پسیل آفت کلیدی پسته کرمان، مشاهده دو بیماری جدید در باغات پسته

به گزارش مسافرت رو، به گزارش خبرنگاران، علی اسماعیل پور پیش از ظهر جمعه در اختتامیه دومین همایش ملی پسته در تالار خیام دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان گفت: وضعیت محصول پسته سال جاری منحصر به فرد است و تا 50 سال قبل این چنین مسئله ای را نداشتیم.

پسیل آفت کلیدی پسته کرمان، مشاهده دو بیماری جدید در باغات پسته

وی اعلام کرد: کاهش کیفیت آب و شور شدن خاک در منطقه، تغییرات اقلیمی و وضعیت تغذیه نامناسب بر فراوری محصول تاثیر گذار بوده و کاهش محصول را داشتیم.

وی توضیح داد: حداقل در شش سال گذشته در انار و رفسنجان کمترین عملکرد فراوری پسته در هر هکتار 1050 کیلو گرم مربوط به رقم فندقی و بیشترین عملکرد مربوط به احمدآقایی در هر هکتار هزار و 500 کیلوگرم بوده است.

رئیس پژوهشکده پسته ایران گفت: در شرایطی زندگی می کنیم که کمبود سرما، سرمازدگی بهاره و گرمازدگی اسفند سال گذشته بر کاهش محصول موثر بوده اند و در این رابطه طرحهایی از جمله استفاده از سایبان و پوشش پلاستیکی برای مقابله با این معضلات در دستور کار داریم که امید می رود در سال آینده این طرح ها تصویب شوند.

اسماعیل پور با بیان اینکه پسیل پسته آفت کلیدی باغ های پسته استان کرمان است، اضافه نمود: پسیل پسته با تغذیه از شیره پرورده گیاه موجب ریزش برگ ها و حتی جوانه های گل و برگ سال آینده درختان پسته گردیده و باعث ایجاد خسارت کیفی و کمی محصول می گردد.

وی اضافه نمود: روش مدیریت تلفیقی از فصل زمستان تا پس از برداشت محصول پسته، رسیدگی هایی به باغ از جمله حذف علف های هرز، هرس، شخم زدن زمین، استفاده از روشهای غیرشیمیایی و بیولوژیک، استفاده از کارتها و نوارهای زرد برای کنترل آفات به ویژه پسیل پسته توصیه می گردد.

رئیس پژوهشکده پسته ایران با تأکید بر اینکه آخرین راه استفاده از سموم است، توضیح داد: کشاورزان باید برای کنترل آفت از نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی و کلینیکهای گیاهپزشکی در راستای خرید سموم، نحوه و زمان سمپاشی و کاربرد تجهیزات کنترل غیرشیمیایی استفاده نمایند.

اسماعیل پور بیان داشت: بیماری گوموز در پسته سالانه 250 تا 300 درخت را از بین می برد و مصرف سم الیت تا 80 درخت را از خطر این بیماری کاهش می دهد.

رئیس پژوهشکده پسته ایران اضافه نمود: دو بیماری جدید در باغات پسته رفسنجان مشاهده گردیده که بر اثر تغییرات جوی در فروردین و اردیبهشت ایجاد گردیده و سال گذشته و سال جاری داشتیم که این مورد نیز به سازمانهای اجرایی منعکس گردیده تا آنالیز گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 45

به "پسیل آفت کلیدی پسته کرمان، مشاهده دو بیماری جدید در باغات پسته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پسیل آفت کلیدی پسته کرمان، مشاهده دو بیماری جدید در باغات پسته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید