سهم چین در تجارت خارجی غیرنفتی ایران به 20.7 درصد رسیده است

به گزارش مسافرت رو، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: سهم جمهوری خلق چین در مجموع تجارت خارجی غیرنفتی ایران از 14.4 درصد در سال 91 به 20.7 درصد در هشت ماهه نخست سال جاری رسیده است.

سهم چین در تجارت خارجی غیرنفتی ایران به 20.7 درصد رسیده است

با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران، علی اکبر کریمی در جلسه با هیات مالی چینی در استانداری مرکزی با بیان این که چین طی سال های گذشته همیشه بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است افزود: زمینه های همکاری بین ایران و چین در سال های گذشته بسیار متنوع بوده است.

وی توضیح داد: در برنامه ششم توسعه ایران که اخیرا به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است احکام مطلوبی برای توسعه و تسهیل سرمایه گذاری خارجی و فراوری مشترک با شرکت های خارجی دیده شده است.

کریمی ادامه داد: عزم جمهوی اسلامی ایران این است که صرفا واردات کالا صورت نگیرد و به سمت فراوری مشترک با شرکت های خارجی در ایران بپردازد. قطعا در این فراوریات مشترک، رویکرد صادراتی مورد تاکید خواهد بود.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: با توجه به زمینه های خوب برای سرمایه گذاری در استان باید آشنایی بیشتری نسبت به ظرفیت های استان مرکزی اجرا شده و در جلسات آینده این مهم جهت تبادل و تعاملات بیشتر فراهم گردد.

وی ادامه داد: استان مرکزی این آمادگی را دارد که در سفرهای آینده جلسات دوطرفه بین شرکت های چینی و استان مرکزی تشکیل و توافقات عملی جهت تعاملات صورت گیرد.

سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان نیز در این نشست گفت: براساس اعلام موسسه مکنزی، ایران فرصتی مناسب جهت سرمایه گذاری به شمار می رود و به سبب پتانسیل ها و ظرفیت های گوناگون هیات های تجاری مختلف از کشورها را جهت مذاکره به کشور جذب می نماید.

وی افزود: با توجه به شرایط حاکم بر صنعت کشور، توسعه روابط و تعاملاتی که منجر به سرمایه گذاری مشترک گردد، در دستور کار کشور قرار گرفته است.

مقدسی بیان نمود: اعضای اتاق بازرگانی و صنعتگران استان مرکزی توانایی فراوریات مشترک و صادرات محور را دارند از این رو اگر زمینه همکاری مشترک فراهم گردد، احتیاج است که زمینه انتقال تکنولوژی و دانش فنی به کشور فراهم گردد.

مقدسی اعلام کرد: قطعا در سفر فشرده یک روزه امکان معرفی فراگیر ظرفیت های استان وجود ندارد و ضروری است که هیات های مختلف طی سفر و جلسات بیشتر آشنایی بیشتری با ظرفیت های استان در حوزه صنعت و معدن پیدا نمایند.

به گزارش خبرنگاران، رئیس سازمان امور مالی و دارایی استان مرکزی نیز ضمن تشریح وضعیت و صندلی صنعتی استان مرکزی در کشور گفت: بیش از 35 شهرک، ناحیه و قطب صنعتی در استان وجود دارد که در همه شهرستان های استان گسترش یافته است.

حسن میرزاخانی افزود: استان مرکزی بیش از دو برابر احتیاج استان محصولات زراعی، باغی، لبنیات و ... را فراوری و همچنین زمینه توسعه یافتگی شبکه انرژی اعم از برق، گاز و خطوط تلفن را فراهم نموده است.

وی ادامه داد: وجود 112 معدن فعال در استان شامل مصالح ساختمانی، سنگ آهن، سنگ لاشه و کربن کلسیم، همچنین توسعه یافتگی بخش حمل و نقل استان با بیش از هزار و 600 کیلومتر راه های ارتباطی از دیگر ظرفیت های استان مرکزی است.

میرزاخانی بیان نمود: وجود پتانسیل های قوی در صنعت گردشگری که احتیاجمند سرمایه گذاری است، وجود دانشگاه های متعدد دولتی و خصوصی در تمام شهرستان ها، جمعیت تحصیلنموده یا در حال تحصیل در رشته های مختلف که بیش از 10 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند از مزیت های استان مرکزی است.

رئیس سازمان امور مالی و دارایی استان اظهار کرد: ارتباط صادراتی با بیش از 60 کشور دنیا و ارتباط سرمایه گذاری خارجی با بیش از 10 کشور دنیا مختصری از توانمندی های استان است.

وی افزود: با سرمایه گذاران خارجی همچون سرمایه گذاران داخلی رفتار می گردد و ورود سرمایه نقدی و غیرنقدی خارجی صرفا براساس مجوز سرمایه گذاری انجام می گردد و به مجوز دیگری احتیاج نیست.

میرزاخانی بیان نمود: آزادی صادرات کالای فراوریی بنگاه های مالی تضمین شده است و در صورت ممنوعیت صادرات کالای فراوریی در داخل به فروش می رسد.

وی با بیان اینکه محدودیتی از نظر درصد مشارکت سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد، افزود: بیش از 40 پروژه سرمایه گذاری خارجی اجرا شده توسط خارجی ها در بخش های مختلف سرمایه گذاری استان فعال هستند که 20 مورد از آنها آسیایی، 17 مورد اروپایی و سه مورد ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند.

میرزاخانی با اشاره به فرصت های سرمایه گذاری استان بیان نمود: در حال حاضر 56 فرصت سرمایه گذاری توسط دستگاه های اجرایی استان معرفی شده و آماده جذب سرمایه گذار هستند که در مورد آنها به بیش از 125 هزار میلیارد ریال معادل سه میلیارد و 219 میلیون دلار سرمایه گذاری احتیاج داریم.

وی افزود: این فرصت ها در بخش عمرانی، زیربنایی، گردشگری، کشاورزی، بهداشت و درمان و صنعت استان معرفی شده است.

وی اعلام کرد: استان مرکزی با بیش از دو هزار و 700 واحد فراوریی فعال پایتخت صنعتی کشور محسوب می گردد. این استان از لحاظ وجود صنایع راهبردی در رتبه دوم و به لحاظ توسعه یافتگی صنعت، در صندلی چهارم کشور قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگاران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: پیشینه همکاری اتاق بازرگانی اراک و گوانجو از استان های صنعتی چین روشن و پیروز بوده و در ماه های اخیر تفاهم نامه ای به منظور توسعه روابط بین اتاق دو استان به امضا رسیده است.

محمدرضا جعفری افزود: در دوران پسابرجام فضای جدیدی در اقتصاد ایران حاکم شده و فرصت تعامل و توسعه روابط مالی با دیگر کشورها نیز فراهم شده است.

وی با بیان اینکه استان مرکزی، استانی دانشگاهی و صنعتی است، توضیح داد: ظرفیت های گوناگون علمی، صنعتی، کشاورزی و ... بستر مناسبی جهت نیروی کار را فراهم نموده است، همچنین امکان دسترسی به نقاط مختلف کشور، بهترین راستا ترانزیتی ویژه صادرات را میسر نموده است.

جعفری گفت: در اتاق بازرگانی استان مرکزی همه امکانات از جمله مشاوره برای سرمایه گذاری فراهم است و پذیرای هیات های مالی از چین هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 414

به "سهم چین در تجارت خارجی غیرنفتی ایران به 20.7 درصد رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم چین در تجارت خارجی غیرنفتی ایران به 20.7 درصد رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید