جلالت در گفت و گو با خبرنگاران: زنگ خطر کاهش مصرف روغن زیتون به صدا درآمد، پیش بینی فراوری 80 هزارتن زیتون در امسال

به گزارش مسافرت رو، یک مقام مسئول گفت: اختصاص نیافتن ارز یارانه ای به واردات و بالا بودن قیمت روغن زیتون در بازار، زنگ خطری برای کاهش مصرف است.

جلالت در گفت و گو با خبرنگاران: زنگ خطر کاهش مصرف روغن زیتون به صدا درآمد، پیش بینی فراوری 80 هزارتن زیتون در امسال

نادر جلالت عضو شورای ملی زیتون در گفت و گو با خبرنگار ، با اشاره به اینکه خبری از اختصاص ارز یارانه ای به واردات روغن زیتون نیست، اظهار کرد: علی رغم پیگیری های اجرا شده مبنی بر اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات روغن زیتون، اما تاکنون این امر صورت نگرفته است.

وی اضافه نمود: با توجه به اختصاص نیافتن ارز یارانه ای به واردات، قیمت روغن زیتون همچنان در بازار بالاست که این امر می تواند زنگ خطری برای کاهش مصرف روغن زیتون باشد.

جلالت اختصاص ارز یارانه ای به واردات روغن زیتون همراه با خرید محصول با قیمت بالاتر از نرخ های بین المللی را راه حل کنترل بازار برشمرد و گفت: سالانه 3 تا 4 هزار تن روغن زیتون در داخل فراوری می گردد که برای جلوگیری از زیان کشاورزان حداقل 10 تا 15 درصد باید بالاتر از نرخ های وارداتی خریداری گردد تا خللی در فراوری داخل ایجاد نگردد.

این مقام مسئول مجموع فراوری زیتون در امسال را 80 هزارتن برآورد کرد و اضافه نمود: با توجه به آنکه مقداری زیتون کنسروی از سال گذشته روی دست فراوریکنندگان باقی مانده است، بنابراین 60 تا 70 درصد این محصول به سمت استحصال روغن رفته است.

وی با انتقاد از اعلام نشدن آمار قطعی فراوری از سوی وزارت جهاد کشاورزی بیان نمود: اگرچه وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی فراوری باید آمار نهایی فراوری را اعلام کند، اما تاکنون به سبب عدم اعلام آمار قطعی در این زمینه، پیش بینی ها براساس اظهارات کارخانه های روغنی کشی و فراوریکنندگان استان ها مطرح می گردد.

عضو شورای ملی زیتون در سرانجام توضیح داد: براساس اعلام معاون حفظ نباتات مبنی بر شیوع آفت مگس زیتون، زیتون فراوریی هر چه سریع تر باید به سمت کارخانه های روغن کشی رود تا درصد روغن استحصالی افت نکند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 164

به "جلالت در گفت و گو با خبرنگاران: زنگ خطر کاهش مصرف روغن زیتون به صدا درآمد، پیش بینی فراوری 80 هزارتن زیتون در امسال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلالت در گفت و گو با خبرنگاران: زنگ خطر کاهش مصرف روغن زیتون به صدا درآمد، پیش بینی فراوری 80 هزارتن زیتون در امسال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید