ساماندهی کشتارگاه های سنتی خراسان شمالی؛ راهی که به منزل نرسید

به گزارش مسافرت رو، پیگیری برای ساماندهی کشتارگاه های سنتی خراسان شمالی، با بیش از یک دهه سابقه، هنوز راه به جایی نبرده و بلاتکلیف است.

ساماندهی کشتارگاه های سنتی خراسان شمالی؛ راهی که به منزل نرسید

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شاقتصادی دوشنبه 11 آذر گفت: در استان هشت کشتارگاه دام شامل یک کشتارگاه صنعتی و هفت کشتارگاه سنتی وجود دارد که تلاش داریم در قالب طرح ساماندهی تعداد کشتارگاه های سنتی به نصف کاهش یابد.

حمید رمضانی گفت: در یک دهه پیش پیگیری هایی برای تعطیل شدن کشتارگاه های سنتی استان اجرا شده است اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده است و علت آن نبود همراهی لازم و بروز برخی مسائل اجتماعی بود.

وی اضافه نمود: قرار بود کشتارگاه های سنتی تعطیل و به صورت منطقه ای در بجنورد، شیروان و اسفراین فعال باشند اما این امر هنوز بلاتکلیف مانده البته، دامپزشکی هنوز هم پیگیر سامان دادن به این واحدها است.

رمضانی بیان کرد: در این سال ها، میزان کشتار در کشتارگاه ها کاهش یافته است، به علت گرانی دام، دام کمتری به کشتارگاه ها سوق داه می شود و در این شرایط فعالیت کشتارگاه ها توجیه اقتصادی ندارد.

وی شرح داد: میزان کشتار دام در کشتارگاه ها، در سال 97 نسبت به 96 حدود 30 درصد کاهش داشت و امسال هم تا حدی کاهش داشته است از این رو توجیه اقتصادی فعالیت کشتارگاه ها تحت الشعاع قرار گرفته است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شاقتصادی گفت: در برهه ای از زمان، یکی از کشتارگاه های سنتی، تعطیل شد اما اعتراض سلاخان و کارگران و نیز مخالفت های اعضای شورای اسلامی شهر کارها را بی نتیجه گذاشت و بروز این مسائل اجتماعی مانع کار شد.

وی با بیان اینکه کشتارگاه های سنتی باید تجمیع شود و به صورت منطقه ای فعال شوند اضافه نمود: اکنون گوشت مرغ حتی به دورترین نقاط استان، به صورت بسته بندی شده و شرایط مناسب توزیع می شود اما این امر درباره گوشت قرمز نیفتاده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شاقتصادی اضافه نمود: شهرداری ها حاضر به سرمایه گذاری نشده اند، البته دامپزشکی در این مدت از کشتارگاه ها غافل نشده و نظارت های خود را داشته است و شرایط کشتارگاه ها در مقایسه با پیش، بهبود یافته است.

خراسان شاقتصادی قطب دامپروری کشور محسوب می شود و 3.5 درصد از گوشت قرمز کشور را تامین می کند.

در این استان بیش از 2 میلیون و 55 هزار راس دام سبک و بیش از 78 هزار و 500 راس دام سنگین نگهداری می شود و سالانه بیش از 20 هزار و 800 تن گوشت قرمز تولید می شود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 711

به "ساماندهی کشتارگاه های سنتی خراسان شمالی؛ راهی که به منزل نرسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساماندهی کشتارگاه های سنتی خراسان شمالی؛ راهی که به منزل نرسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید