خبرنگاران مقام روس: طرف های افغانستانی برای توافق صلح آماده هستند

به گزارش مسافرت رو، مسکو- خبرنگاران- ضمیر کابولوف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان و رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه اظهار داشت که طرف های افغانستانی برای دستیابی به توافق صلح در افغانستان آمادگی دارند.

خبرنگاران مقام روس: طرف های افغانستانی برای توافق صلح آماده هستند

به گزارش خبرنگاران، کابولوف روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: در نشست امروز، برداشت اصلی از گفت و گوهای جدی با طرف های افغانستانی این نکته بود که آنها ضرورت دستیابی به توافق صلح در کشور خود را درک می نمایند و آماده مذاکره در این زمینه هستند.

**روسیه هنوز موافقت خود با شرکت در کنفرانس بین المللی افغانستان در استانبول را اعلام نکرده است

نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان ادامه داد که طرف روسی هنوز درباره شرکت در کنفرانس بین المللی افغانستان که ماه آوریل در استانبول برگزار می گردد، تصمیمی نگرفته است.

وی اضافه کرد: ما موافقت خود را در این مورد اعلام نکرده ایم. کنفرانس افغانستان در استانبول زمانی برگزار می گردد که ما دستور کار کنفرانس و بسیاری چیزهای دیگر مرتبط با آن را ببینیم.

نشست بین المللی در خصوص حل و فصل بحران افغانستان، امروز پنجشنبه در قالب تروئیکای موسوم به گسترش یافته (روسیه ، ایالات متحده ، چین و پاکستان)، نمایندگان دولت افغانستان، گروه طالبان و همچنین هیات های قطر و سازمان ملل متحد در مسکو برگزار گردید.

به گزارش خبرنگاران هیاتی به ریاست عبدالله عبدالله از سوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، هیات مذاکره نماینده افغانستان به ریاست محمدمعصوم استانکزی به همراه متین بیک، احمدنادر نادری و حبیبه سرابی، گروه طالبان به سرپرستی ملا برادر و هیات های سیاسی روسیه، آمریکا، چین، پاکستان، قطر، سازمان ملل در این نشست حضور داشتند.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در سرانجام این نشست به خبرنگاران گفت که کابل، نتایج نشست مسکو برای حل و فصل مسائل افغانستان را مثبت ارزیابی می نماید.

وی ادامه داد: در مجموع، کوشش های روسیه به عنوان میزبان این نشست را عالی ارزیابی می کنیم و ملاقات بسیار خوبی بود.

عبدالله اعلام کرد: همه شرکت نمایندگان در نشست مسکو خواستار تسریع در فرایند صلح شدند تا افغانستان به کشوری با زمینه همکاری و نه رقابت و مبارزه تبدیل گردد. بیانیه صادر شده در این نشست حامل پیامی بسیار صریح است.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان هم نشست مسکو را گام خوبی در فرایند صلح در افغانستان مطرح نمود.

به گزارش تاس، حکمتیار گفت که مذاکرات فردا آدینه ادامه می یابد اما معین نکرد در چه قالبی برگزار می گردد و چه طرف هایی در آن حضور خواهند داشت.

**هشدار روسیه درباره داعش و مواد مخدر در افغانستان

وزیر خارجه روسیه نیز در این نشست اعلام کرد: بر اساس ارزیابی ما، گروه تروریستی داعش، کوشش هایش را برای تحکیم مواضع در شمال افغانستان متوقف نمی نماید تا نقشه های خود را در منطقه آسیای مرکزی اجرا کند.

لاوروف اضافه کرد: همه اینها، شرایط برای توسعه بیشتر قاچاق مواد مخدر را فراهم می نماید که تهدید جدی برای افغانستان و منطقه و کل دنیا است و درآمد آن تا حد زیادی، فعالیت های تروریستی را تامین می نماید.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: مسکو از واشنگتن و نمایندگان گروه طالبان دعوت می نماید، همچنان به توافقنامه سازش دوحه که در فوریه سال 2020 امضا شده است، پایبند باشند.

به گفته لاوروف، ساختار تروئیکا شامل روسیه، چین و آمریکا که پاکستان نیز به آن اضافه شده است، به منظور ایجاد شرایط مساعد برای شروع مذاکرات صلح افغانستان و انسجام کوشش های بین المللی برای یاری به افغانستان در دوره پسامناقشه ایجاد شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 22 فروردین 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1618

به "خبرنگاران مقام روس: طرف های افغانستانی برای توافق صلح آماده هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مقام روس: طرف های افغانستانی برای توافق صلح آماده هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید