الهام از طبیعت برای خلق سازه های شگفت انگیزِ معماری

به گزارش مسافرت رو، به گزارش خبرنگاران، بیومکانیک واژه ای مرکب از bio به معنای زیست و mechanic به معنای ابزار یا کارکننده یا به عبارتی تعمیرکار است که ترکیب این دو به معنای، توانمندی بدنی در جهت نشان دادن هستی چیزهاست. در کتاب زیست فیزیک و زیست مکانیک در معماری، مفهوم بیومکانیک و صندلی آن در معماری آنالیز می گردد.

الهام از طبیعت برای خلق سازه های شگفت انگیزِ معماری

جهت دریافت خدمات پتینه کاری چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

زیست فیزیک و زیست مکانیک در معماری از مجموعه کتاب های فناوری های همگرا به قلم هادی محمودی نژاد؛ دارای مدرک دکترای معماری بیونیک و پژوهشگر میان رشته ای مطالعات زیستی در معماری تألیف شده است. این اثر در دو فصل، ابتدا به تشریح مفاهیم مرتبط با بیوفیزیک و بیومکانیک همچون مهندسی زیستی، بیوانفورماتیک، کاربرد بیومکانیک، شبیه سازی در بیومکانیک، بیومکانیک در پزشکی و ورزش و مهندسی بافت می پردازد و در ادامه موضوعات مرتبط با بیومکانیک و معماری همچون زیست شناسی فنی، معماری حیوانات، تطابق با نیروها در طبیعت و معماری، شبیه سازی پرندگان و بیومکانیک معماری، سازه های پوسته ای و طبیعت و بیومکانیک استخوان و زانوی مصنوعی را آنالیز می نماید.

الهام از طبیعت

در فصل های نخستین کتاب، نویسنده بر موضوع الهام دریافت از طبیعت برای خلق سازه ها، اشاره دارد: به طور نسبتا شایع، معماران و طراحان و هنرمندان از طبیعت الهام می گیرند. نمایشگاه لوییجی کولانی در موزه طراحی لندن در بهار 2007 مثال خوبی است؛ این طبیعت تفسیرکننده نامیده می گردد. هر وقت در خصوص طراحی زیستی صحبت می کنیم، باید به سادگی به یاد داشته باشیم که تار عنکبوت چگونه به طور حیرت آوری بر هر ساختار حمل بار که انسان ساخته است، رجحان دارد و آنگاه از این بینش استنتاج کنیم که باید به رجحان راه چاره های طبیعت بنگریم. اگر بخواهیم کاری را در یک استودیو برعهده بگیریم، پس بهترین کار این است که اول بیرون برویم و به آن پاسخ های هزاران ساله که ممکن است از قبل برای این مسأله وجود داشته باشد، نگاه کنیم. ماهیت نوع تبدیل از زیست شناسی به طراحی، قابل مشاهده نیست. نمونه این نوع، بیومورفیزم است که به خلق فرم طبیعت مانند علاقه مند است.

طراحی حلزونی در موزه گوگنهایم رایت

یکی از نمونه های پیروز معماری مدرن، موزه گوگنهایم در مرکز شهر نیویورک در منطقه منهتن و کنار سنترال پارک با راهروهایی به هم پیوسته و فرم حلزونی است. در طراحی فضای داخلی موزه گوگنهایم، از ضرباهنگ یا همان ریتم بصری استفاده شده است؛ تکرار شکل ها و فرم ها که در زاویه های دید مختلف به شکل هایی متفاوت دیده می شوند. این نوع طراحی، این موزه را به هنرهایی همچون موسیقی و مجسمه سازی نزدیک تر نموده است.

جلال آل احمد، این موزه را این گونه توصیف می نماید: موزه راحتی بود و دلباز و خسته نکننده و بوی نانگرفته. و خلأ مدام دم دست و همه چیز به جای خود. و مارپیچ و دایره ای در بالا پهن و در پایین باریک شونده. عین دوکی، از رأس پهن تر بر زمین و مضافاتش همه با هم جور. مثلا آسانسورش بجای مربع یا مستطیل، نیم دایره بود و قوس مانند. و جمعا خوب بود.

تقلید زیستی، ابزاری در طراحی معماری

هدف از پروژه های زیست تقلید در معماری، نوآوری است. هدف از آنالیز حوزه های مشترک در معماری و زیست شناسی نیز، صرفا ترسیم مرزها یا ایجاد تمایزهای بیشتر یا حتی اعلام معماری به عنوان یک ارگانیسم زنده نیست، بلکه روشن نمودن چیزی است که به طور جاری در قلمروهای هم پوشاننده رخ می دهد. هدف، به کارگیری تقلید زیستی، به عنوان ابزاری در طراحی معماری است. قلمروهای معماری که این شیوه در آن ها قابل اجرا و لازم است، متنوع هستند. نوآوری به حل مسائل جاری در معماری و محیط زیست یاری خواهد نمود و قلمروهای جدید معماری و طراحی مثل طراحی فضا کشف خواهند شد.

باید گفت که الهام از طبیعت و تقلید همیشه سودمند است و موجبات بسیاری از ابداعات را فراهم می آورد، چنانچه در طول تاریخ، بشر نخستین با نگاه و شهود در طبیعت توانسته به مهمترین اکتشافات خود دست یابد و در واقع دست به هیچ اکتشافی و خلقی نزده، مگر آنکه نمونه شاخص آن در طبیعت موجود باشد.

نخستین چاپ کتاب زیست فیزیک و زیست مکانیک در معماری در 282 صفحه با شمارگان یک هزار نسخه به بهای 69 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه پارس راهی بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 27 بهمن 1399 بروزرسانی: 27 بهمن 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1503

به "الهام از طبیعت برای خلق سازه های شگفت انگیزِ معماری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الهام از طبیعت برای خلق سازه های شگفت انگیزِ معماری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید