ابداع جایگزینی برای دیسک بین مهره ای آسیب دیده

به گزارش مسافرت رو، ایسنا نوشت: پژوهشگران آمریکایی موفق شدند با یاری مهندسی زیستی، جایگزینی برای دیسک بین مهره ای آسیب دیده ابداع نمایند.

ابداع جایگزینی برای دیسک بین مهره ای آسیب دیده

از بین رفتن دیسک بین مهره ای می تواند ناشی از بالا رفتن سن، تصادف یا مواردی از این دست باشد و به کمردرد شدید منجر گردد. با وجود ابداع دیسک های کاملا مصنوعی برای برطرف این مشکل، آنالیز جدیدی که روی بزها اجرا شده تا شاید راه بهتری نیز برای درمان آن وجود داشته باشد. اگرچه جایگزین کردن دیسک های بین مهره ای آسیب دیده با انواع مصنوعی آن، به تسکین درد یاری می نماید اما دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا (UPenn) معتقدند این ایمپلنت ها، عملکرد یا حرکات دیسک بین مهره ای واقعی را ندارند و یا فاقد دوام کافی هستند. به همین دلیل تصمیم گرفتند با یاری مهندسی زیستی، دیسک های متفاوتی ارائه دهند.

این دیسک ها ابتدا با استفاده از سلول های بنیادی یک حیوان آزمایشگاهی ساخته شدند و سپس، دانشمندان آنها را به ماتریس چارچوب مانندی اضافه کردند که از جنس هیدروژل و پلیمر بود. تکثیر سلول های بنیادی، درون ماتریس ادامه یافت و ماتریس به تدریج جایگزین غضروف واقعی شد. نتیجه نهایی این فرآیند، دیسکی بود که از غضروف خود حیوان تشکیل شده و می تواند جایگزین یکی از دیسک های کنونی آنها گردد. پیشتر نیز یک دیسک در اندازه مینیاتوری ساخته شد که در ستون فقرات موش صحرایی نهاده شد و پس از پنج هفته عملکرد موفقیت آمیزی داشت. این دیسک ها معمولا با نام رسمی سازه های زاویه ای دیسک مانند (DAPS) شناخته می شوند.

در این آنالیز جدید، سازه های زاویه ای دیسک مانند در مهره های گردن بزها نهاده شدند و تا هشت هفته بعد، عملکرد خوبی نشان دادند. انتخاب بزها برای آزمایش به این دلیل بود که ابعاد دیسک های مهره های گردن آنها به دیسک های مهره های گردن انسان شبیه است و در مقایسه با موش های صحرایی، حالتی نیمه عمودی دارد. رابرت ماوک (Robert Mauck)، از نویسندگان این پژوهش گفت: این آزمایش، گام بزرگی در پرورش یک دیسک بزرگ در آزمایشگاه محسوب می گردد. ما امیدواریم این ابزار مهندسی شده، جایگزین دیسک آسیب دیده گردد و امکان حرکت کامل را برای بیماران فراهم کند.

مقاله این پژوهش، در مجله Science Translational Medicine به چاپ رسید.

5656

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 27 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 158

به "ابداع جایگزینی برای دیسک بین مهره ای آسیب دیده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابداع جایگزینی برای دیسک بین مهره ای آسیب دیده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید