جاده های غیراستاندارد مانع پیشرفت قشم، گردشگران رضایت ندارند

به گزارش مسافرت رو، خبرنگاران - گروه استانها، رشد صنعتی، جذب گردشگر و شکوفایی مالی همگی درگرو داشتن جاده هایی استاندارد و امن است اما باوجوداینکه بیش از استانداردهای جهانی جاده آسفالت شده در این جزیره وجود دارد کیفیت بسیاری از آن ها در حد راه های روستایی باقی مانده است.

جاده های غیراستاندارد مانع پیشرفت قشم، گردشگران رضایت ندارند

اگر علاقمند به سفر با بهترین تورهای کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

علیرغم شعارهای مدیران منطقه آزاد قشم در مورد توسعه و پیشرفت این منطقه در امور مالی، صنعتی و گردشگری اما همچنان نواقص مشهودی در این جزیره به چشم می خورد. جاده های ارتباطی میان شهر قشم با سایر شهرهای جزیره و روستاهاحتی با مراکز گردشگری و جاذبه های طبیعی از استاندار مناسبی برخوردار نیست.

کمبود اعتبارات مانعی بر سر راه استانداردسازی جاده های جزیره

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان قشم یکی از مهم ترین دلایل توسعه نیافتگی جاده ها را، کمبود اعتبارات استانی و اختصاص نیافتن اعتبارات ملی دانست و اضافه نمود: هم اکنون در جزیره قشم بیش از 560 کیلومتر راه آسفالت شده وجود دارد که اعتبارات شهرستانی نمی تواند از پس توسعه و ارتقای درجه آن ها برآید.

میرداد میردادی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: طبق استانداردها جهانی و با توجه به مساحت 1500 کیلومتری جزیره باید 280 کیلومتر راه آسفالته در قشم وجود داشته باشد که این رقم هم اکنون دو برابر استاندارد جهانی است ولی متأسفانه کیفیت آن ها طبق استانداردهای بین المللی نیست.

وی ادامه داد: تنها 50 کیلومتر بزرگراه در جزیره وجود دارد و بقیه محوها، راه های درجه دو یا روستایی محسوب می شوند.

میردادی با تأکید بر ضرورت ایجاد بزرگراه و آزادراه در جزیره قشم، اضافه نمود: با توجه به حجم بالای ورودی مسافر به این جزیره جاده ها باید هرچه زودتر ارتقاء پیدا نمایند و راه های روستایی و درجه دو به بزرگراه و آزادراه تبدیل شوند.

رئیس اداره راه و شهرسازی قشم بیان داشت: محور درگهان به لافت و درگهان به فرودگاه از مهم ترین محورهایی هستند که به دلیل تردد بالا باید به سرعت ارتقای درجه پیدا نمایند.

وی ادامه داد: هم اکنون 100 درصد راه های روستایی جزیره آسفالت شده اند و بعضی روستاها از دوم سیر آسفالته برخوردار هستند اما برای حفظ آن ها نیز باید اعتبارات بیشتری اختصاص یابد.

میردادی گفت: بر اساس تفاهم نامه ای که به منظور حفظ راه های روستایی بین سازمان منطقه آزاد و وزارت راه و شهرسازی منعقد شد؛ قیر یارانه ای به ازای 100 کیلومتر راه روستایی از طرف وزارت خانه به قشم تعلق گرفته که تا به امروز بیش از 50 کیلومتر از راه هایی که به روستا منتهی می گردد و توسط خیرین و دهیاری ها زیرسازی شده باارزشی بالغ بر 150 میلیارد ریال اسفالت یا ترمیم شده است.

وی هم چنین از تخصیص 60میلیارد ریال بودجه از محل اعتبارات تملک دارایی ها برای ارتقای جاده های قشم در سال جاری اطلاع داد و اضافه نمود: این اعتبار صرف نگه داری ابنیه فنی، روکش آسفالت و ایمن سازی محورهای مواصلاتی خواهد شد و تا به امروز راه روستایی کانی- دوست کو به طول 9 کیلومتر به انتها رسیده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی قشم ادامه داد: محورهای قشم- باسعیدو، درگهان- رمکان، لافت گورزین و گورزین- باسعیدو نیز در دست اقدام قرار دارند و در آینده ای نزدیک بهبود خواهند یافت.

میردادی ضمن بیان کاهش هرساله آمار تصادفات در این جزیره، اضافه نمود: باوجود محدودیت اعتبارات ایمن سازی راه ها، روکش آسفالت، نصب گارد ریل و خط کشی به طور متناوب و در حد توان راه و شهرسازی اجرا شده و این موضوع آمار تصادفات را 60 درصد نسبت به سال قبل کاهش داده است.

نارضایتی گردشگران از جاده های قشم

یکی از گردشگران در مصاحبه با خبرنگاران بیان داشت: جاده های قشم برای تردد آسان و بی خطر مسافران از کیفیت پایینی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: راه های برون شهری در جزیره قشم برای تردد بالای مسافران مناسب نیست و کمبود تابلوها و علائم هشداردهنده در این جاده ها علاوه بر کیفیت پایین آسفالت دلیلی دیگر بر ناامن بودن آن ها است.

گردشگر دیگری گفت: شرایط این جاده ها در غرب جزیره به مراتب اسفناک تر از بخش شرقی است و مسئولان باید هرچه سریع تر به شرایط این جاده ها رسیدگی نمایند.

وی ادامه داد: از دیدن بسیاری از جاذبه های طبیعی قشم به دلیل نبود راه یا وجو ناهمواری های زیاد در جهت مناسب محروم گشته ایم.

رئیس اداره راه و شهرسازی قشم در ارتباط با انتقاد این گردشگران از شرایط راه های قشم گفت: بخش اعظمی از محورهای موجود در جزیره قبل از تأسیس منطقه آزاد در این جزیره احداث شده اند و تنها راه های دسترسی هستند.

میردادی ادامه داد: خوشبختانه با یاری سازمان منطقه آزاد توانسته ایم بودجه های خوبی برای ارتقای آن ها به دست آوریم اما بازهم تخصیص اعتبارات ملی به این منظور لازم است.

منطقه آزاد، دلیل عدم تخصیص اعتبارات ملی است

فرماندار شهرستان قشم به خبرنگاران گفت: وجود سازمان منطقه آزاد در جزیره قشم یکی از دلایل اصلی اختصاص نیافتن اعتبارات ملی به اداره های دولتی قشم است.

عزت کمال زاده گفت: برای توسعه جاده های قشم باید اعتبارات ملی و استانی در این جزیره افزایش یابد و ارتقای محورهای مواصلاتی هرچه سریع تر انجام گردد.

وی ادامه داد: همکاری سازمان منطقه آزاد و وزارت راه و شهرسازی می تواند نتایج مثبتی را در جزیره ایجاد کند و بخشی از این اقدامات نیز هم اکنون آغاز شده است.

درنهایت می توان گفت وجود راه های روستایی در جزیره ای که سالانه میلیون ها گردشگر را به خود جذب می نماید و قرار است در آینده ای نزدیک به قطب مالی جزیره تبدیل گردد، پذیرفته نیست و باید هرچه زودتر محورهای جزیره که جز زیرساخت های اولیه پیشرفت مالی هستند بهبود یابد.

امید است با لغو تحریم های ایران و افزایش سرمایه گذاری در منطقه آزاد قشم و همچنین رایزنی مسئولین برای جذب اعتبارات ملی و رفع ساختن خلأهای قانونی شاهد توسعه جاده های بی کیفیت قشم باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 803

به "جاده های غیراستاندارد مانع پیشرفت قشم، گردشگران رضایت ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاده های غیراستاندارد مانع پیشرفت قشم، گردشگران رضایت ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید