خبرنگاران تاسوعای مازندران در قُرُق سلامت

به گزارش مسافرت رو، ساری - خبرنگاران - محرم سال جاری از جمله تاسوعای حسینی مازندران در سایه شیوع کرونا متفاوت تر از سال های گذشته زیر پوشش ماسک در هیات های بافاصله برگزار گشت، رعایت هایی که در سایه حضور مسافران احتمال بی اثر بودنش نگرانی آفریده است.

خبرنگاران تاسوعای مازندران در قُرُق سلامت

بیش از 6 ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می گذرد ویروسی که تمامی تحولات و رویدادهای اجتماعی، فرهنگی و مذهبی را تحت الشعاع قرار داد، با نزدیک شدن به محرم به دنبال همه گیری این ویروس نشست های تصمیم گیری و برنامه ریزی برای نحوه برگزاری مراسم سوگواری سیدالشهدا برگزار گشت.

از آنجاییکه شور حسینی اجازه تعطیلی عزاداری امام حسین(ع) را نمی دهد، تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برگزاری این آیین ها با رعایت شیوه نامه های بهداشتی مجاز شد و هیات ها و متولیان حسینیه ها و اماکن مذهبی مهیای برگزاری سوگواری و تجهیز این اماکن بر اساس این شیوه نامه ها شدند.

شهرهای مازندران نیز به عنوان یکی از کهن ترین استان های مذهبی کشور با سابقه برگزاری آیین های پرشور دینی و عاشورایی و رسوم دیرینه مختص این خطه از ابتدای محرم در این شرایط کرونایی شور حسینی را در قالب های مطابق با شرایط فعلی به منصه ظهور رسانده اند.

با وجود تعطیلی بسیاری از مراسمات سنتی از جمله تعزیه، هیات های سینه زنی و زنجیرزنی ، پخت و توزیع نذری در منازل و بسیاری از آیین های جمعی دیگر که احتمال تشکیل اجتماعات مخاطره آمیز از انها می رود، مراسم به شکل و سبکی دیگر در استان در حال برگزاری است.

روز گذشته در نهمین روز محرم همزمان با تاسوعای حسینی و از شب گذشته فضاهای باز حسینیه ها، خیابان ها و محوطه امامزاده ها پذیرای شیفتگان کربلا بود که ضمن رعایت فاصله گذاری اجتماعی علیرغم گرمای تابستان با ماسک و دستکش به عزاداری پرشور پرداختند.

مسافرت پاشنه آشیل رعایت پروتکل های بهداشتی

عزاداری سیدالشهدا در شرایط کرونایی مازندران و تاکیدات جدی مسئولان و متولیان آیین های مذهبی در شهرهای مختلف استان در حالی برگزار است که حضور انبوه مسافران در این خطه شمالی معادلات امنیتی را از نظر شیوع کرونا بر هم زده است.

مازندران به علت گردشگرپذیری بویژه در تابستان هر ساله شاهد هجوم مسافران از نقاط مختلف کشور است که سال جاری این فرمول ثابت را کرونا کمی بر هم زد و از ابتدای شیوع همیشه به دلیل تاکید بر خانه نشینی و خودداری از مسافرت و البته گوش ناشنوای بسیاری از مسافران ، شرایط این استان میان شرایط سفید و زرد و قرمز همیشه در نوسان بوده است .

چند روز پیش نیز استاندار مازندران شرایط استان را در بحث کرونا قرمز و آلوده به این ویروس توصیف کرد و گفت: پیرو تأکید ستاد استانی مقابله با کرونا، استان مازندران در این شرایط پذیرای مسافران و گردشگران نیست.

احمد حسین زادگان اضافه کرد: با توجه به شیوع کرونا و اهمیت در خانه ماندن باهدف قطع زنجیره انتقال این بیماری منحوس، تا اطلاع ثانوی سواحل و اماکن گردشگری استان در شرایط مهمان پذیر بودن نیست، ازاین رو افراد غیربومی اگر امکان دارد زمانی به استان ما سفر نمایند که ما در شرایطی که درشأن مردم مازندران و مهمانان است پذیرایشان باشیم.

وی به اقبال عمومی عزاداران حسینی از سراسر کشور برای حضور در مراسم های سوگواری دیار علویان اشاره نمود و تأکید کرد: در ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی بهتر است هرکسی در شهر خودش عزاداری نموده و از سفرهای غیرضروری پرهیز کند.

حسین زادگان اذعان کرد: افزایش جمعیت و ورود مسافران خطر را در این استان بیشتر می نماید و از مسافران می خواهیم تا خارج شدن از شرایط قرمز سفرهای غیرضروری را لغو نمایند.

با وجود اعلام جدی موضع مازندران در قبال شرایط استان در خصوص پذیرش مسافران، طی چند روز گذشته شاهد موج گسترده ای از مسافران در نقاط مختلف استان هستیم که متاسفانه این نقاط و از جمله مراسمات مذهبی را با ازدحام و شلوغی جمعیت روبرو نموده است.

حضور مسافران در حالی در شرایط فعلی و آیین های مذهبی صورت می گیرد که شاهد زیرپا گذاشتن مقررات بهداشتی مقابله با کرونا و عدم رعایت شیوه نامه ها هستیم و این موج گسترده تری از ابتلا به کرونا را طی هفته های آینده گوشزد می نماید.

محرمی متفاوت

محرم سال جاری بی شک در یاد و خاطره مازنی ها مثل تمامی مردم دیگر نقاط کشور خواهد ماند، هرساله روز تاسوعا مراسم های سنتی متفاوتی در شهر ها و محله و کوچه خیابان های استان برگزار می شد مراسمی که با شور و حرارت بیشتر از شب ها و روزهای قبل به یاد سقای دشت کربلا با حضور مشتاقان عاشورایی می آفرید.

سال جاری اما بواسطه کرونا محرمی متفاوت تر را شاهدیم، کرونا اگرچه راستا سوگواری ها را تغییر داد و دست ها را در بسیاری موارد بست اما محرم سال جاری شور متفاوت تری داشت.

تغییر و کشاندن مراسم ها از فضای بسته به زیر آسمان و فضاهای عمومی و باز ابهت و عظمت بیشتری به این مراسم بخشیده، حضور نوحه خوانان و عزاداری ها در خیابان ناخودآکاه رهگذران را به مراسم فرامی خواند و عزاداری ها را عمومی تر نموده است.

علاوه بر این طی سالیان گذشته مراسم های سوگواری امام حسین (ع) در بعضی موارد به مراسمات چشم و هم چشمی و تشریفاتی بدل شده بود که می توانست ماحصل بسیار معنوی تری داشته باشد و از جمله نذری هایی بود که به شکل شام و ناهار در بسیاری موارد به جای رسیدن به دست نیازمندان تنها در حد پخت تشریفاتی و به توزیع بین ندرنمایندگان و اطرافیان ختم می شد.

اما سال جاری بواسطه تاکیدات و ممانعت های بهداشتی و مقررات پخت نذری شاهد راهنمایی نذری ها و وجوه آن به راستاهای بسیار مومنانه و نیکوکارتر راهنمایی شده و در قالب های مختلف به نیازمندان رسید.

به این ترتیب محرم سال جاری که میعادگاه شیفتگان کربلاست و همه ساله شور خاصی به پهنه کشور می دهد زیر ماسک کرونا با شور متفاوت تری برگزار گشت تا تمام جهانیان بدانند شور حسینی لغوشدنی نیست.

حال مازندران روز گذشته تاسوعای خود را حتی با سخت ترین شرایط بهداشتی به سوگ سختی های اباعبدالله الحسین (ع) نشست و امروز یکشنبه نیز به میزبانی صدها ساله مردان و زنان عاشورایی خواهد رفت.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 مهر 1399 بروزرسانی: 24 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1260

به "خبرنگاران تاسوعای مازندران در قُرُق سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تاسوعای مازندران در قُرُق سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید