مفاهیم: گوتیک بین المللی چیست؟

به گزارش مسافرت رو، گوتیک بین المللی (International Gothic) دوره ای از هنر گوتیک در نقاشی، مجسمه سازی، مینیاتور و معماری است که در اواخر قرن چهاردهم و اوایل قرن پانزدهم در بورگوندی، فرانسه و شمال ایتالیا شروع شد و تا اوایل قرن شانزدهم نیز بسیار محدود ادامه یافت.

مفاهیم: گوتیک بین المللی چیست؟

خبرنگاران - مهدی تهرانی: نام این دوره یا جنبش هنری به وسیله مورخ هنر فرانسوی، لوئیس کوراژو، در خاتمه قرن 19 معرفی گردید. گوتیک بین المللی بیشتر و به طور گسترده در سراسر اروپای غربی در هنرهای معماری، نقاشی و مجسمه سازی توسعه یافت.

گوتیک بین المللی را باید یک جنبش هنری احتمالا درباری در نظر گرفت چرا در بین اشراف و خاندان های سلطنتی اروپا بسیار محل استفاده بود. با اینهمه استفاده از این اصطلاح به وسیله مورخان هنر تا حدودی فرق دارد، بعضی از آنها این اصطلاح را محدودتر از دیگران به کار می برند. بعضی از مورخان هنر معتقدند که این اصطلاح از بسیاری جهات... چندان مفید نیست... زیرا این گونه تمایل دارد ظرافت ها و جزئیات را مبهم القا کند.

  • آشنایی با مکتب گوتیک

نسخه مهم بوهمیایی این سبک در دربار چارلز چهارم، امپراتور روم مقدس در پراگ توسعه یافت، که برای مدت کوتاهی به یک نیروی پیشرو در توسعه هنر اروپایی تبدیل شد. چارلز به وسیله پاپ آینده کلمنت ششم آموزش دید و در جوانی هفت سال را در دربار فرانسه گذراند و دو بار از ایتالیا تماشا کرد. این و پیوندهای خانوادگی او را جرأت داد تا روابط نزدیکی با دربارهای مختلف فرانسه، از جمله دربار پاپی آوینیون، و از سال 1363 به دوک نشین جداگانه والوآ در بورگوندی تحت رهبری فیلیپ داشته باشد. سبک بوهمی در ابتدا فاقد فیگورهای کشیده سایر مراکز بود، اما در فیگورهای زنانه غنا و شیرینی داشت که بسیار تأثیرگذار بود. چارلز حداقل یک محراب ایتالیایی داشت که ظاهراً در ایتالیا ساخته شده بود و به پراگ فرستاده شد، نزدیک جایی که امروزه در قلعه باشکوه کارلشتاین به جای مانده است. برای کلیسای جامع سنت ویتوس در پراگ ابتدا از یک معمار فرانسوی و سپس پیتر پارلر آلمانی استفاده کرد.

  • مفاهیم: معماری گوتیک چیست؟

در این دوره که تقریباً بین سال های 1390 تا 1420 به طول انجامید، ارتباط تنگاتنگی بین آثاری که با فاصله دور از هم در اروپا فراوری می شدند وجود داشت.

مجسمه سازی و مینیاتور در بسیاری از کشورهای شمال اروپا، چهره های قد بلند، مردان مسن تر با ریش های بلند و چهره های متحرک را نشان می دهند.

  • چند تصویر از معروف ترین کلیسای گوتیک

لباس های عجیب و غریب، بر اساس لباس های خاورمیانه معاصر یا امپراتوری بیزانس، در تصاویر کتاب مقدس بسیار دیده می گردد. به نظر می رسد بسیاری از چهره ها فقط برای نشان دادن این لباس ها گنجانده شده اند. تعداد چهره ها در بسیاری از صحنه های مذهبی از اندازه مرسوم فراتر رفت. بعلاوه جادوگران همراهان بزرگی دارند و مصلوب شدن اغلب به یک رویداد شلوغ تبدیل می گردد.

این نوآوری برای زنده ماندن این سبک بود. که به هر روی در سال های خاتمهی قرن پانزدهم کم کم از رونق افتاد. اگرچه در اروپای شمالی، ادامه گوتیک متأخر این سبک، به ویژه در عناصر تزئینی آن، هنوز تا اوایل قرن شانزدهم یافت می شد.

توضیح تصویر اصلی مقاله: مجسمه موسی خوب ساخته شده به وسیله مجسمه ساز شهیر هلندی کلاوس اسلاتر بین سال های 1395-1403 میلادی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 بهمن 1401 بروزرسانی: 7 بهمن 1401 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 2267

به "مفاهیم: گوتیک بین المللی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مفاهیم: گوتیک بین المللی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید