خبرنگاران استقبال آمریکا از تصمیم شورای انتقالی جنوب یمن

به گزارش مسافرت رو، تهران- خبرنگاران- وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی توییتری گفت که کشورش از تصمیم شورای انتقالی جنوبی یمن برای خودداری از اعلام خودمختاری استقبال می نماید.

خبرنگاران استقبال آمریکا از تصمیم شورای انتقالی جنوب یمن

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بامداد آدینه در پیامی توییتری از پذیرش نسخه جدید توافق ریاض توسط شورای انتقالی جنوب یمن استقبال نموده و خواهان اجرای فوری آن شد.

پمپئو همچنین از سلمان بن عبدالعزیز پادشاه، محمد بن سلمان ولیعهد و خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع عربستان برای آنچه کوشش های میانجی گرانه خواند، قدردانی و ابراز امیدواری کرد که همه طرف های درگیر در جنگ یمن به همکاری برای یکپارچگی، موفقیت و ثبات این کشور ادامه دهند.

گروه موسوم به شورای انتقالی جنوب یمن تحت حمایت امارات متحده عربی روز پنجشنبه ضمن استقبال از نسخه جدید توافق ریاض، از اعلام خودمختاری در مناطق جنوبی یمن عقب نشینی کرد.

نزار هیثم سخنگوی شورای انتقالی یمن مورد حمایت امارات در صفحه توئیتر خود نوشت: شورای انتقالی جنوب یمن با هدف فراهم شدن امکان اجرای توافق ریاض از سوی ائتلاف عربی، از خودمختاری در مناطق جنوبی یمن صرف نظر نموده است.

وی اضافه نمود که این تصمیم شورای انتقالی در چارچوب کوشش های ائتلاف عربی برای اجرای توافق ریاض و دستیابی به راه چاره ها برای آنالیز اوضاع سیاسی، نظامی و انسانی اتخاذ شده است.

وی ادعا کرد که این گروه بر ادامه و تعمیق همکاری راهبردی خود با ائتلاف عربی(ائتلاف سعودی-اماراتی) در همه زمینه های سیاسی، مالی و امنیتی تاکید دارد.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) روز سه شنبه گزارش داد که ریاض سازوکاری را به دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی به منظور تسریع در فرایند اجرای توافق ریاض ارایه نموده است.

در این ساز و کار بر تداوم آتش بس وکاهش تنش ها میان دولت مستعفی یمن مورد حمایت ریاض و شورای انتقالی مورد حمایت امارات که از روز 22 ژوئن 2020 شروع شده تاکید شده است.

همچنین عربستان خواسته تا گروه شورای انتقالی در جنوب یمن اعلام خودمختاری نکند تا توافق ریاض اجرایی شده و استاندار و مدیر امنیتی برای استان عدن معین گردد.

در این ساز وکار جدید عربستان نخست وزیر دولت مستعفی یمن نیز موظف شده تا ظرف 30 روز دولت دارای اختیارات سیاسی در عدن تشکیل دهد. همچنین نیروهای شورای انتقالی از عدن خارج شده و به مواضع سابق خود بازگردند.

مناطق جنوبی یمن از جمله استان ابین و جزیره سقطری در هفته های اخیر شاهد درگیری های مسلحانه میان نیروهای منصور هادی رییس جمهور مستعفی این کشور (مورد حمایت عربستان) و شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب (مورد حمایت امارات) بوده است. درگیری هایی که با کنترل این مناطق از سوی شورای انتقالی همراه بود.

در 5 نوامبر 2019 توافق نامه ای موسوم به توافق ریاض٬ طی جلسه ای در شهر ریاض پایتخت سعودی با نظارت امارات و عربستان میان شورای انتقالی جنوب که تحت حمایت امارات است و دولت مستعفی عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن که عربستان از آن حمایت می نماید، امضا شد اما این توافق به دلیل مخالفت شورای انتقالی با بندهای آن به شکست منجر شد تا اینکه در نهایت ریاض مجبور شد بندهای توافقنامه را تغییر دهد.

از مهم ترین بندهای توافق ریاض می توان به استقرار دولت عبدربه منصور هادی در شهر عدن طی مدت 7 هفته، متمرکز شدن نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و حضور 12 وزیر از شورای انتقالی جنوب در دولت آینده از مجموع 24 وزیر کابینه اشاره نمود.

یمن از شش سال قبل شاهد حمله عربستان و ائتلاف تشکیل شده از سوی این کشور است که در این مدت بسیاری از زیرساخت های این کشور تخریب و هزاران نفر از یمنی های کشته و یا زخمی شده اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 1215

به "خبرنگاران استقبال آمریکا از تصمیم شورای انتقالی جنوب یمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استقبال آمریکا از تصمیم شورای انتقالی جنوب یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید