی است که می توان با توجه به توانمندی های چین در این حوزه و موقعیت ژئوپلیتیک کشور ما، سرمایه گذاری مشترکی داشته باشیم و شاهد ارزآوری و رشد مالی برای کشور باشیم.

وی یکی دیگر از احتیاجهای این حوزه را سرمایه گذاری در بحث تجهیزات مخابراتی بیان کرد و ادامه داد: سرمایه گذاری روی چیپ ست ها که یکی از گلوگاه های کشور برای توسعه محصولات به روز مخابراتی با ظرفیت های بالا است، می تواند در این همکاری مورد توجه قرار گیرد.

برطرف گلوگاه کشور در حوزه پیغام رسان و موتور جستجو

احمدلو با بیان اینکه در حوزه های نرم افزاری، خدمات پایه کاربردی مانند فراوری پیغام رسان ها و موتور جستجو و ایمیل بومی یکی از الزامات اسناد شبکه ملی اطلاعات است که مانند همه کشورها قابلیت حکمرانی و حاکمیت را دارد و از نظر امنیتی و حریم خصوصی نیز برای هر کشوری مهم است، اضافه نمود: چین در چند سال اخیر در حوزه پلتفرم های شبکه اجتماعی، پیغام رسان و موتور جستجو توانسته به یک ظرفیت جدی برسد و احتیاجمندی و وابستگی به پلتفرم های آمریکایی را قطع نموده است. از این رو ما می توانیم از تجربیات این کشور در جهت انتقال دانش فنی و برطرف گلوگاه های فعلی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بعضی عدم توسعه در حوزه پیغام رسان و موتور جستجوی بومی را بازار کوچک و محدود داخل می دانند، از این رو می توان با این اشتراک، فراوری پیغام رسان را با هدف در اختیار دریافت بازارهای منطقه ای و کشورهای فارسی زبان و مسلمان در دستور کار قرار داد.

این کارشناس با تاکید بر اینکه از بسیاری از گلوگاه های فعلی کشور در حوزه ICT از بعد فناورانه و یا بعد بازار می توان با مشارکت با کشور چین رد شد، اظهار داشت: می توان در این زمینه با توجه به بازار بزرگی که کشور چین در اختیار دارد، در حوزه فراوری محتوایی تبادلاتی داشته باشیم. در این سند همکاری مهم این است که برای حفظ منافع کشور و ارتقای توان فراورینمایندگان داخلی، فراتر از مقوله خرید محصولات و تجهیزات به این همکاری نگاه کنیم و با این کشور تعامل راهبردی و گسترده در سطح بالا داشته باشیم.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 خرداد 1400 بروزرسانی: 8 خرداد 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1699

به "نیازهای فناورانه ایران در توافق با چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیازهای فناورانه ایران در توافق با چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید