مهمترین برنامه دفاتر مشاوره تاکید بر پیشگیری ، دانشجویان متزلزل کمتر به مراکز مشاوره مراجعه می کنند

به گزارش مسافرت رو، سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت: سیاست تازه و مهمترین برنامه دفاتر مشاوره و سلامت دانشگاه ها تاکید بر پیشگیری خواهد بود.

مهمترین برنامه دفاتر مشاوره تاکید بر پیشگیری ، دانشجویان متزلزل کمتر به مراکز مشاوره مراجعه می کنند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، به نقل از وزارت علوم، ابراهیم نعیمی در نشست مجازی رؤسای مراکز مشاوره و رؤسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه های سراسر کشور که با حضور رئیس سازمان امور دانشجویان برگزار گشت، گفت: سیاست نو برنامه این دفتر تاکید بر پیشگیری است و اگر ما می خواهیم که رفتار دانشجویان را در دایره سلامت ارتقا دهیم، لازم است بتوانیم کمک کنیم تا در حوزه مسائل روانشناختی دانش و آگاهی های لازم را به درستی فرا گیرند.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان اضافه نمود: من قائل به این هستم که 4 دسته دانشجو داریم؛ دانشجوی متعالی، دانشجوی متعادل، دانشجوی متزلزل، و دانشجوی آسیب دیده ای که نام آن را دانشجوی متلاشی از لحاظ ذهنی و روانی می گذارم. دانشجویان متعالی ما کسانی هستند که در رأس هرم مازلو قرار دارند، عالی و شکوفا هستند و ویژگی های مطلوبی را فرا گرفته اند که در مرحله اول برای خودشان و در محله بعد برای دیگران منشأ اثرات سازنده هستند.

وی ادامه داد: یک پله پایین تر، دانشجویان متعادل هستند که در مجموع رضایت زندگی و کار تحصیل دارند و ممکن است چالش نیز داشته باشند و باید کمک کنیم این آگاهی ها به وجود آید که یک پله خود را ارتقا دهند و به عرصه تعالی وارد شوند. یک پله پایین تر از این دانشجویان، دانشجویان متزلزل هستند، دانشجویانی که چالش های زندگی آن ها بیش از مطلوبیت زندگی آن ها است، ما به آن ها دانشجویان پر خطر نیز می گوئیم که ممکن است در عرصه های مختلف اگر آن ها را کمک نکنیم در اثر فشار ها و ضربه های متعدد زندگی به نقطه ای برسند که به انجام رفتار پر خطر اقدام کنند.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان ادامه داد: دانشجویان متزلزل کمتر به مراکز مشاوره مراجعه می کنند و یکی از برنامه های ما باید جذب بیشتر این دانشجویان باید باشد، این در حالی است که برای جذب این دانشجویان مساله داریم این دانشجویان کم تر به مراکز مشاوره و کارگاه ها مراجعه می کنند و بیشتر دانشجویان متعالی و متعادل در کارگاه ها شرکت می کنند. مسئله ما این است که چگونه باید این دانشجویان را جذب کرد.

وی ادامه داد: یکی از دستور کار های دبیرخانه منطقه ها در حوزه مشاوره و بهداشت درمان باید کمک به جذب دانشجویانی باشد که در مرحله تزلزل قرار گرفتند.

نعیمی اضافه نمود: تاکید بر آموزش و مهارت سازی و توانمند سازی و ارتقای دانشجویان با این هدف است که بتوانیم دانشجویان را به نقطه ای برسانیم که خودشان از پس حل مساله های خود برآیند، ضربه های روانی که در طول زندگی با آن روبرو می شوند را مدیریت کنند و در حوزه تعادل قرار گیرند.

وی ادامه داد: باید پیشگیری و آموزش را از ورودی های نو شروع کنیم. پژوهش ها نشان می دهد بیشتر مشروطی ها ترم اول، دوم و ترم سوم است. از ترم 4 به بعد سازگاری شروع می شود، لذا لازم است در ترم اول آگاهی بخشی های لازم را داشته باشیم، تجربه نشان می دهد که باید 4 مهارت اساسی تعامل مطلوب، مهارت حل مساله، مهارت مدیریت هیجان و مهارت تاب آوری را به دانشجویان آموزش دهیم.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان ادامه داد: حوزه دیگر فعالیت ها، ارتقای توانمند سازی کارشناسان و مدیران مراکز مشاوره است و مشاوران ما هم باید دوره بازآموزی در حوزه تخصصی خود را طی کنند. همچنین در حوزه مهارت افزایی در حال تهیه لیستی هستیم که اگر مراکز خواستند کارگاهی را برگزار کنند براساس این اولویت ها باشد.

وی ادامه داد: مسئله ای دیگری که داریم این است که دانشجویان پر خطر را شناسایی کنیم و مراکز مشاوره با آن ها تماس بگیرند تا مسائل آن ها حل و فصل شود و وارد رفتار پر خطر نشوند. اما این افراد در کارگاه ها شرکت نمی کنند، برای آن ها باید کاری کرد که اگر تدبیر نکنیم آسیب های ما افزایش می یابد.

نعیمی در خاتمه شرح داد: بسکمک از دانشجویان درگیر افت تحصیلی، مشروطی، شکست عاطفی هستند؛ برخی ها نیز رفتار پر خطر دارند که برای هرکدام متناسب با دانشگاه ها و دانشجویان و شرایط فرهنگی اجتماعی باید راهکار داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 دی 1400 بروزرسانی: 2 دی 1400 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1968

به "مهمترین برنامه دفاتر مشاوره تاکید بر پیشگیری ، دانشجویان متزلزل کمتر به مراکز مشاوره مراجعه می کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین برنامه دفاتر مشاوره تاکید بر پیشگیری ، دانشجویان متزلزل کمتر به مراکز مشاوره مراجعه می کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید