رشد مقالات ایران در سال 2018 در میان کشورهای نوظهور اقتصادی

به گزارش مسافرت رو، جعفر مهراد بنیانگذار پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام در مصاحبه با خبرنگاران گفت: در سال 2018، فراوری مقالات علمی در دنیا رشد بی سابقه ای داشته است و بخش مهمی از این رشد به اقتصادهای نوظهور تعلق دارد.

رشد مقالات ایران در سال 2018 در میان کشورهای نوظهور اقتصادی

وی اضافه نمود: بیشترین افزایش در بروندادهای علمی در سال 2018 توسط اقتصادهای نوظهور انجام شده است که در این بین پاکستان با 21 درصد رشد در صدر جدول قرار گرفته است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام تاکید نمود: پژوهشگران و سیاستگذاران علمی کشورها که داده های مربوط به فراوریات علمی را دنبال می نمایند به خوبی از حجم مالکیت فکری و تجارت علم توسط تامسون رویترز اگاهی دارند. این کمپانی در سال 2016 به کلاریویت آنالیتیکس واگذار شد که هدف آن تمرکز بر پژوهش های علمی، تحلیل اختراعات و استانداردهای تنظیمی، حفاظت از علائم تجاری، دانش دارویی و زیست فناوری، حفاظت از علائم تجاری دامنه و مدیریت IP است.

مهراد گفت: طبق آمارهای موجود، سال 2018 یک روند بین المللی را در افزایش بروندادهای علمی تجربه کرد. موجودی پایگاه استنادی وب آو ساینس که توسط کلاریویت آنالیتیکس اداره می گردد، در همین سال بیش از 5 درصد رشد نشان می دهد که تقریبا شامل یک میلیون و 620 هزار و 731 مقاله پژوهشی است که از نظر افزایش نسبت به سال های گذشته بیشترین تعداد محسوب می گردد.

وی تاکید نمود: اقتصادهای نوظهور دارای بیشترین درصد رشد مقالات علمی در سال 2018 به ترتیب عبارتند از پاکستان، مصر، چین (سرزمین اصلی)، هنگ کنگ، هند، برزیل، مکزیک، ایران، لهستان و آفریقای جنوبی هستند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام گفت: رشد برونداد های علمی پاکستان 21 درصد است که بعد از آن مصر با 15.9 درصد و چین با 15 درصد در مرتبه های دوم و سوم قرار دارند.

مهراد مطرح کرد: درصد رشد مقالات علمی پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران در کنار کشورهای نوظهور اقتصادی، در این سال در وب آو ساینس 8.5 درصد است.

وی گفت: کلاریویت آنالیتیکس اخیرا فهرست اسامی دانشمندان پر استناد سال 2018 را در 21 رشته موضوعی منتشر کرد که در آن و در بین 4 هزار و 58 دانشمند پراستناد از بیش از 60 کشور، 12 دانشمند به جمهوری اسلامی ایران تعلق دارد.

چهره ماندگار علمی کشور گفت: پاکستان گرچه از نظر درصد رشد مقالات علمی در راس کشورهای نوظهور اقتصادی قرار گرفته است، اما تعداد پژوهشگران پراستناد این کشور در گزارش کلاریویت آنالیتیکس تنها 6 نفر است.

مهراد اضافه نمود: تعداد دانشمندان پر استناد مصر نیز که از نظر درصد رشد مقالات علمی در وب آو ساینس در صندلی دوم قرار دار د تنها 2 نفر است.

وی اضافه نمود: هندوستان با رشد 9.5 درصدی مقالات علمی در سال 2018 در وب آو ساینس که در حدود 1.35 میلیارد جمعیت دارد، دارای 10 پژوهشگر پراستناد است.

این چهره ماندگار علمی کشور گفت: در حدود 15 سال پیش، چین و هند از نظر فراوریات علمی تقریبا در یک سطح قرار داشتند، اما امروز هند 4 درصد و چین 15 تا 16 درصد از فراوریات علمی دنیا را فراوری می نماید. چین با کسب رتبه سوم دارای 482 دانشمند پراستناد است.

مهراد اضافه نمود: رتبه های اول و دوم دانشمندان پر استناد به آمریکا با 2639 دانشمند و انگلستان با 546 دانشمند تعلق دارد.

وی گفت: سه موسسه برتر که دارای بیشترین دانشمند پراستناد دنیا است شامل دانشگاه هاروارد با 186 دانشمند، انستیتو ملی بهداشت با 148 دانشمند و دانشگاه استنفورد با 100 دانشمند است.

این چهره ماندگار علمی دنیا گفت: آموزشگاه علوم چین با 99 دانشمند پراستناد در مرتبه چهارم قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 184

به "رشد مقالات ایران در سال 2018 در میان کشورهای نوظهور اقتصادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد مقالات ایران در سال 2018 در میان کشورهای نوظهور اقتصادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید