روایتی از تاریخ عربستان در موزه ملی عربستان سعودی

به گزارش مسافرت رو، خبرنگاران/خراسان رضوی موزه ها از ناب ترین پدیده های فرهنگی هر کشور و حافظ هنر و تاریخ نسل گذشته هستند که با یادگاری های باقیمانده سخن می گویند و هنر، فرهنگ و تاریخ را برای نسل بعد بازگو می نمایند.

روایتی از تاریخ عربستان در موزه ملی عربستان سعودی

موزه ملی عربستان سعودی موزه اصلی این کشور است که دارای آثار و جذابیت های جالب و آموزنده است. این مجموعه در مرکز تاریخی شاه عبدالعزیز قرار گرفته است و قرارگیری آن در چنین موقعیت مکانی در مفهوم با بسیاری از موزه های کلاسیک بسیار فرق دارد.

این موزه در سال 1999 به اسم بخشی از مرکز تاریخی عبدالعزیز ملک در ریاض افتتاح شده است که در آن مجموعه ای از یافته های باستان شناسی، طلا و جواهر، آلات موسیقی، لباس، سلاح، ظروف و ... به نمایش گذاشته شده اند. این موزه شامل هشت گالری است که در آن ها به نمایش تاریخ عربستان و اسلام پرداخته شده است.

این گالری ها شامل موضوعاتی مانند انسان و دنیا، امپراطوری های عرب، دوران پیش از اسلام (جاهلیت)، مأموریت پیامبر(ص)، اسلام و شبه جزیره عربستان، نخستین و دومین ایالات عربستان، وحدت، حج و دو مسجد مقدس می گردد.

در گالری انسان و دنیا قطعه ای عظیم از یک شهاب سنگ به نمایش گذاشته می گردد که این شهاب سنگ در ربع الخالی پیدا شده است. از دیگر موارد موجود در این گالری می توان به اسکلت تخت همه دندان و ماهی خزنده سانان و تعدادی از اسکلت دایناسورها اشاره نمود که در این قسمت به نمایش گذاشته شده است.

گالری امپراطوری های عرب مربوط به حدود 400 سال پیش از میلاد مسیح تا ظهور اسلام است که بر تاریخ دیلمون، مداین، قریه و تیما تمرکز نموده است؛ این بخش از موزه به پادشاهی های عربی اولیه اختصاص دارد و در این نمایشگاه شهرهای باستانی الحمرا، داوودالجدال، تیما و تاروت را به نمایش گذاشته است.

گالری پیش از اسلام هم مدل های شهرستان ها دیده می گردد و در این بخش تکامل نوشتن و خوشنویسی هم نشان داده می گردد. در گالری ماموریت پیامبر(ص) همانطور که از اسم آن پیداست، زندگی و رسالت حضرت محمد(ص) به نمایش درآمده است. در این بخش بعلاوه علاقه مندان و بازدیدکنندگان شاهد بخش هایی از زندگی و کار پیامبر اسلام هستند، به گونه ای که دی.ار مرکزی این بخش میزبان بومی عظیم با یک درخت خانواده است که خانواده پیامبر را با کوچکترین جزئیات نشان می دهد.

در گالری نخستین و دومین ایالات عربستان هم داستان های کشور عربستان سعودی در دو تاریخ متفاوت ارائه می گردد و مدل دقیق شهرEd Diria را می توان در کف شیشه ای این بخش مشاهده کرد.

بعلاوه گالری اسلام و شبه جزیره عربستان هم به آغاز اسلام در مدینه، تاریخ ظهور و سقوط خلافت و بعلاوه امپراتوری عثمانی تا نخستین دولت عربستان می پردازد. بخشی از این نمایشگاه دوران عثمانی ها و ماملوکس تا اولین دولت عربستان را نشان می دهد.

در گالری وحدت هم آغاز پادشاهی ملک عبدالعزیز مورد آنالیز قرار می گیرد، گالری حج و دو مسجد مقدس هم یک ماکت عظیم از مکه و اطراف آن قرار گرفته است که با نمایش آن فضای معنوی مکه برای بازدیدکنندگان تداعی می گردد.

گفته می گردد که ساخت موزه ملی عربستان بیشتر در جهت آماده سازی جشن عظیم عربستان بوده و ساخت و طراحی آن چیزی حدود 26 ماه به طول انجامیده است. بخش بالایی این موزه به وسیله ریموند موریاما معمار مشهور کانادایی ساخته شده است که او در طراحی این بنا از شکل و رنگ تپه های شن و ماسه الهام گرفته است.

در مورد معماری منحصر به فرد این بنا باید گفت که نمای غربی ساختمان از برجسته ترین و اصلی ترین بخش ها به شمار میرود، به گونه ای که دیوارهای آن در امتداد میدان معباب کشیده شده است و از بیرون به خطوط تپه ها شباهت دارند که به آرامی به شکل هلال ماه احاطه و تمام خم های ساختمان به سمت مکه راهنمایی شده اند.

در این موزه علاوه بر نمایشگاه های اصلی مجموعه های باشکوه سلاح سرد، لباس های ملی، جواهرات با سنگ های قیمتی و ... به نمایش گذاشته شده و در سالنی عظیم ماشین های متعلق به پادشاه عربستان سعودی برای علاقه مندان و بازدیدکنندگان به نمایش درآمده است.

منبع:

www.saudiarabiatourismguide.com

nationalmuseum.org.sa

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 24 تیر 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1773

به "روایتی از تاریخ عربستان در موزه ملی عربستان سعودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایتی از تاریخ عربستان در موزه ملی عربستان سعودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید