جایگزین های طبیعی و گیاهی برای مولتی ویتامین

به گزارش مسافرت رو، غذاهایی که مصرف می کنیم، سبک زندگی و اساس سلامتی ما را می سازند. مواد مغذی موجود در غذاهایی که می خوریم، ساختمان اصلی فعالیت های بیولوژیکی در سیستم های مختلف بدن ما به شمار می فرایند. بیماری زمانی اتفاق می افتد که بدن ما فاقد مواد مغذی لازم برای انجام درست این عملکردها باشد. مهم ترین دسته از مواد غذایی که باید به بدن ما برسند انواع ویتامین ها هستند. این ویتامین ها را چگونه می توان برای بدن به صورت طبیعی فراهم کرد؟

جایگزین های طبیعی و گیاهی برای مولتی ویتامین

مولتی ویتامین های طبیعی

بسیاری از ویتامینها در وعدههای غذایی ما کمتر از حد نیاز وجود دارند، البته این کمبود به راحتی و به وسیله مکملها قابل جبران است. ویتامین های اساسی که بدن شما به آن ها نیاز دارد عبارتند از: ویتامینهای A ، C ، D ، E ، K و ویتامینهای B، که نام دقیق تر آن ها چنین است: تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، نیاسین (B3)، اسید پانتوتنیک (B5)، پیروکسیدین (B6)، بیوتین (B7)، فولات (B9) و کوبالامین (B12). (1)

چهار ویتامین A ، D، E و K محلول در چربی هستند که در بافتهای چربی بدن ذخیره میشوند. 9 ویتامین دیگر محلول در آب هستند و باید به صورت مداوم تامین شوند زیرا با ادرار از بدن خارج میشوند. ویتامین B12 تنها ویتامین محلول در آب است که در کبد ذخیره می گردد.

زبر شدن پوست، شل شدن دندانها و خونریزی لثهها، بروز بیماری هایی مانند سرطان، دیابت نوع یک، استئوپروز و اختلالات خود ایمنی، ریزش مو و چندین و چند مورد نامطلوب و خطرناک دیگر، تبعات فقدان انواع ویتامین در بدن است. (2)

افرادی که قصد دارند نیاز بدن خود به انواع ویتامین را به صورتطبیعی برطرف نمایند باید سراغ چه منابع غذایی و چه میوه هایی بروند؟ باید توجه داشت که بسیاری از افراد نسبت به مکملهای شیمیایی و انواع مولتی ویتامین ها که حاوی انواع ویتامین هستند حساسیت دارند و باید نیاز بدن خود را به شکل طبیعی برطرف نمایند.

یکی از حیاتیترین مواد غذایی که در میوه ها یافت میگردد، انواع ویتامینهاست

میوههای خوشمزه و پرخاصیت

شیرین، خوشمزه و پر از انرژی! ما در تمام فصول سال با میوهها درمان می شویم. فیبرهای این میوهها رودههای ما را حفظ می نماید. آن ها سرشار از مواد غذایی مناسب برای ما هستند. یکی از حیاتیترین مواد غذایی که در این میوه ها یافت میگردد، انواع ویتامینهاست.

با شش گیاه و سبزیجات سرشار از ویتامین آشنا میشویم، البته با این شرح که بعضی از آن ها کمیاب هستند اما بعضی دیگر به راحتی یافت میشوند. این گیاهها و میوهها می توانند منابع سرشاری از ویتامین باشند.

1.آمُله، انگور فرنگی هندی یا می روبالان
این درخت که از آسیا سرچشمه میگیرد، میوهای به نام انگور فرنگی هندی دارد که از نظر سرشار بودن ویتامین های C، B6 و کروم عالی است.
2.آکرولا یا نوعی گیلاس
درختی که در جنگلهای خشک آمریکای مرکزی و جنوبی رشد می نماید نیز یکی از سرشارترین میوهها از حیث داشتن ویتامین C است. این میوه کمیاب بعلاوه حاوی ویتامین های A ، B6 و B1 و مواد معدنی مانند فسفر، آهن، منیزیم و کلسیم است.
3.لیمو
لیمو یکی از میوههای سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدانها است. انواع لیمو سیستم دفاعی بدن را قویتر میکند. بسیاری بر این اعتقاد هستند که لیمو به قدری پرخاصیت است که میتوان حتی پوست آن را هم خورد.
4.گوآوا یا اَمرود
این میوه بسیار کمیاب و مملو از ویتامین های A ، B و C است. این میوه حتی مقداری کلسیم هم درون خود دارد.
5.ریحان
این گیاه تقریبا در همه جا کشت میگردد. شاخ و برگ ریحان دارای سطح فوق العاده بالایی از ویتامین A است که برای تقویت بینایی، بسیار حیاتی محسوب می گردد.
6.کاری
کاری به عنوان ادویه در غذا استفاده میگردد. وجود ویتامین E و آنتی اکسیدان های فراوان از خواص این گیاه هندی به شمار میروند. (3)

فقدان هر یک از ویتامین ها، عوارض سخت و خطرناکی برای بدن به همراه دارد

منابع غذایی سرشار از ویتامین

مواردی که در بالا نام بردیم غالبا منابع کمیابی هستند. اما برای اینکه با منابع عامیانه تری آشنا شویم و البته میوهها را به تفکیک ویتامینها تعیین کنیم باید به موارد زیر اشاره نماییم:
منابع سرشار از ویتامین A
  • سیب زمینی های شیرین
  • سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم
منابع سرشار از ویتامین های B-6 و B-12
  • گوشت قرمز، مرغ و ماهی
  • غذاهای دریایی
  • تخم مرغ
منابع غذایی سرشار از ویتامین C
  • پاپایا یا یا خربزه درختی
  • میوه های خانواده مرکبات
  • توت فرنگی
  • فلفل دلمهای
  • کلم بروکلی
  • انواع جوانه ها
  • سبزیجات برگ تیره مانند کلم قرمز، سبزی خردل و لوبیا
منابع غذایی سرشار از ویتامین D
  • بعضی غذاهای دریایی مانند شاه ماهی، گربه ماهی و ماهی قزل آلا
  • تخم مرغ
منابع غذایی سرشار از ویتامین E
  • دانه آفتابگردان و بادام
  • اسفناج، لوبیا و سبزیجات شلغمی
  • فلفل دلمهای
منابع غذایی سرشار از ویتامین K
  • کلم، اسفناج، سبزی کولارد (نوعی کلم)، لوبیا و سبزی خردل
  • جوانه بروکسل
  • کلم بروکلی
  • مارچوبه (4)

ویتامین A در رشد، بینایی، حفظ بافتهای مخاطی بدن و تقویت دستگاه تولیدمثل نقش دارد

اهمیت انواع ویتامین ها برای زنان باردار

نیاز به تفسیر و شرح اضافی نیست که زنان باردار نیاز مبرمی به انواع ویتامین دارند و باید این منابع برای آن ها فراهم گردد. اما این افراد به چه مقدار از ویتامین ها در روز نیاز دارند؟
  • 400 میلی گرم اسید فولیک
  • 400 IU ویتامین D
  • 200تا 300 میلی گرم کلسیم
  • 70 میلی گرم ویتامین C
  • 3 میلی گرم تیامین
  • 2 میلی گرم ریبوفلاوین
  • 20 میلی گرم نیاسین
  • 6 میلی گرم ویتامین B12 (5)

ویتامینها بر روی کدام عضو بدن تاثیر میگذارند؟

هر یک از ویتامینها تاثیر زیادی بر روی بدن دارند و فقدان هر یک از آن ها، عوارض سخت و خطرناکی برای بدن به همراه دارد. این را هم نباید فراموش کرد که بعضی از ویتامینها نظیر ویتامین C در بدن باقی نمیمانند و به همین علت باید به صورت مرتب مصرف شوند.

در ادامه نقشی که هر یک از ویتامینها در سلامت بدن ایفا مینمایند مورد آنالیز قرار میگیرد:

1.ویتامین A در رشد، بینایی، حفظ بافتهای مخاطی بدن و تقویت دستگاه تولیدمثل نقش دارد. شب کوری، بالا رفتن خطر عفونتهای تنفسی و گوارشی، کاهش مقدار رشد و ضخامت و خشک شدن قرنیه چشم از جمله خطرات فقدان این ویتامین مهم به شمار میروند.

2.ویتامین B2 در تبدیل مواد غذایی به انرژی، آرام کردن سیستم اعصاب مرکزی و فعالیت غدد فوق کلیوی ایفای نقش میکند. آب مروارید، بیاشتهایی، پرخوری، سردرد و میگرن، تورم گلو و زبان، ترک خوردگی پوست، ضعف، کم خونی و تاری در دید نیز از عوارض فقدان این ویتامین مهم در بدن هستند.

3.ویتامین C در بدن انسان باعث ترمیم و رشد بافت ها و استخوان ها می گردد. فقدان آن باعث عوارضی همانند کم خونی، پایین آمدن سیستم ایمنی بدن، خونریزی لثه و بینی، افزایش وزن و چندین مورد دیگر میگردد.

4.ویتامین E و K دارای خاصیت ضداکسیدانی هستند و اثرات شیمیایی مخرب بر بافت های بدن را از بین می برند. خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سرطان از عوارض فقدان این ویتامینها در بدن است. اگرچه کمبود ویتامین E و K چندان شایع نیست اما عوارضی از کمبود این دو ویتامین در مواردی که این کمبود، شدید باشد، گزارش شده است.

این نشانه ها در خصوص ویتامین K، اختلال در انعقاد خون و شکستگی های استخوانی هستند. درباره کمبود ویتامین E هم می توان به اختلالات عصبی، عضلانی و تولیدمثل اشاره نمود. (6)

نتیجه گیری
ویتامین ها و مواد معدنی، بخشهای اساسی رژیم انسان ها را تشکیل می دهند. البته سلولهای بدن شما به طور کلی نمیتوانند آن ها را به تنهایی تهیه نمایند، بنابراین برای جلوگیری از کمبود آن ها به مصرف مکمل های غذایی متکی هستند.

بعضی افراد نسبت به مکمل های شیمیایی و مولتی ویتامین ها حساسیت دارند و باید ویتامینهای مورد نیاز بدن خود را به صورت گیاهی و طبیعی مصرف نمایند که در سطور بالا به مقدار کافی در رابطه با آن ها شرح داده شد.

این مورد را نیز هرگز نباید فراموش کنید که اگر بیش از حد ویتامین و مواد معدنی مصرف کنید ممکن است عوارض جانبی مضر برای بدن شما به همراه داشته باشد. (6)

پی نوشتها

  1. www.keeperofthehome.org
  2. www.readersdigest.ca
  3. www.arkopharma.com
  4. www.healthline.com
  5. www.webmd.com
  6. www.healthyeating.sfgate.com
منبع: راسخون
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1926

به "جایگزین های طبیعی و گیاهی برای مولتی ویتامین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایگزین های طبیعی و گیاهی برای مولتی ویتامین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید