دلستر بهتره یا نوشابه ، مقایسه ارزش غذایی، قند و کالری

به گزارش مسافرت رو، دلستر بهتره یا نوشابه؟ در بین انواع نوشیدنی های گازدار، رقابت برای انتخاب بین دلستر با نوشابه همواره داغ بوده است. هواداران دلستر یا همان ماءالشعیر، این نوشیدنی را به عنوان یک نوشیدنی سالم و بدون ضرر می دانند، در حالی که نوشابه خورها، انتقاد هایی به دلستر دارند که بعضی از آنها هم بیراه نیست. ما هم در این مقاله از در قصد داریم مقایسه دلستر و نوشابه را به صورت دقیق تر انجام دهیم و مواد مغذی، کالری، قند، گاز و دیگر اجزای دلستر و نوشابه را آنالیز کنیم. پس تا انتهای این متن با ما باشید.

دلستر بهتره یا نوشابه ، مقایسه ارزش غذایی، قند و کالری

مقایسه دلستر و نوشابه

برای این که بتوانیم نگاه و دید منطقی تر و دقیق تری بین تفاوت های دلستر و نوشابه داشته باشیم، باید در خصوص اندازه قند، کالری، ارزش غذایی، محتوای ویتامین های دلستر و نوشابه و … تحقیق کنیم. با این کار مقایسه دلستر و نوشابه از همه جهات، راحت تر و بهتر انجام می گردد.

در صورت تمایل می توانید انواع و را از فروشگاه های به روش های و اینترنتی، بخرید.

کالری دلستر و نوشابه

برای کسانی که رژیم غذایی لاغری یا حتی چاقی می گیرند، اطلاع از اندازه کالری هر خوراکی یا نوشیدنی مهم است. هر چند انواع مختلفی دلستر یا ماءالشعیر و نوشابه با طعم ها، رنگ ها و ارزش غذایی متفاوت به بازار عرضه می شوند ولی به صورت میانگین کالری این دو نوشیدنی به توضیح زیر است.

  • کالری دلستر یا ماءالشعیر در 100 گرم: حدود 41 کیلوکالری
  • کالری نوشابه کوکاکولا: 46 کیلوکالری
  • کالری نوشابه سون آپ: 41 کیلوکالری
  • کالری نوشابه زیرو: 0 کالری

با نگاهی به جدول کالری دلستر و نوشابه متوجه می شویم اندازه کالری دلستر و نوشابه معمولی تفاوت چندانی با هم ندارد. اما نوشابه زیرو، با کالری صفر، کمترین کالری را به خود اختصاص داده است.

ارزش غذایی و ویتامین های دلستر و نوشابه

یکی دیگر از مهم ترین تفاوت های نوشابه و دلستر، ارزش غذایی و محتوای ویتامین های این دو نوشیدنی است. دلستر یا همان ماءالشعیر حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مهمی مثل تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین B6 و ویتامین B12 است.

یکی دیگر از ویتامین های مهم در دلستر، ویتامین C است. این ویتامین علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، می تواند به دفع سنگ کلیه یاری کند. به همین دلیل به بیماران مبتلا به سنگ کلیه توصیه می گردد دلستر را در برنامه غذایی خود جای دهند.

در کل همه این ویتامین ها و مواد معدنی، جزو مواد مفید برای سلامت بدن هستند. این در حالی است که نوشابه ها اغلب فاقد مواد معدنی مغذی و ویتامین هستند و در آنها فقط افزودنی های خوراکی و قند تصفیه شده مصنوعی استفاده شده است. در این مورد، دلستر به عنوان گزینه بهتری نسبت به نوشابه شناخته می گردد که در کنار ارزش غذایی بالاتر، قند طبیعی تری هم داد.

مقایسه اندازه قند دلستر و نوشابه

در وهله سوم؛ بیایید اندازه قند نوشابه و دلستر را آنالیز کنیم:

  • قند دلستر یا ماءالشعیر در 100 گرم: 10/6 گرم
  • قند نوشابه کوکاکولا: 9/9 گرم

البته در خصوص قند دلستر و نوشابه، فقط نباید به اعداد و ارقام نگاه کنید، چون فاکتور طبیعی یا مصنوعی بودن قند این دو نوشیدنی، در این مورد بسیار مهم است. قند دلسترها، با روش تخمیر غلات، آزاد شده و باعث شیرین شدن نوشیدنی می گردد. به بعضی دلسترها، هیچ قند دیگری اضافه نمی گردد و بدون قند مصنوعی یا اضافه تهیه می شوند. دلسترهای تلخ یا کلاسیک جزو این دسته از دلسترها هستند.

این در حالی است که قند نوشابه، از قندهای مصنوعی و تصفیه شده تامین می گردد. حتی در نوشابه هایی که از شیرین کننده های طبیعی مانند استویا استفاده می گردد، اندازه قند، کم نیست. در هر قوطی کوکاکولا 355 گرمی، 90 کالری انرژی و 24 گرم قند وجود دارد.

بد نیست بدانید شیرین کننده های مصنوعی به کار رفته در نوشابه ها شامل آسپارتام، ساخارین، سوکرالوز یا شیرین کننده های طبیعی می شوند که بین 200 تا 1300 برابر شیرین تر از قند معمولی هستند. نوشابه به خاطر استفاده از قندهای مصنوعی، چاق کننده است و مصرف آن در حین غذا یا بلافاصله بعد از خوردن آن، سرعت افزایش وزن را بالا می برد.

آیا دلستر تلخ، قند دارد؟

بله. دلستر تلخ حاوی قند مالتوز است. قند مالتوز از تخمیر عصاره غلات حاصل می گردد. این قند کالری کمتری نسبت به انواع قندهای مصنوعی دارد. علاوه بر این، طعم تلخ دلستر کلاسیک یا دلستر تلخ، به خاطر وجود رازک و میزان پایین قند در آن است.

البته ممکن است این طعم تلخ برای بعضی افراد چندان خوشایند نباشد اما ماءالشعیر کلاسیک یا دلستر تلخ، به علت اینکه حاوی رازک و میزان کمترین قند در میان نوشیدنی های گازدار است، برای افرادی که در پی نوشیدنی با اندازه قند کمتر هستند یا مسائل دیابتی دارند، گزینه مناسب تری نسبت به نوشابه به شمار میرود.

نگاهی به گاز دلستر و نوشابه

در مقایسه دلستر و نوشابه، نباید نقش گاز در این دو نوشیدنی را از یاد ببریم. در اغلب نوشابه ها، آب گازدار با حل کردن دی اکسید کربن در آبِ تحت فشار ساخته می گردد. این موضوع در خصوص دلسترها هم صدق می نماید. دلستر و نوشابه، هر دو به خاطر گازدار بودن، ضرر دارند. گاز دی اکسید کربن موجود در این دو نوشیدنی اختلالات سلامتی را به همراه دارد که شامل موارد زیر می گردد:

1- قند و اسید موجود در دلستر و نوشابه باعث پوسیدگی دندان ها می گردد.

2- انواع نوشیدنی های گازدار با گاز دی اکسید کربن، برای افرادی که مسائل گوارشی دارند، مضر است.

3- کسانی که دچار دردهای معده هستند یا معده حساسی دارند، با خوردن دلستر و نوشابه، اسیدیته معده آنها بالا می رود که این موضوع می تواند هم هضم غذا را با مشکل روبرو نموده و هم زخم ها و التهابات گوارشی را وخیم تر کند.

4- نوشابه جذب کلیه را مختل می نماید و ویتامین ها و مواد معدنی برای جذب، با مشکل روبرو می شوند.

5- اندازه فسفر نوشابه بالا است. اما این فسفر، باعث دفع کلسیم بدن شده و در نتیجه، طی درازمدت، پوکی استخوان را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید:

کدام نوشابه ضرر بیشتری دارد؟

نوشابه سیاه از نوشابه زرد، مضرتر است. نوشابه زیرو از بین نوشابه ها، گزینه بهتری است اما در کل نوشابه زیرو هم خالی از ضرر نیست چون در آن از گاز دی اکسید کربن تحت فشار استفاده شده است، حاوی مواد معدنی و مفید نیست، قندی که در آن به کار رفته، قند طبیعی نیست و هر چند کالری و قند آن پایین است اما بهتر است تا حد ممکن از مصرف آن بپرهیزید.

سوالات متداول درباره تفاوت نوشابه و دلستر

دلستر بهتره یا نوشابه؟

با نگاهی به ارزش غذایی دلستر و نوشابه متوجه می شویم، از آن جایی که نوشابه فاقد انواع ویتامین ها و مواد مغذی است ولی دلستر حاوی بعضی ویتامین ها و مواد معدنی مهمی مثل تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین B6 و ویتامین B12 و ویتامین C است، دلستر گزینه بهتری برای مصرف به شمار میرود.

قند دلستر تلخ چیست؟

دلستر تلخ حاوی قند مالتوز است که از تخمیر عصاره غلات حاصل می گردد. این قند، کالری کمتری نسبت به انواع قندهای مصنوعی دارد و به همین علتی طعم دلستر کلاسیک تلخ تر است.

منبع: افق کوروش
انتشار: 27 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1403 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 2373

به "دلستر بهتره یا نوشابه ، مقایسه ارزش غذایی، قند و کالری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلستر بهتره یا نوشابه ، مقایسه ارزش غذایی، قند و کالری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید