کاهش تولید امارات در سایه کرونا، کُندترین رشد عربستان در دوسال اخیر

به گزارش مسافرت رو، آمار و شاخص های اقتصادی پیش بینی کردند که تولید امارات در سایه شیوع ویروس کرونا کاهش یافته و خطرناکترین ضربه به بخش مهمانداری این کشور وارد شود.

کاهش تولید امارات در سایه کرونا، کُندترین رشد عربستان در دوسال اخیر

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، بررسی شاخص مؤسسه سرمایه گذاری آی اچ اس مارکت در خصوص مدیران خرید امارات از وخامت بیشتر بخش خصوصی غیرنفتی در ماه فوریه گذشته و کاهش پیش بینی تولید به کمترین سطح ممکن در طول دو سال اخیر در سایه نگرانی از تاثیر ویروس کرونا بر صادرات و زنجیره واردات حکایت دارد.

این شاخص از 49.3 امتیاز در ماه ژانویه به 49.1 امتیاز در ماه فوریه کاهش یافته است.

اگر شاخص بالاتر از 50 امتیاز باشد، نشانه رشد است، اما اگر کمتر از آن باشد، نشانه رکود است.

پیش بینی می شود اقتصاد دبی که یکی از شهرهای اصلی امارات و مرکز تجارت و پول و حمل و نقل در خاورمیانه و گردشگری به شمار می رود، از فضای ابری جهانی به علت شیوع کرونا تاثیر منفی بپذیرد.

شاخص ماه فوریه مدیران خرید کمترین میزان در این کشور از اوت سال 2009 میلادی به شمار می رود که شاهد آغاز بحران بدهی در دبی بود.

دیوید اوین تهیه کننده گزارش و کارشناس مالی موسسه سرمایه گذاری آی اچ اس مارکت گفت: رکود بخش خصوصی بیانگر پسرفت تولید و تقاضاهای جدید و اشتغال است.

وی اضافه کرد: عملکرد واردات از شیوع ویروس کرونا در چین زیان دیده است، زیرا بررسی مدیران خرید جهانی به تاخیر فراوان در تحویل محموله ها و تقاضای ضعیف تر صادرات حکایت دارد.

به گفته اوین، پیش بینی شرکت ها به خاطر نگرانی های آنها کاهش یافته است، زیرا این شرکت ها نگرانند که شیوع کرونا ممکن است به اقتصاد داخلی ضربه بزند که خود عملا دچار مشکل است.

براساس بررسی این موسسه، تقاضای صادرات نیز به علت ویروس کرونا کاهش یافته است و این امر به طور کلی به فروش ضربه زده است.

رشد بخش خصوصی غیرنفتی در سال گذشته کند شد و به پایین ترین سطح خود در 10 سال اخیر در ماه دسامبر رسید اما این بخش امسال برای اولین بار در یک دهه اخیر درحال رکود است.

موسسه ارزشیابی اعتبار مالی استاندارد اند پورز گلوبال خاطرنشان کرد که بخش مهمانداری دبی با بزرگترین خطر در منطقه خلیج فارس به علت محدودیت های سفر روبرو می شود.

بر اساس بررسی موسسه سرمایه گذاری آی اچ اس مارکتّ، اشتغال در بخش خصوصی برای دومین ماه متوالی در فوریه پسرفت داشت، اما این پسرفت با شدت کمتری در ماه گذشته بود.

کُندترین رشد عربستان در دوسال

بخش خصوصی غیرنفتی عربستان در ماه فوریه گذشته کُندترین رشد را در طول نزدیک به دوسال شاهد بود. این امر به علت کاهش تولید و کم شدن تقاضاهای جدید و موانع شیوع ویروس کرونا برای زنجیره پشتیبانی بود.

شاخص خریداران موسسه سرمایه گذاری آی اچ اس مارکت در فوریه گذشته به 52.5 امتیاز کاهش یافت که کُندترین رشد از ماه آوریل سال 2018 میلادی به شمار می رفت. این امتیاز در ماه ژانویه گذشته 54.9 بود.

تیم مور مدیر این موسسه گفت: جدیدترین داده ها بیانگر زیان های شدید از آغاز سال 2020 است.

وی اضافه کرد: داده های ماه فوریه نشان از چالش های بیشتری برای مقابله با تعطیلی زنجیره پشتیبانی جهانی بعد از شیوع کرونا در چین در سایه تلاش شرکت ها برای یافتن منابع پشتیبانی جایگزین دارد.

نگرانی از شیوع کرونا باعث سقوط هفته گذشته بازارها به پایین ترین سطح خود از زمان اوج بحران مالی سال 2008 میلادی شد و سهام جهانی حدود 6 تریلیون دلار از ارزش خود را از دست داد.

رئیس سازمان تجارت جهانی پیش بینی کرد که ویروس کرونا تاثیر بزرگی بر اقتصاد جهانی بگذارد.

عربستان به دنبال تقویت بخش خصوصی و متنوع کردن اقتصاد خود بدون تکیه به نفت است که بیشترین منبع در آمدی این کشور را تشکیل می دهد، اما کاهش قیمت های نفت به رشد مالی پنج سال گذشته فشار آورده است و شیوع کرونا نیز مسائل رشد عربستان را تشدید کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 930

به "کاهش تولید امارات در سایه کرونا، کُندترین رشد عربستان در دوسال اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش تولید امارات در سایه کرونا، کُندترین رشد عربستان در دوسال اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید