ترامپ با مداخله در مساله هنگ کنگ به دنبال امتیازگیری در مذاکرات تجاری با چین است

به گزارش مسافرت رو، با ادامه اعتراضات در هنگ کنگ مشاوران دونالد ترامپ ظاهرا پیروز شده اند او را متقاعد سازند مداخله بیشتر آمریکا در موضوع هنگ کنگ لازم و حتی در جنگ تجاری آمریکا با پکن سودمند است.

ترامپ با مداخله در مساله هنگ کنگ به دنبال امتیازگیری در مذاکرات تجاری با چین است

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، روزنامه ایندیپندنت انگلیس در گزارشی در خصوص تغییر رویکرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای افزایش مداخله اش در مساله اعتراضات در هنگ کنگ نوشته است:

در روزهای اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا موضعش را در قبال ناآرامی های هنگ کنگ تغییر داده و کوشش نموده به ظاهر با معترضان دموکراسی خواه در این منطقه همبستگی نشان دهد. این اتفاق بعد از آن افتاده که ظاهرا ترامپ این مساله را به عنوان یک اهرم احتمالی در مذاکرات تجاری با چین در نظر گرفته است.

مقامات دولت ترامپ تا چند وقت پیش اعتراضات هنگ کنگ را یک موضوع داخلی مرتبط با چین در نظر گرفته بودند و این مساله را لحاظ می کردند که موضوع این تظاهرات برای شی جینپینگ رئیس جمهور چین و دیگر مقامات حزب کمونیست این کشور حساس است.

هر چند که تنش ها میان آمریکا و چین بالا گرفته و مذاکرات تجاری آنها به بن بست خورده اما دولت آمریکا معمولا تا پیش از این نسبت به موضوع هنگ کنگ کوشش داشت بی طرف عمل کند.

با این حال با ادامه یافتن اعتراضات معترضان هنگ کنگی مشاوران دونالد ترامپ او را متقاعد ساخته اند که مداخله بیشتر او به این موضوع لازم بوده و حتی می تواند به سود آمریکا تمام گردد.

ترامپ پیش از این گفته بود که موضوع هنگ کنگ از وضعیتی بسیار سخت برخوردار بوده و مدیریت آن به عهده رهبران چین است. با این حال اخیرا ترامپ از این رهبران خواست تا پاسخی انسانی به موضوع اعتراضات هنگ کنگی ها داده و از شی جینپینگ خواست وارد گفت وگو با معترضان گردد.

این اظهارات ترامپ شاید با لحن دفاع از حقوق بشر ایراد نشده باشند اما با توجه به موضع خنثی قبلی او در قبال هنگ کنگ تعجب برانگیز است.

ترامپ روز یکشنبه گفت: من فکر می کنم اگر آنها (مقام های چینی) رو به خشونت بیاورند مدیریت وضعیت بسیار سخت خواهد بود. منظور من این است که اگر یک اتفاق مشابه با وقایع میدان تیان آنمن رخ دهد مدیریت وضعیت با توجه به وجود خشونت بسیار سخت خواهد شد.

یک روز بعد از آن، مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا نیز در سخنرانی در دیترویت صحبت های مشابهی عنوان کرد و گفت: اگر اتفاقات خشونت آمیز در هنگ کنگ رخ دهند کار ما برای حصول یک توافق بسیار سخت تر خواهد شد. من می خواهم به شما اطمینان دهم دولت ما از پکن خواهد خواست به روشی انسانی عمل کند و در عین حال از چین و تظاهرنمایندگان هنگ کنگی می خواهد اختلافاتشان را به صورت صلح آمیز حل نمایند.

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا حتی در مرتبط کردن موضوع هنگ کنگ به مناقشه تجاری آمریکا و چین لحن صریحتری در پیش گرفت.

او روز دوشنبه در مصاحبه با فاکس نیوز چین را متهم به نقض وعده هایی که به هنگ کنگ داده بود و زیر پا گذاشتن تعهداتش نسبت به حراست از حقوق بشر کرد.

این مقام های ارشد آمریکایی با اظهارنظرهایشان درباره این موضوع که چین از تعهد چند دهه ای به حفظ نظام سیاسی مستقل در هنگ کنگ فاصله گرفته، در عین حال تاکید می نمایند که یک معاهده تجاری با چین باید بندهای اجرایی سختگیرانه ای داشته باشد.

آنها همچنین دارند این پیغام را می دهند که سرکوبگری خشونت آمیز در هنگ کنگ مشابه با اتفاقات سال 1989 علیه معترضان در میدان تیان آنمن پکن، سبب خواهد شد که چین نزد بسیاری از آمریکایی ها و دیگر شهروندان سراسر دنیا یک کشور مطرود تلقی گردد و در عین حال کار برای از سرگیری مذاکرات تجاری با چین ضمناً وجود یک واکنش دنیای به اقدامات این کشور غیرممکن می گردد.

اسوار پراسات، رئیس سابق بخش چین در صندوق بین المللی پول گفت: حمایت از حل و فصل وضعیت به صورت صلح آمیز در هنگ کنگ به طور بالقوه می تواند یک صندلی قدرتمند تر به آمریکا در مذاکرات تجاری با توجه به این فرضیه که پکن شدیدا خواهان یک توافق تجاری و حفظ صندلی ویژه هنگ کنگ در تجارتش با آمریکا است بدهد.

مقامات سیاست خارجی آمریکا در هفته های اخیر کوشش داشتند ترامپ را نسبت به در پیش دریافت یک موضع قدرتمندتر در دفاع از هنگ کنگ مجاب نمایند.

این مقامات درعین حال نسبت به امکان استفاده از تدابیر قهرآمیز بیشتر از سوی رئیس جمهور چین علیه معترضان هنگ کنگی نگرانی داشتند. آنها با انتشار ویدئوهایی از تجمع نظامیان چینی در منطقه مرزی شن ژن بیش از پیش نگران شده اند.

بعضی از دستیاران ارشد ترامپ از او خواسته اند با صدور بیانیه هایی به رهبران چین نسبت به استفاده از خشونت علیه معترضان هنگ کنگی هشدار دهد و یکی از این افراد جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید بوده که چین را یک رقیب قدرتمند برای آمریکا می داند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: mosaferatro.ir شناسه مطلب: 349

به "ترامپ با مداخله در مساله هنگ کنگ به دنبال امتیازگیری در مذاکرات تجاری با چین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ با مداخله در مساله هنگ کنگ به دنبال امتیازگیری در مذاکرات تجاری با چین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید