جیمز وب یک آب فشان بزرگ در منظومه شمسی کشف کرد

به گزارش مسافرت رو، تلسکوپ فضایی جیمز وب آبفشان غول پیکری را در قمر زحل کشف نموده است که آب را تا صد ها مایل در فضا به بالا پرتاب می نماید.

جیمز وب یک آب فشان بزرگ در منظومه شمسی کشف کرد

به گزارش ایسنا، دانشمندان، قمر یخی زحل به نام انسلادوس را در حال پاشیدن یک توده بزرگ از بخار آب در ارتفاعی زیاد در فضا رصد کردند و این توده بخار آب احتمالا حاوی بسیاری از مواد شیمیایی مورد احتیاج برای شکل گیری حیات است.

دانشمندان در کنفرانسی در مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور در تاریخ 17 مه، این فوران را که به وسیله تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) در ماه نوامبر 2022 مشاهده شد، توضیح دادند.

به گفته فگی، یک مقاله تحقیقاتی کامل در خصوص این توده بزرگ در انتظار تایید است.

این اولین باری نیست که دانشمندان انفجار توده آب انسلادوس در فضا را مشاهده می نمایند، اما منظره وسیع تر و حساسیت بالاتر تلسکوپ جیمز وب نشان داد که فواره های بخار بسیار دورتر از آنچه پیش از این تصور می شد به فضا پرتاب می شوند و در واقع چندین برابر عمیق تر از عرض خود انسلادوس که حدود 313 مایل یا 504 کیلومتر است.

دانشمندان اولین بار در سال 2005 از انفجار های آبفشان انسلادوس آگاه شدند، زمانی که فضاپیمای کاسینی ناسا ذرات یخی را که از شکاف های بزرگ این قمر به سمت بالا پرتاب می شدند، مشاهده کرد. به گفته ناسا، این انفجار ها آنقدر قوی هستند که مواد آن ها یکی از حلقه های زحل را تشکیل می دهند.

تجزیه و تحلیل نشان داد که این آبفشان ها حاوی متان، دی اکسید کربن و آمونیاک هستند. این ها به عنوان مولکول های آلی حاوی واحد های سازنده مواد شیمیایی لازم برای توسعه حیات شناخته می شوند. یک تیم بین المللی از محققان در تحقیقی که سال گذشته در مجله علوم سیاره ای منتشر شد بیان کردند که حتی ممکن است بعضی از این گاز ها به وسیله خود حیات فراوری شده باشد.

آب یکی دیگر از شواهد موجود در پرونده وجود احتمالی حیات در انسلادوس است.

انسلادوس به طور کامل در لایه ای ضخیم از یخ ساخته شده از آب پوشیده شده است، اما مقدار گیری چرخش این قمر نشان می دهد که اقیانوس وسیعی در زیر آن پوسته یخی پنهان شده است. دانشمندان فکر می نمایند فوران های آب که به وسیله جیمز وب و کاسینی رصد می شوند از دریچه های گرمابی در کف اقیانوس می آیند. این فرضیه ای است که با حضور سیلیس، یک عنصر رایج در پوسته های سیاره ای، در توده های بخار پشتیبانی می گردد.

دانشمندان ناسا در حال بحث در خصوص ماموریت های آینده برای جستجوی نشانه های حیات در انسلادوس هستند.

کاوشگر پیشنهادی انسلادوس اوربیلندر (Orbilander) حدود شش ماه به دور این قمر خواهد چرخید و از میان توده های آبی آن عبور خواهد نمود تا نمونه هایی را جمع آوری می نماید. سپس، این فضاپیما به یک فرودگر تبدیل می گردد و روی سطح این قمر یخی فرود می آید. اوربیلندر ابزار هایی برای وزن کردن و تجزیه و تحلیل مولکول ها و بعلاوه یک توالی سنج دی ان ای و یک میکروسکوپ حمل می نماید. انجمن سیاره ای گزارش داده است که دوربین ها، صدا های رادیویی و لیزر ها از راه دور سطح این قمر را اسکن می نمایند.

ماموریت پیشنهادی دیگر شامل ارسال یک مار رباتیک مستقل به اعماق آب های زیر سطح انسلادوس است. این ربات که Exobiology Extant Life Surveyor نام دارد، دارای دوربین و لیدار بر روی سر خود است تا به آن یاری کند تا در محیط ناشناخته کف اقیانوس انسلادوس حرکت کند.

منبع: فرارو
انتشار: 11 خرداد 1402 بروزرسانی: 11 خرداد 1402 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 2318

به "جیمز وب یک آب فشان بزرگ در منظومه شمسی کشف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جیمز وب یک آب فشان بزرگ در منظومه شمسی کشف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید