ایمپلنت دندان چیست؟ مزایا و معایب آن

به گزارش مسافرت رو، خبرنگاران: حتما برای خودتان یا اطرافیانتان پیش آمده که دندانتان خالی گردد و باعث ایجاد مشکل در جویدن غذا یا حتی صحبت کردن شما گردد. پس ضروری است جای دندان از دست رفته را با چیزی پر کنید. در این مواقع دندانپزشک به شما ایمپلنت دندان را پیشنهاد می دهد.

ایمپلنت دندان چیست؟ مزایا و معایب آن

ایمپلنت دندان درواقع به نوعی جایگزین دندان اصلی به حساب می آید. هرچند که شاید ایمپلنت دندان مقاومت دندان اصلی انسان را نداشته باشد، ولی ظاهری دقیقا مشابه دندان دارد و می تواند به خوبی جای دندان از بین رفته را پر کند.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یا dental implant، یک متد درمانی است برای کسانی که دندان خود را کشیده اند و احتیاج دارند به جای آن دندانی جدید بکارند. در این متد یک پیچ کوچک (معمولا از جنس تیتانیوم) را داخل استخوان فک ها قرار می دهند و به نوعی آن پیچ نقش دندان شما را ایفا خواهد نمود.

ایمپلنت های دندانی می توانند یک تکه یا دو تکه باشند و به یاری پیچ اتصال قیمت تاج و ریشه به هم وصل شوند. به قسمت پایینی ایمپلنت که درون استخوان فک قرار می گیرد فیکسچر و به قسمت تاج دندان اباتمنت گفته می گردد. روی اباتمنت را نیز روکش یا پروتز ایمپلنت می پوشاند.

به صورت کلی می توان گفت کاشت یا ایمپلنت دندان بهترین راهکار برای کسانی است که دندان خود را از دست داده اند. زیرا ایمپلنت دندان کاملا مشابه ریشه و دندان اصلی است و برخلاف دندان های متحرک و مصنوعی، این دندان ها مسئله ای در جویدن غذا یا صحبت کردن ایجاد نمی نمایند. زیرا کاملا محکم روی فک ثابت شده اند.

انواع ایمپلنت دندان

بعد از دریافت تصمیم نهایی برای انجام ایمپلنت این سوال برایتان پیش خواهد آمد که کدام ایمپلنت را باید انجام دهید؟ نام های زیادی که از انواع ایمپلنت (انواع ایمپلنت همجون کره ای، آمریکایی، ایمپلنتینیوم و ...) می شنوید ممکن است گیجتان کند و حتی باعث تعویق درمانتان گردد، ولی ضروری است بدانید که بیشتر ایمپلنت ها خوبند به شرطی که توسط دندانپزشکی ماهر انجام پذیرند.

از نظر علمی ایمپلنت دندان 3 نوع است:

1. ایمپلنت داخل استخوان

این دسته از انواع ایمپلنت رایج ترین و معروف ترین نوع به حساب می آیند. روشی که در آن از یک پیچ تیتانیومی به جای دندان استفاده می نمایند و آن را داخل استخوان قرار می دهند.

2. ایمپلنت ساب پریوستیال

اگر استخوان فک پایین شدیدا تحلیل رفته باشد از این شیوه ایمپلنت استفاده می نمایند. در این روش سازه ای را روی فک پایین و زیر لثه سوار می نمایند و سپس روی آن پروتز و روکش دندان را قرار می دهند.

3. ایمپلنت زایگوماتیک

در صورت تحلیل شدید استخوان فک بالا از این شیوه استفاده می گردد که درست مثل شیوه ساب پریوستیال سازه ای استخوان شکل داخل فک جایگزین می نمایند و سپس روی آن را با پروتز دندان می پوشانند.

گفتنی است امروزه با افزایش تکنیک های پیوند استخوان از دو روش دوم چندان استفاده نمی گردد.

بهترین زمان برای انجام ایمپلنت دندان

به نظر می رسد بهترین زمان برای کاشت یا ایمپلنت دندان بعد از کشیدن دندان باشد، اما اینطور نیست. زمان کاشت دندان برای فک پایین و بالا متفاوت است. ایمپلنت دندان برای فک پایین بهتر است 2 تا 3 ماه پس از کشیدن و برای فک بالا 4 تا 5 ماه بعد از کشیدن است.

بهتر است ایمپلنت دندان بعد از 18 سالگی انجام گردد. زیرا تا 18 سالگی فک صورت شکل نهایی خود را نمی یابد و می تواند تغییر کند. در این صورت ممکن است به خاطر رشد فک و صورت ایمپلنت دندانی کوتاه تر به نظر برسد. البته در سنین کمتر از 18 سال نیز می توان ایمپلنت دندان انجام داد، ولی باید بعد از 18 سالگی پروتز روی دندان متناسب با اندازه و شکل سایر دندان ها تغییر کند.

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان هرچند قیمتی نسبتا بالا دارد و مثل دندان اصلی انسان مقاوم نیست، ولی در عین حال مزایایی نیز دارد. بعضی از این مزایا عبارتند از:

  • راحتی و کاربرد بالا
  • بازگرداندن توانایی جویدن و تکلم
  • پیشگیری از جایگزینی دندان های دیگر به جای دندان ازدست رفته
  • عدم تحلیل استخوان فک
  • عدم تغییر فرم صورت به واسطه از دست دادن دندان
  • طول عمر بالا نسبت به سایر روش های درمانی
  • امکان جایگزینی درصورت از دست رفتن ایمپلنت
  • زیباتر شدن دندان ها و طرح لبخند

به طور کلی 97 درصد ایمپلنت ها نتایج خوب و رضایت اکثریت را دربر داشته اند و پیشنهاد می گردد در صورت از دست دادن دندان حتما از این شیوه برای جایگزینی آن بهره ببرید.

معایب ایمپلنت دندان

هیچ روش درمانی نیست که عاری از هرگونه عیب باشد. ایپملنت یا کاشت دندان نیز معایبی دارد. هرچند که این معایب در برابر مزایای زیاد این روش چندان به چشم نمی آیند، ولی برشمردن آن ها نیز ضروری است. بعضی از این معایب عبارتند از:

  • قیمت بالا
  • زمان بر بودن درمان (بین 4 تا 9 ماه)
  • داشتن ریسک های مربوط به جراحی از جمله عفونت یا ازدست رفتن ایمپلنت
  • احتیاج به معاینات دوره ای توسط دندانپزشک

مراحل ایمپلنت کردن دندان

ایمپلنت کردن دندان مانند هر جراحی دیگری با بی حسی موضعی شروع می گردد. سپس ایمپلنت در استخوان فک قرار می گیرد و برای اینکه پیوند خوبی با استخوان برقرار کند 12 تا 24 هفته زمان ضروری است. در طی این زمان پروتز موقت روی دندان ها قرار می گیرد تا جویدن یا تکلم برای بیمار سخت نگردد. پس از اتمام دوره پیوند استخوان و ایمپلنت قالبگیری از ایمپلنت انجام می گردد. این مرحله حیاتی ترین مرحله برای ایجاد پروتز روی دندان است و بیمار باید طبق گفته های پزشک عمل کند.

بعضی از عوارض ایمپلنت دندان

همانطور که گفتیم ایمپلنت دندان به نوعی جراحی به حساب می آید و بدیهیست که عوارضی پس از جراحی داشته باشد. اصلی ترین این عوارض به وجود آمدن تورم در موضع کاشت ایمپلنت می باشد. البته این تورم بعد از 3 روز یا نهایتا 5 روز به طور کامل رفع می گردد. کبود شدن لب ها، بی حسی صورت و لب و خونریزی جزئی از دیگر عوارض ایمپلنت دندان می باشند.

تفاوت بریج و ایمپلنت دندان

بریج در لغت به معنای پل می باشد و اصل در این روش سالم بودن دندان های کنری دندان از دست رفته می باشد. زیرا در این روش یک روکش سه تایی برای دندان ها طراحی می گردد و سپس دندان هایی که تراشیده شده اند از بریج پشتیبانی نموده و پایه دندان از دست رفته محسوب خواهند شد.

بریج دندان هیچگونه رابطه مکانیکی با لثه و استخوان ندارد و به همین خاطر می تواند با گذر زمان باعث تحلیل استخوان های فک گردد. این امر می تواند عمر بریج را کاهش داده و منجر به پوسیدگی سایر دندان ها گردد. اما در ایمپلنت استخوان تحلیل نمی رود. زیرا در این روش پایه ایمپلنت جایگزین ریشه دندان شده و همین منجر به افزایش طول عمر آن می گردد. این روش از عمر و پایداری بیشتری برخوردار بوده و همینطور جویدن غذا را ساده تر می نماید.

قیمت ایمپلنت دندان

هزینه ایمپلنت دندان نسبت به سایر روش های کاشت دندان، مثل پروتز های متحرک یا دندان های مصنوعی، قیمت بیشتری دارد و بسته به نوع برند مورد استفاده ایمپلنت و ساده یا پیچیده بودن فرایند درمان قیمت های متفاوتی دارد.

افرادی که بیماری های خاصی مثل دیابت دارند، سیگاری ها و کسانی که احتیاج به ایمپلنت فوری دندان دارند باید از برند های خاصی استفاده نمایند و قیمت هر یک از برند ها متفاوت است.

در فروردین 99، قیمت حدودی کاشت دندان یا همان ایمپامن دندان از 4 تا 6 میلیون مشخص شده است. ولی باتوجه به مزایای گفته شده می توان گفت که این روش هرچند گران قیمت، بهترین راهکار برای جایگزینی دندان از دست رفته شماست.

درنظر داشته باشد که اگر مدت زیادی در فک شما دندان نباشد، استخوان فک شما تحلیل خواهد رفت و پیش از انجام ایمپلنت احتیاج به پیوند استخوان خواهید داشت؛ که در اینصورت ملزم به پرداخت هزینه بیشتری خواهید بود.

ویدیویی از مراحل ایمپلنت دندان

منبع: برترین ها
انتشار: 6 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1161

به "ایمپلنت دندان چیست؟ مزایا و معایب آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایمپلنت دندان چیست؟ مزایا و معایب آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید