لیبی ، پس از تسلط بر 8 شهر؛ پایگاه استراتژیک الوطیه هدف بعدی طرابلس است

به گزارش مسافرت رو، نیروهای دولت وفاق ملی در غرب لیبی پس از آزادسازی شش شهر در غرب این کشور، اکنون حملات خود به مواضع نیروهای شرق لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر در پایگاه هوایی الوطیه را تشدید نموده اند.

لیبی ، پس از تسلط بر 8 شهر؛ پایگاه استراتژیک الوطیه هدف بعدی طرابلس است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نیروهای دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فائز السراج طی چند روز گذشته ضربات سختی را به نیروهای شرق لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر وارد کردند.

محمد قنونو سخنگوی دولت وفاق ملی لیبی سه شنبه شب در بیانیه ای از تسلط نیروهای این دولت بر هشت شهر از جمله صبراته، صرمان، العجیلات، ملیته، زلطن، رقد الین، الجمیل و العسه در غرب طرابلس، پایتخت لیبی اطلاع داد و گفت که این نیروها توانسته اند تا مرز تونس پیشروی نمایند.(جزئیات بیشتر)

نیروهای السراج اکنون حمله به مواضع نیروهای حفتر در پایگاه هوایی الوطیه را شدت بخشیده اند. این پایگاه که در گذشته به پایگاه عقبه بن نافع معروف بود در فاصله 100 کیلومتری جنوب غربی طرابلس در نزدیکی دو منطقه الجمیل و العسه واقع در غرب لیبی واقع شده است.

الوطیه یکی از عظیم ترین پایگاه هوایی لیبی است که مشتمل بر انبارهای سلاح، ایستگاه سوخت، باند فرود و شهرک مسکونی است و پهپادهای اماراتی نیز در آن وجود دارد که نیروهای حفتر از آن برای حمله به طرابلس استفاده می نمایند.

این پایگاه از یک موقعیت استراتژیک برخوردار است و هواپیماهای جنگی و پهپادهایی که از این فرودگاه به پرواز درمی آیند به تمامی مناطق غربی لیبی سیطره کامل دارند، این پایگاه همچنین حدود هفت هزار نظامی را در خود جای داده است.

پایگاه مذکور مشتمل بر اتاق عملیات اصلی حفتر است که عبدالله نورالدین الهمالی فرماندهی آن را بر عهده دارد. همچنین عناصر حفتر که پس از ورود نیروهای دولت وفاق ملی به شهرهای ساحل غربی فرار نموده اند به این پایگاه متواری شده اند.

از جمله گردان های وابسته به حفتر که در این پایگاه تمرکز دارند، گردان العادیات است که مهم ترین فرمانده آن طارق درمان ملقب به ابوالخطاب افسر اطلاعاتی عربستان است که در صفحه فیس بوک خود خواهان برطرف محاصره این پایگاه شده بود.

از زمان سرنگونی حکومت معمر قذافی رهبر سابق لیبی در سال 2011 ، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج در طرابلس (غرب کشور) که در سطح دنیا به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه نظامیان ارتش ملی لیبی را حمایت می نماید.

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین 1398 با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را شروع کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه نظامیان متحد با آن روبرو شده و تا به امروز پیروز نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

حضور افسران اماراتی در پایگاه

ماهر زید عضو مجلس نمایندگان تونس نیز در صفحه فیس بوک خود تأکید کرد که پایگاه الوطیه که در مجاورت تونس واقع شده است پس از حملات پهپادی نیروهای دولت وفاق ملی غرب لیبی، تقریبا فلج شده است.

زید اضافه کرد که امارات با تعدادی از طرف ها از جمله رئیس جمهور تونس به منظور تضمین فرار افسران از این پایگاه در تماس است.

او همچنین نوشت که کارشناسان نظامی مصری، اماراتی و فرانسوی در داخل پایگاه هستند تا افراد مسلح وابسته به حفتر را که فاقد تجربیات جنگی و میدانی هستند، راهنمایی نمایند.

اهمیت استراتژیک پایگاه الوطیه

مصطفی المجعی سخنگوی عملیات برکان الغضب وابسته به نیروهای غرب لیبی گفت که پایگاه الوطیه از اهمیت استراتژیک برخوردار است و به منزله شریات حیاتی برای شبه نظامیان حفتر مستقر در منطقه غرب لیبی است.

المجعی در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت که خارج کردن پایگاه الوطیه از دایره بازی نظامی به معنای قطع هر گونه امداد به این پایگاه اعم از تجهیز آن به سوخت، مهمات، سلاح، هواپیماهای جنگی و پهپاد است.

وی توضیح داد که احتمالا چند افسر خارجی از کشورهایی که به ظاهر دولت وفاق ملی را به رسمیت شناخته اند در این پایگاه حضور دارند.

المجعی اشاره نمود که سیطره نیروهای دولت وفاق ملی بر این پایگاه باعث می گردد که این پایگاه، یک پایگاه مهم برای هواپیماهای جنگی به دور از موشک ها و توپخانه شبه نظامیان حفتر باشد و گذشته از آن در کنترل مرزهای دریایی و هوایی لیبی نیز تأثیر خواهد داشت.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1039

به "لیبی ، پس از تسلط بر 8 شهر؛ پایگاه استراتژیک الوطیه هدف بعدی طرابلس است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیبی ، پس از تسلط بر 8 شهر؛ پایگاه استراتژیک الوطیه هدف بعدی طرابلس است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید