گرانی شیرخام موقتی است، لغو ممنوعیت صادرات شیرخشک راپیگیری می کنیم

به گزارش مسافرت رو، به گزارش خبرنگاران، حسین شیرزاد، در حاشیه همایش روز ملی تعاون، در جمع خبرنگاران درباره مباحث مطرح گردیده مبنی بر افزایش قیمت شیر خام به 2100 تومان در بازار گفت: قیمت شیر، سیر فصلی را طی می نماید و معمولاً در این فصل به پیک قیمتی خود نزدیک می گردد؛ چرا که در این فصل با عدم تعادل در عرضه روبرو هستیم و به گونه ای که عرضه کاهش پیدا می نماید؛ اما تقاضا ثابت می ماند.

گرانی شیرخام موقتی است، لغو ممنوعیت صادرات شیرخشک راپیگیری می کنیم

وی با بیان اینکه در اواخر فصل تابستان معمولاً با چنین مساله ای روبرو می شویم، گفت: مکانیزم نژاد گاوهای هولشتاین که تقریباً نژاد بومی ایران گردیده به این صورت است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: اینکه صنایع لبنی اعلام می نمایند قیمت شیر خام افزایش یافته تا حدودی صحیح است اما این افزایش قیمت موقتی است. ضمن اینکه بعد از این فصل مدام با کاهش قیمت روبرو خواهیم بود و در سالهای گذشته نیز با این مسئله روبرو بوده ایم.

شیرزاد درباره اینکه آیا احتیاجی به واردات شیر در این فصل داریم؟ گفت: میزان کمبود به قدری نیست که بخواهیم نیازمان را با واردات تامین کنیم، ما در زمینه اصلاح نژاد دام و صنایع لبنی پیشرفت نموده ایم ضمن اینکه نژادهای دومنظوره نیز وارد بازار گردیده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی با اشاره به اینکه مداخله سازمان مرکزی تعاون روستایی در بازار شیر به حداقل رسیده است، گفت: در 25 روز گذشته ما حتی یک لیتر شیر نیز خرید ننموده ایم.

وی با بیان اینکه 97 درصد بازار شیر در دست بخش خصوصی است، توضیح داد: تنها زمانی که با مازاد محصول روبرو می شویم و قیمت افت می نماید برای حمایت از فراورینمایندگان ما به بازار ورود می کنیم.

برای لغو ممنوعیت صادرات شیر خشک همچنان با وزارت صنعت در حال مذاکره ایم

شیرزاد در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره خاتمه پیگیری های وزیر جهاد کشاورزی برای لغو ممنوعیت صادرات شیرخشک گفت: ما همچنان در حال مذاکره با وزارت صنعت برای لغو این ممنوعیت هستیم.

وی با بیان اینکه دفاع وزیر جهاد از صادرات شیر خشک برای حفظ دستاوردهای چندساله صنعت دامپروری است، اضافه کرد: ما معتقدیم منع صادرات آسیب جدی به توسعه صنعت دامپروری و صنایع لبنی وارد می نماید.

شیرزاد توضیح داد: کمبود شیرخشک در بازار آنچنان که اعلام می نمایند حاد نیست و چنین مسئله ای به این شدت وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در زمینه فراوری باید به سمت افزایش کیفیت برویم و وزارت جهاد کشاورزی در طول 3 ماه گذشته کوشش زیادی نموده تا نهاده ها با قیمت بسیار مناسب به دست فراورینمایندگان برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خرید تضمینی خرما کار منطقی نیست، گفت: ما خرید توافقی این محصول را در دستور کار داریم. وزیر جهاد کشاورزی با این مسئله موافقت نموده و دستورالعمل های آن نیز نوشته گردیده و قرار است طی دو روز آینده به امضای وزیر برسد.

شیرزاد با اشاره به اجرای این طرح در شهرهای خرمشهر و آبادان، اظهارکرد: 5 مرکز خرید راه اندازی گردیده و بعد از امضای وزیر، خرید این محصول شروع می گردد.

وی گفت: پیش بینی می گردد 6 تا 7 هزار تن خرما خریداری گردد و با این خرید، قیمت محصول تا حدود 2900 تومان افزایش می یابد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سازمان تعاون روستایی خرما را 2900 تومان از فراورینمایندگان خریداری می نماید، گفت: قیمت خرمای درجه 2 میزان 15 درصد کمتر از این میزان و درجه 3 نیز 30 درصد کمتر از آن است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقدها انجام شده از اقدام این سازمان در زمینه خرید زعفران گفت: ما سال گذشته 68.5 تن زعفران خرید کردیم که 42 تن آن در بورس با عالی ترین شیوه و کاملاً شفاف با ارائه ضمانتنامه های بانکی به فروخته شده است.

شیرزاد با اشاره به اینکه قیمت زعفران هم اکنون به 605 یورو معادل 8 میلیون و 15 تا 8 میلیون و 30 هزار تومان رسیده است، گفت: هرچه قیمت زعفران به بهای منطقی آن نزدیکتر گردد به نفع فراورینمایندگانی است که در مناطق کمتربرخوردار زندگی می نمایند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی توضیح داد: نظر اعضای شورای ملی زعفران در جای خود محترم است اما آنها باید بدانند که عصر مزیت های نسبی به خاتمه رسیده و عصر مزیت های رقابتی است. بازار باید شفاف باشد و مکانیزم های بورس باعث بهبود و تقویت بازار زعفران می گردد.

وی تاکید نمود: این اقدام باعث تعادل بازار و فراهم سازی بستری برای برندسازی می گردد و تجار سنتی باید این امر را بپذیرند و خود را مدرن نمایند.

شیرزاد با اشاره به اینکه پیش بینی می گردد سال آینده فراوری زعفران به 400 تن برسد، اضافه کرد: با این وضعیت قیمت ها دچار نوسان شدید می گردد و حضور تعاون روستایی در بازار این نوسانات را کنترل می نماید. ضمن اینکه اگر نوسان وجود داشته باشد، فراورینماینده و صادر نماینده دچار مشکل خواهد شد.

وی اضافه کرد: ما در ورود بعدی خود به بازار از نظرات انجمن های تخصصی و شورای ملی زعفران استفاده خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 82

به "گرانی شیرخام موقتی است، لغو ممنوعیت صادرات شیرخشک راپیگیری می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرانی شیرخام موقتی است، لغو ممنوعیت صادرات شیرخشک راپیگیری می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید